Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur funkar det med ADSL modem?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-01-22 21:14

Vi ska snart få bredband (jippie!) och jag har lite undringar om vad som behövs. Vi har redan en utmärkt router/switch som (Netgear MR 314) som har en ingång för Internet via ethernet kabel. Om vi då får ADSL så behövs alltså ett modem som har ethernet. Funkar det med vilket typ av ethernet adsl modem som heslt då? Man skulle ju kunna spara lite pengar om man köpte det begagnat. Funkar det här tex:
D-Link Modem
?

Vore tacksam för hjälp.

Vilket företag skall du få ADSL från? En del av dem skickar med modemet med vissa abbonemang, med andra så måste du köpa det själv, även om de rekommenderar något som de kan sälja till dig. Ibland kan du inte välja alltså.

Jag kan dock berätta hur det fungerar för mig: Jag har ADSL från Bostream (2.5 Mbit varianten för 449:- per månad). Jag fick ett ADSL-modem från dom när jag tecknade abbonemanget som jag betalade ca 1700:- för. Det kopplas in i telefonjacket. I lådan sedan finns en Ethernet-kontakt (RJ45) som den heter, samma som i nästan alla nätverkskort i alla datorer. I den kontakten kan jag antingen koppla in en dator (då är det bara den datorn som kan komma åt internet) eller en typ av utrustning som heter router (jag har en D-Link 804). Det routern kan göra är att flera datorer hemma kan dela på internet-uppkopplingen. Jag har ett IP-nummer utåt (det har routern) och sedan sätter jag upp ett litet internt nätverk på "insidan". Så i routern kan jag antingen koppla in flera datorer (om det har portar för det, många routrar säljs med fyra portar), eller så kopplar jag in en eller flera hubbar/switchar i routern. Då får jag ett litet nätverk och alla kan komma ut på internet.

I teorin borde vilket ADSL-modem som helst fungera, men det är jag inte säker på, kan tänka mig att leverantöreran här vill sälja lådor.

Det du länkade till verkar (vid en hastig genomläsning) bara kunna konfigureras med Windows. Förslagsvis köper du ett som går att konfiguerar i ett webbgränssnitt.

Lycka till!

/Ola

[ 22. Januari 2003, 22:15: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

Ett tips är att kolla leverantörens hemsida om modemet finns med på deras lista över godkända modem. Till skillnad från vad folk tror så är det faktiskt skillnad mellan olika ADSL-modem, men de flesta följer standard. Gäller det bostreams 0.5mbit-lina så är tex dLinks 300i helt ok medans 300G inte verkar funka i över huvud taget.

/Anton

  • Oregistrerad
  • 2003-01-23 15:37

Tack för svaret!

Det om routers etc förstår jag, det är bara modemet som fattas. Vi har ju som sagt en utmärkt router som har 4 ethernet portar + airport + ingång för internet. Så det är väl bara att skaffa ett modem, dra ethernet till routern och så är det igång, typ..

Jag bor långt ute i skogen (nästan iaf), men vi har lyckats få ihop 40 hushåll som vill ha bredband och det är vad som behövs för att företaget Xpress ska bygga om basstationen hos oss för ADSL. Så jag är överlycklig

Dom säljer ett modem för 1200, men det står inte vad det är för modell. Jag får väl skicka ett mail o fråga. Uppkopplongen är 1 Mbit, så modemet måste klara minst så mycket.

Vad är det som behöver konfigureras med modemet?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-01-23 18:52
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: bOOzo:
Tack för svaret!

Det om routers etc förstår jag, det är bara modemet som fattas. Vi har ju som sagt en utmärkt router som har 4 ethernet portar + airport + ingång för internet. Så det är väl bara att skaffa ett modem, dra ethernet till routern och så är det igång, typ..

Jag bor långt ute i skogen (nästan iaf), men vi har lyckats få ihop 40 hushåll som vill ha bredband och det är vad som behövs för att företaget Xpress ska bygga om basstationen hos oss för ADSL. Så jag är överlycklig

Dom säljer ett modem för 1200, men det står inte vad det är för modell. Jag får väl skicka ett mail o fråga. Uppkopplongen är 1 Mbit, så modemet måste klara minst så mycket.

