Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur länge räcker batterierna i en Apple Remote?

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-14 19:36

Har en fråga hur länge varar batterierna i fjärrkontrollen?

  • Medlem
  • 2008-02-14 19:38

Hur långt är ett snöre?

Det beror väl på hur mycket du använder den?!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-03 15:29
Ursprungligen av Baron:

Hur långt är ett snöre?

Det beror väl på hur mycket du använder den?!

tänkte inte på det förrän nu, hur långt är ett snöre.
lätt att svara på bara ha måttband fixat och klappat.

Min remote var lite seg innan då när jag skrev detta men nu funkar det som första gången inne på mitt andra år snart.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-14 19:40

använder den dagligen.

Går det byta batteri?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-01 21:40
Ursprungligen av fudge:

använder den dagligen.

Går det byta batteri?

I botten på fjärrkontrollen finns en liten knapp, tryck på den med en penna så får du ut en släde med ett vanligt klockbatteri. Ta med det till närmsta elektronikbutik eller välsorterad matbutik och köp ett nytt av samma typ. Nema problema.

Själv har jag haft min fjärrkontroll i ett knappt år, använder den varierande mycket, mest till filmvisning och låtbytande. Har inga som helst problem med batteriet, och har inte bytt än så länge.

Måste bara få uttrycka min kärlek till apple! Satt och försökte komma på hur man skulle byta batterierna i Apple Remote, och förstod inte hur i all världen den lilla saken skulle kunna öppnas. Så är det bara att trycka med en penna på den lilla gropen i botten och rent magiskt kändes det när den lilla släden så fint blottade batteriet, färdigt för att bytas. Så elegant!

  • Medlem
  • 2008-02-14 19:52

Ingen aning, men det borde väl gå? Har du försökt?

Inte för att jag kan svara, men hur menar du när du säger "dagligen"? Den enda relevanta jämförelsen man kan göra borde väl vara hur många timmar kan man hålla nere knapparna på fjärren innan batteriet tar slut.

How to replace the Apple Remote battery

How to replace the Apple Remote battery

följ länken
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=302543

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-16 17:47
Ursprungligen av macdriver:

How to replace the Apple Remote battery

följ länken
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=302543

tack

  • Medlem
  • 2008-02-14 20:15

Frågan är bara vart man får tag på själva batteriet... någon apple-återförsäljare borde väl kunna hjälpa till...

Ursprungligen av Dalle:

Frågan är bara vart man får tag på själva batteriet... någon apple-återförsäljare borde väl kunna hjälpa till...

Valfri elektronik återförsäljare, är ju inga apple specifika batterier i fjärrkontrollen. Utan CR2032 lithium 3.0 V som är vanliga i små elektroniska produkter.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-14 20:38

Jag har svårt att se varför folk startar dessa trådar i huvudtaget. Frågan "hur länge batteriet håller" är bevisligen omöjlig att svara på, eftersom alla använder sina fjärrkontroller på olika sätt.
Frågan om man kan byta batteri kan enkelt besvaras med hjälp av Google. Apple har massor med guider om sin hårdvara - börja frågan med "How to" eller "How do I" och avsluta med vad du vill göra. Så enkelt är det. En av Apples guider brukar alltid ligga där som första relevanta träff i detta fall.

Ursprungligen av boris91:

Jag har svårt att se varför folk startar dessa trådar i huvudtaget. Frågan "hur länge batteriet håller" är bevisligen omöjlig att svara på, eftersom alla använder sina fjärrkontroller på olika sätt.
Frågan om man kan byta batteri kan enkelt besvaras med hjälp av Google. Apple har massor med guider om sin hårdvara - börja frågan med "How to" eller "How do I" och avsluta med vad du vill göra. Så enkelt är det. En av Apples guider brukar alltid ligga där som första relevanta träff i detta fall.

Hey, mycket av det som avhandlas här på 99.se skulle kunna lösas genom att man Googlar eller besöker Apples egna supportsidor. Skulle bli ett rätt dött forum i så fall.

