Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3G samtidigt som SDK?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

snart är det ju dags för Apple att lansera sitt SDK till iPhone och många är det som väntar på detta men också på en 3G iPhone ...

9 to5 Mac rapporterar om det nya Broadcom chipet som många räknar skall hamna i nästa iPhone version...

http://9to5mac.com/Broadcom-BCM21551-3G-SoC-processor-HSUPA-iPhone-3543426456

och som vi vet så var Apple tvungna att presentera iPhone 1.0 långt innan den lanserades , mycket pga av gratis media pr men också det att dom inte ville att FDR skulle presentera den åt dom ... så vad händer nu

en spekulation skulle kunna vara att Apple kommer presentera i sammanband med SDK lanseringen nästa iPhone som bör dyka upp någon gång under 3Q 2008

om Apple presenterar 3G iphone i sammanband med SDK releasen så har många 3:e part utvecklare tid att utveckla spännande 3:e part program som kan utnyttja nästa generations iPhone , testning sker såklart så länge via en simulator för ARM OS X som ryktas existera ...

http://www.tuaw.com/2008/02/07/will-the-iphone-sdk-offer-a-built-in-simulator/

vad tror ni ?

Sa inte Steve något om att 3G chippen dra för mycket batteri och därav togs de bort?
Vad jag vet så drar väl 3G chippen fortfarande lika mycket ström...

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Sa inte Steve något om att 3G chippen dra för mycket batteri och därav togs de bort?
Vad jag vet så drar väl 3G chippen fortfarande lika mycket ström...

Ja, tänkte precis samma sak, han sa det för inte så länge sen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-14 20:19
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Sa inte Steve något om att 3G chippen dra för mycket batteri och därav togs de bort?
Vad jag vet så drar väl 3G chippen fortfarande lika mycket ström...

När iPhone presenterades sa han någonting i stil med "we're already working an all kinds of cool stuff, like 3G, for release [...]".

Jag har svårt att tro att Apple kommer att använda 3G i något annat än iPhone inom en överskådlig framtid.

Enligt denna källa har Steve utryckligen sagt att det kommer en 3G-iPhone i år. Den enda frågan är egentligen när den väl gör det.

Ursprungligen av boris91:

Enligt denna källa har Steve utryckligen sagt att det kommer en 3G-iPhone i år. Den enda frågan är egentligen när den väl gör det.

Även AT&T:s Chief Executive Officer Randall Stephenson har bekräftat att det blir en iPhone 3G i år.

Rykten har pekat på maj-juni, andra halvan av 2008 eller bara sent under 2008.

Sen finns det förstås dom som tvärsäkert vet att iPhone 3G kommer till Sverige i mars, precis lika tvärsäkert som att iPhone 3G skulle presenteras i januari

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Sa inte Steve något om att 3G chippen dra för mycket batteri och därav togs de bort?
Vad jag vet så drar väl 3G chippen fortfarande lika mycket ström...

nej , det är just detta som är intressant med detta nya chip och varför just detta förmodligen kommer hamna i nästa iphone .. det har än väldigt väldigt väldigt låg strömförbrukning om man jämför med andra 3G chip på marknaden ..

Ursprungligen av Tussen69:

och som vi vet så var Apple tvungna att presentera iPhone 1.0 långt innan den lanserades , mycket pga av gratis media pr men också det att dom inte ville att FDR skulle presentera den åt dom ... så vad händer nu

Tror Apple skulle va rätt nöjda om FDR presenterade den åt dom. Skulle nog ge en del gratispress då han är rätt så restriktiv med produktpresentationer nu för tiden...

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2008-02-14 14:55

FCC ska det vara.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-02-14 15:48
Ursprungligen av Hagelin:

Tror Apple skulle va rätt nöjda om FDR presenterade den åt dom. Skulle nog ge en del gratispress då han är rätt så restriktiv med produktpresentationer nu för tiden...

Klockren formulering...:D

Ursprungligen av Tussen69:

...nästa iPhone som bör dyka upp någon gång under 3Q 2008

Jag tror tredje kvartalet i år stämmer bra med tidigare rykten om iPhone 3G efter sommaren. (Men rubriken på tråden är lite missvisande, folk kommer att tro att ryktet är att det lanseras redan nu...)

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror tredje kvartalet i år stämmer bra med tidigare rykten om iPhone 3G efter sommaren. (Men rubriken på tråden är lite missvisande, folk kommer att tro att ryktet är att det lanseras redan nu...)

Men borde inte Apple ha en keynote om detta, att bara lansera det som en presskonferens känns inte riktigt som Apple style.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-14 20:21
Ursprungligen av Patrik D:

Men borde inte Apple ha en keynote om detta, att bara lansera det som en presskonferens känns inte riktigt som Apple style.

Apple har ju även tillställningar som dom bjuder journalister till med mycket kort varsel. Vi vet således inte om det blir något event om en vecka eller nästa månad - ett exempel på detta är när nya aluminium-iMacs lanserades. Så blir nog fallet även nu, så att konkurrenterna får jobba lite snabbare.