Vad är det som behöver konfigureras med modemet?

Jag skulle helt klart köpa det modem de tllhandahåller. Dels så vet man att det fungerar med deras nät, men kanske ännu viktigare så har människorna på deras kundtjänsten lite bättre koll på det. Sen kan de inte heller bara skylla på ditt modem om något är fel.

Vad gäller konfiguration så är det nästan aldrig någon konfiguration som behövs. Det funkar nästan alltid "out of the box".

En sak du kanske ska tänka på när det gäller router är att den måste klara av att NATa trafiken, eftersom du säkerligen bara blir tilldelad en ip. Detta klarar alla routrar av som titulerar sig bredbansgateways eller bredbandsrouters, men om du har en äldre lite mindre avancerad router så kan det hända att den inte kan NATa trafiken.

Hoppas du har kul med ditt bredband! Det är verkligen ett jättelyft ifrån ISDN och ett ännu större ifrån modem!!

/arvid

  • Oregistrerad
  • 2003-01-23 20:36

Routern är köpt för bara ett halv år sen, så det ska inte vara något problem.

Vi beställde det idag och vart nr 40, så nu ska dom fixa det! Det tar iju för sej 1-3 månader, men när det väl kommer så blir det en fartökning med 20x nuvarande hastighet! Från 56k modem till 1 Mbit bredband...

Tänkte på en till sak.. Kan man ha det inställt så att man kommer åt ADSL internet + lokalt nätverk? Eller är det antingen eller?

Tack för all hjälp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-24 00:11
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: bOOzo:
Tänkte på en till sak.. Kan man ha det inställt så att man kommer åt ADSL internet + lokalt nätverk? Eller är det antingen eller?

Du kommer åt båda samtidigt! Routern fixar så att ni kan köra ert lokala nätverk utan att det syns utåt, samtidigt som ni kan se ut på nätet.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-27 12:16

Modemet du får från Xpress är med största säkerhet ett från D-Link, det är vad vi fick för en månad sedan. I inställningsanvisningarna finns 3? rader med info om vad man skall skriva om man har annat modem, om jag fattade det rätt.

PS. 40st användare är väl mkt trevligare än 300-500 st. som Felia och de andra stora elefanterna vill ha för att skruva i telestationerna?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-28 19:06

Jag har inte fått ngt svar från Xpress om vilket modem dom säljer, men jag antar att vi köper det för att vara på den säkra sidan. Är 1200 ett bra/rimligt pris?

Håller med om att det är bra att dom nöjer sig med 40 personer

Har nu i dagarna fått mitt ADSL. Men kunde inte riktigt bestämma mig om jag då skulle ta med deras Zyxel (Glocalnet) eller köpa ett. Modemet skulle klara PPPoE. Dividerade fram och tillbaka. Bestämde mig för att köra med till en början. När det sen inte fanns plats på telestationen, så letade jag upp begagnat på "blocket". Fick då router(Netgear 614) och Alcatell modem för samma pris.

Allt funkade utan krångel. Routern tar hand om PPPoE inställningarna. Inga nätverksinställningar behövde då göras på mac-en. Bra tuta och köra. Smidigt. Pc är så krångligt.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-24 17:54

Kom på en fråga till.. Kan man koppla in ADSL modemet i vilket telefon uttag som helst? Jag har hört att man måste ha det i "huvuduttaget", stämmer det?

Yep. Det verkar vara nödvändigt. jag har testat med att koppla ADSL-modemet från ett sidouttag, men då blev det bara trassel. Varför vet jag inte, men det verkar vara bäst att följa anvisningarna

  • Medlem
  • 2003-02-24 21:02

dessutom måste huvudjacket bryta de andra jacken annars fungerar det inte. Iaf inte telia adsl med d-link dsl-200. Jag fick göra ett smärre ingrepp i min brorsas jack för att det skulle fungera för honom. Innan kunde han inte telefonera och surfa samtidigt.

1
Bevaka tråden