Det är väl inget fel i att det uppkommer en diskussion kring hur länge batterierna räcker?
Om någon skulle svara att dom använt sin Apple Remote jättelite, men att batteriet ändå tog slut efter två månader är väl det intressant som diskussion?
På samma sätt som motsatsen skulle vara kul att veta?

Nog för att man sett många dumma trådstarter i detta forum, men denna tyckte jag inte hörde till dom mer korkade.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-15 10:35
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Hey, mycket av det som avhandlas här på 99.se skulle kunna lösas genom att man Googlar eller besöker Apples egna supportsidor. Skulle bli ett rätt dött forum i så fall.

Hellre ett fåtal bra diskussioner än att majoriteten av frågorna är av den här typen.

  • Medlem
  • 2008-02-15 12:05
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Det är väl inget fel i att det uppkommer en diskussion kring hur länge batterierna räcker?
Om någon skulle svara att dom använt sin Apple Remote jättelite, men att batteriet ändå tog slut efter två månader är väl det intressant som diskussion?
På samma sätt som motsatsen skulle vara kul att veta?

Om frågan löd "Mitt batteri räckte i två månader, är det normalt?" skulle jag hålla med.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-16 17:45
Ursprungligen av boris91:

Jag har svårt att se varför folk startar dessa trådar i huvudtaget. Frågan "hur länge batteriet håller" är bevisligen omöjlig att svara på, eftersom alla använder sina fjärrkontroller på olika sätt.
Frågan om man kan byta batteri kan enkelt besvaras med hjälp av Google. Apple har massor med guider om sin hårdvara - börja frågan med "How to" eller "How do I" och avsluta med vad du vill göra. Så enkelt är det. En av Apples guider brukar alltid ligga där som första relevanta träff i detta fall.

kanske sant men jag kanske inte har den tiden att leta efter alla frågor man har.

Men det som är mest irriterande är alla som kommenterar om tråden om dum tråden är eller inte har du ett svar så skriv annars låt bli. Du kan alltid starta en tråd som är jätte smart inner håller super viktigt ämne t.ex som öh min mus funkar inte vad är felet döh kanske glömt koppla in den.

Ärligt talat forum är till för alla som vill diskutera ställa frågor om allt från a - ö.
Om du nu tycker det är så jobbigt att läsa "dumma trådar" så kan du alltid gå över till windows istället så slipper du alla små problem vi mac användare har.

  • Medlem
  • 2008-02-16 18:51
Ursprungligen av fudge:

Ärligt talat forum är till för alla som vill diskutera ställa frågor om allt från a - ö.
Om du nu tycker det är så jobbigt att läsa "dumma trådar" så kan du alltid gå över till windows istället så slipper du alla små problem vi mac användare har.

Nej du, jag citerar forumreglerna:

Ursprungligen av 99.se:

2. Innan du skapar en ny diskussion - sök! Vårt forum är redan väldigt omfattande och många frågor upprepas varje vecka.

Använd våra FAQ:er i respektive forum.
Använd sökfunktionen för att söka i hela forumet eller inom ett specifikt ämne. Det är troligt att det redan finns svar på din fråga.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-16 22:38
Ursprungligen av fudge:

kanske sant men jag kanske inte har den tiden att leta efter alla frågor man har.

Men det som är mest irriterande är alla som kommenterar om tråden om dum tråden är eller inte har du ett svar så skriv annars låt bli. Du kan alltid starta en tråd som är jätte smart inner håller super viktigt ämne t.ex som öh min mus funkar inte vad är felet döh kanske glömt koppla in den.

Ärligt talat forum är till för alla som vill diskutera ställa frågor om allt från a - ö.
Om du nu tycker det är så jobbigt att läsa "dumma trådar" så kan du alltid gå över till windows istället så slipper du alla små problem vi mac användare har.

