Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign i webbmiljö

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag söker riktlinjer, tips and rent utav kontakter/samarbete inför ett projekt.

Det jag söker är ett webbaserat gränssnitt, likt InDesign, där kunder kan lägga in både text och bild enligt en mall/layout som redan är färdig. Gränssnitten ska som sagt vara likt InDesign, där man ska kunna formatera text och kunna layouta till viss del (i den mån mallen tillåter), dvs ha ett flöde fritt från fasta fält. Detta ska sedan kunna sparas till PDF, och kunna preflightas och digitalt proofas, och sedan efter det skickas per automatic till en databas eller email.

Kort och gott ett VDP på steroider, som är flexibelt och pålitligt. Ska kunna kopplas till kundkonton och en viss administrativ del för både kund och leverantör.

Har kollat lite löst på LiveCycle, InDesign server osv. Men har inte riktigt greppat vad och hur man kan bygga tjänsten på. Finns något färdigt eller är det bygga från scratch som gäller? Kostnad?

Ingen?

Kanske uttryckte mig lite luddigt..

Det jag söker är kort och gott en kraftfull och dynamisk WYSIWYG, där gränssnitten ska vara dynamiskt (likte ett nerbantat Pagemaker/InDesign funktionsmässigt). Och då förmodligen vara byggd på InDesign server eller liknande, med funktion för preflight och skärm korrektur innan den sparas som PDF och skickas vidare.

Lite som http://www.bitstream.com/publishing/products/pageflex/mod_online_editing.html, men kanske ännu mer dynamisk, med möjlighet för basfunktioner så som text & stycke, stilmallar, bildplacering, färg etc. Även fast jobben/dokumenten ska skapas efter mall, så behöver flödet vara bra, dvs inga fasta ytor mer än spalter, huvudrubriker, grafiska element osv.

Vad finns? Eller hur bygger man det? Vem ska man anlita?

Alla svar är mycket välkomna!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-16 14:53

TinyMCE, FCKeditor m.fl. är nog det närmsta du kommer om du inte ska hyra in en konsult (;)) som jobbar fram en egen lösning.
MODx är ett CMS med TinyMCE inbyggt, men även WordPress har det såklart. Sen finns det som fristående moduler till de flesta andra CMS såsom ExpressionEngine, Symphony m.fl.

Edit: ser nu efter en nogrannare läsning att det inte var webben som var målet. Så det jag skrev ovan hjälper dig nog inte.

Tack för svaret, men det är precis som du själv skrev för tryck och inte webb. Dock kan det kanske gemföras med en kraftfullt WYSIWYG, men enligt tryckvärldens normer. Arbetsytan ska väll vara mer i känslan av ett ark som i InDesign och anpassat för tryck, lätt att arbeta efter mallar osv.

1
Bevaka tråden