Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny uppstartstid i 10.5.2 är 10 min.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-02-14 07:28

Någonting är fel. Efter uppdateringen tar min dator 10 minuter att starta från att man trycker igång den. Den stannar vid en blå (ljusblå skärm, inte dos modell) en längre stund innan den fortsätter. Den blåa skärmen kommer efter den vit/grå med äppleloggan på. Man kan tro att uppstarten avslutats/hängt sig då det inte händer någonting i den tomma blå skärmen.

Läste ditt inlägg och jag har precis uppdaterat min dator till 10.5.2 och jag får inte ditt problem. Kufiskt, men det kanske hjälper med att kolla över om du har några tredjeparts program som har ställt till det? Har hänt mig men vid andra uppgraderingar men annars kanske du kan ta till en standardreparation som används i Windows - krånglar det så installera om

Ursprungligen av Samor:

Någonting är fel. Efter uppdateringen tar min dator 10 minuter att starta från att man trycker igång den. Den stannar vid en blå (ljusblå skärm, inte dos modell) en längre stund innan den fortsätter. Den blåa skärmen kommer efter den vit/grå med äppleloggan på. Man kan tro att uppstarten avslutats/hängt sig då det inte händer någonting i den tomma blå skärmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-14 20:10

Testa starta i Verbose Mode och se om du kan se var datorn pausar. Håll nere command + v vid uppstart för att göra detta. Om inte det lyckas kan det vara en idé att ta en titt på loggarna i Systemmedelanden.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-02-14 21:31

att kontrollera skivbehörigheterna tar rejält lång tid...

Väldigt mycket längre tid än vanligt. Det irriterar mig att jag fått detta besvär på datorn. Jag har aldrig upplevt trassel vid uppgraderingar trots att jag är en sådan som gör detta tidigt. Jag får ett lite märkligt meddelande på skivbehörigheterna.

vad är ACL? Skall man flytta det manuellt? och var skall det i så fall vara?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-14 21:38
Ursprungligen av Samor:

Väldigt mycket längre tid än vanligt. Det irriterar mig att jag fått detta besvär på datorn. Jag har aldrig upplevt trassel vid uppgraderingar trots att jag är en sådan som gör detta tidigt. Jag får ett lite märkligt meddelande på skivbehörigheterna.

vad är ACL? Skall man flytta det manuellt? och var skall det i så fall vara?

Disk Utility's Repair Disk Permissions reports issues with SUID files

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-02-14 21:43

tack så mycket. Innebär det att detta felmeddelande inte har någonting med mitt problem att göra?

"Any message that starts with: 'ACL found but not expected on...'."

Products affected
Mac OS X 10.5 Leopard
Solution
You can safely ignore these messages. They are accurate but not a cause for concern.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-02-14 21:45
Ursprungligen av berdan:

Testa starta i Verbose Mode och se om du kan se var datorn pausar. Håll nere command + v vid uppstart för att göra detta. Om inte det lyckas kan det vara en idé att ta en titt på loggarna i Systemmedelanden.

Den pausade men jag är inte rätt man att förstå det som står där. Nu gick den ur "startrutan" med inloggen för att sedan går över i samma blåa skärm som växlar lite från ljust till mörkt. Dator är knäpptyst under tiden.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-15 10:14

Jag har fått samma problem, har även upplevt en plötslig omstart utan någon aning om varför.

Tyvärr är jag lite novis på Mac än så länge så jag har inte så mycket erfarenhet av felsökning.
Men jag ska kolla tipsen ovan när jag kommer hem ikväll och se vad jag hittar.

/jeaz

Massor om långsam uppstart här:
http://www.macfixit.com/

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-02-15 18:16

problemet löst.

Ursprungligen av hiphurra:

Massor om långsam uppstart här:
http://www.macfixit.com/

Tack Hiphurra du länkade mig rätt. Det var min usb hubb som trasslade. När jag drog ut den så är uppstarten snabb igen.

Det ironiska i detta är att hubben var en "Present" för fortsatt prenumeration på tidningen MacWorld, som jag fick för ett par år sedan.

Jag drog ut alla externa enheter och plockade in dem en i taget. Startade om och upptäckte snart när felet uppstått.
Det blir att åka till affären och köpa in en ny.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-15 22:41

Ehm, ursäkta den som frågar - men hur kan det vara nödvändigt för dig att köpa ny USB hubb pga en patch ifrån Apple - när den fungerade utmärkt precis innan.

För mig är det självklart att det är något som Apple gjort som strular.

Har samma problem och det löser sig på samma sätt när jag inte har något i USB-kontakten.

1
Bevaka tråden