Jag tycker att det är konstigt helt enkelt hur du "inte har tid att leta efter alla frågor man har" men samtidigt förväntar dig att andra ska ta av sin tid för att svara på dina frågor som du lika gärna kunde ha besvarat själv - på samma tid eller till och med kortare, utan att slösa någon bandbredd. Ser inte heller logiken mellan att jag tycker att tråden är meningslös och att jag ska byta till Windows. Hur hänger det ihop?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-20 09:18
Ursprungligen av boris91:

Jag tycker att det är konstigt helt enkelt hur du "inte har tid att leta efter alla frågor man har" men samtidigt förväntar dig att andra ska ta av sin tid för att svara på dina frågor som du lika gärna kunde ha besvarat själv - på samma tid eller till och med kortare, utan att slösa någon bandbredd. Ser inte heller logiken mellan att jag tycker att tråden är meningslös och att jag ska byta till Windows. Hur hänger det ihop?

enkelt när man jobbar 12 timmar om dagen så har man inte alltid orken att sitta söka på sökmotor efter svar.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-16 22:45
Ursprungligen av fudge:

Om du nu tycker det är så jobbigt att läsa "dumma trådar" så kan du alltid gå över till windows istället så slipper du alla små problem vi mac användare har.

Håller inte riktigt med om att Mac-användare är dummare än PC-användare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-16 17:38

kan säga jag googlade hitta igen vettigt svar. Så är jag inne på mitt andra år på batteriet nu och började fundera på när dem tar slut.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-16 17:41
Ursprungligen av fudge:

kan säga jag googlade hitta igen vettigt svar. Så är jag inne på mitt andra år på batteriet nu och började fundera på när dem tar slut.

Som Mikael E skrev tidigare i tråden: det är helt vanliga batterier i fjärren, nya kan köpas på närmsta mack. De håller så länge som såna batterier håller.

Men ge trådskaparen en chans nu hörrni!
Okej att hans ursprungliga formulering var en smula svag genom att bara fråga hur länge batterierna räcker.

Men om någon har ett svar så är det väl bara ge det, typ:
– Jag hårdanvänder min Apple Remote flera timmar om dagen och nu ett år senare har jag inte behövt byta batteri.

Om ni lagt all energi på att ge ett vettigt svar istället för att börja håna trådskaparen så hade han inte bara fått ett vettigt svar, utan ni hade bidragit till att göra 99.se till ett lite gladare och trevligare forum.

Fan, jag har hängt här sedan Q1 2002, på den tiden var det uteslutande "high end users" här och då var banne mig ingen fråga för dum. Nu upplever jag att tonen och attityden här på forumet har blivit drygare och av mer "viktig-petter"-art ju fler amatörer som sökt sig hit. Det är som vissa säger, det var fanimej bättre förr.

  • Medlem
  • 2008-02-17 10:29

Mja, visst är tonen kärv ibland, men det är ju samtidigt som vissa andra säger: "Som man ropar får man svar."

Faktum är att i takt med att medlemsantalet stiger ökar betydelsen av att man skriver på "rätt" sätt. Eftersom vi som modererar får fler och fler "dåliga" rubriker i fel forum blir forumet sämre och sämre om folk struntar i att följa den gamla praxis som gjorde 99mac.com till ett så bra forum.

Ursprungligen av Baron:

Mja, visst är tonen kärv ibland, men det är ju samtidigt som vissa andra säger: "Som man ropar får man svar."

Faktum är att i takt med att medlemsantalet stiger ökar betydelsen av att man skriver på "rätt" sätt. Eftersom vi som modererar får fler och fler "dåliga" rubriker i fel forum blir forumet sämre och sämre om folk struntar i att följa den gamla praxis som gjorde 99mac.com till ett så bra forum.

Jo tack, jag brukar ju faktiskt försvara er moderatorer i er hårda hållning och samtidigt försöka rapportera och uppmärksamma på rubriker som framstår en smula luddigt.

Men i just detta specifika fall förstår jag inte varför folk blir så irriterade. Trådskaparen undrar bara hur bra batterikapacitet en Apple Remote har (en fullständigt legitim fråga) och han får dryga svar tillbaka om att han kan söka sig till Google eller Apple om han nu vill ha svar på det.

I så fall kan vi ju exempelvis i OS X Server-kategorin låsa för nya trådstarter och helt enkelt hänvisa till Apples supportsidor. Varför ska man störa andra människor med sina dryga frågor när det ändå finns en manual att ladda hem från Apple?

Nä, vill man sitta och leka forumpolis och häckla folk för luddiga trådstarter kan man söka sig till iPhone-delen, för där finns det så att det räcker till och blir över av den varan.

  • Medlem
  • 2008-02-17 14:42

Mäh, det är ju först i inlägg 8 kritiken mot frågan börjar komma.

Frågan är ju dessutom omöjlig att svara på. Notera att ingen har kunnat bidra med ett svar än.

Nästa fråga, om hur man byter batteri, får ju ett klockrent svar av macdriver med länk till en Follow me hos Apple. Det är väl det bästa svar man kan få?

Sedan kan Mikael E upplysa om att det är ett vanligt batteri, vad det heter och var man borde kunna hitta det.

Mycket bra svar båda två.

Det var heller inte bara trådens första inlägg som var luddigt, utan originalrubriken löd "apple remote". Inte bra.

Till sist: Jag behöver inte ens leka forumpolis. Jag är forumpolis.

Ibland kan man ju undra hur och varför en del har tid att vara spydiga och arroganta i sina svar, men uppenbarligen inte tid att svara lite vettigt på och i en del trådar. Tonen verkar ju breda ut sig på 99 och vara mer tillåten än 'dumma' frågor.
Tar det mindre tid att vara arrogant?...snarare tvärtom skulle jag misstänka.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-17 15:07
Ursprungligen av panther:

Ibland kan man ju undra hur och varför en del har tid att vara spydiga och arroganta i sina svar, men uppenbarligen inte tid att svara lite vettigt på och i en del trådar. Tonen verkar ju breda ut sig på 99 och vara mer tillåten än 'dumma' frågor.
Tar det mindre tid att vara arrogant?...snarare tvärtom skulle jag misstänka.

Väl talat!

Tillbaka till ämnet så tycker jag att det är en befogad fråga. Om någon hade frågat batteritiden på nya Macbook Air hade svaret varit annorlunda. Även där beror batteritiden i högsta grad på individuellt användande samt personliga inställningar (skärmstyrka, processorkraft mm).

Skulle vara intressant att veta om någon på 99mac faktiskt upplevt att batterierna tagit slut på sin Apple Remote? I så fall hur lång tid tog det?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-17 23:24
Ursprungligen av -David-:

Skulle vara intressant att veta om någon på 99mac faktiskt upplevt att batterierna tagit slut på sin Apple Remote? I så fall hur lång tid tog det?

Jag har sökt en del men ingen i hela vida världen verkar ha fått slut på sin batterier än. Det fanns någon på MacRumors Forums vars fjärrkontroll slutade fungera, men detta berodde ej på batteriet. Lösningen på problemet som uppstod finns också där.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-18 01:15
Ursprungligen av boris91:

Jag har sökt en del men ingen i hela vida världen verkar ha fått slut på sin batterier än. Det fanns någon på MacRumors Forums vars fjärrkontroll slutade fungera, men detta berodde ej på batteriet. Lösningen på problemet som uppstod finns också där.

Jag har Eller... MacBooken har varnade om batterierna i ett halvår men fjärrkontrollen fungerade fortfarande. Mot slutet började den bli lite twitchy och ville inte reagera på alla knapptryck samt att varningen var rätt irriterande så jag gav upp och köpte nya batterier (som för övrigt kostar 5-10kr).

Bevaka tråden