Ursprungligen av Patrik D:

Men borde inte Apple ha en keynote om detta, att bara lansera det som en presskonferens känns inte riktigt som Apple style.

Njae, stor händelse är inte iPhone 3G och dessutom har inte Apple keynotes bara sådär, det händer i praktiken bara två gånger per år (MWSF och WWDC) samt i sällsynta fall andra fasta tillfället (Apple Expo Paris). Jobs håller aldrig en keynote bara för att lansera en viss produkt.

Däremot kan Apple, precis som boris91 tog upp, hålla en pressträff, eller special event som det också brukar kallas. Men det brukar som sagt vara med mycket kort varsel. Det brukar läcka ut en vecka innan eller liknande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-14 19:38

Det är lite märkligt att dom drar för mycket för Apple och inte för alla andra? eftersom många snarlika telefoner har 3G utan att ha så mycket sämre standby tider. Eller så vill dom vänta in något turbo 3G chip.., Känns som en iPhone med turbo 3G skulle sitta fint, surt att man måste vänta tills i höst,, för min P1i suger verkligen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-14 23:16

Men den kommer i år i alla fall, och då ökar chanserna att vi får den i Sverige också. Kanske kan man hoppas på att Apple förändrar sin försäljningsstrategi den med, men det är långt ifrån lika troligt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-02-15 06:12

Man ska aldrig tro på vad Jobs säger. Jag mins en liknande diskussion för några år sedan då vi bara hade musik och foto i våra ipods och inte undrade om det skulle komma en videopod snart Nu mins jag inte hundra när det var men jag tror det var vid ett keynote tillfälle och citatet kanske inte är hundra heller men ungefär så här var det. Steve fick denna frågan om videos i ipods och svarade att Vi användare inte gillade de små skärmarna och titta på långfilmer i små spelare.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-15 13:54
Ursprungligen av what:

Man ska aldrig tro på vad Jobs säger. Jag mins en liknande diskussion för några år sedan då vi bara hade musik och foto i våra ipods och inte undrade om det skulle komma en videopod snart Nu mins jag inte hundra när det var men jag tror det var vid ett keynote tillfälle och citatet kanske inte är hundra heller men ungefär så här var det. Steve fick denna frågan om videos i ipods och svarade att Vi användare inte gillade de små skärmarna och titta på långfilmer i små spelare.

Men man förbättrade upplösningen och skärmstorleken, och vips så "vill" kunderna se video på sina iPods igen.

Det finns väl inget som hindrar att iPhone också ska förbättras när flera av Apple chefer, inklusive Jobs själv, redan sagt det?

Här berättar Steve om batteriproblemen: http://www.macnn.com/articles/07/09/18/jobs.uk.cell.carrier.qa/

"Jobs said that limited battery of the 3G chip sets would severely restrict use of the phone and that Apple's 8-hour battery life was designed to allow users the freedom to use their phone's internet and music services without thinking of battery life.

"The 3G chipsets that are available to semiconductors work reasonably well except for power. They are real power hogs," he told the audience. "So as you know, the handset battery life used to be 5-6 hours for GSM, but when we got to 3G they got cut in half. Most 3G phones have battery lives of 2-3 hours [of talk time]"

Är alltså taltiden som är problemet. Och så är det. En N96 t.ex. har 2h 30 minuter taltid med 3G, med 3G avstängt har den 3h 40min. Medan iPhone har taltid på upp till 8 timmar. Så jag tror att Steve har rätt; 3G-chip är inte lika mogna som vanliga, hederliga GSM-chips som funnits väldigt länge nu och förfinats.

Om tidsramen: "While Jobs believes that the battery life will increase to that level, he said that users may not see that until "late next year.""

Detta sa han alltså i slutet av 2007. Så håll inte andan, är mitt tips.
Plus att av de tester jag hittills sett av överföringshastigheter känns inte 3G totalt revolutionerande jämfört med EDGE. Är inte som att byta från modem till 100Mbit fiber precis...

Sannerligen inte enl min mening är 3G allt annat än imponerande.
Turbo-3G är dock mer intressant, det som NMT bygger ut i sina nät.

Så en iPhone NMT kanske?
Då snackar vi täckning i hela landet.

Vi kanske skulle börja fundera på om vi får hit den alls. Hur många är vi, 9 miljoner pers. Som en lagom stor stad i USA med andra ord.
iPhone kommer väl att kosta mellan 3000 - 4000:- + abonnemang för 400 - 500:-/månad. Det blir ju en ganska begränsad kundgrupp, kan inte alls spekulera i hur många det blir som köper den men inte allt för många i alla fall.
Vi gnäller på att vi vill ha 3G, turbo 3G körs redan i Asien där iPhone ska lanseras i år så det lutar väl mer åt att dom hoppar över vanlig 3G med tanke på att Asien har något större folkmängd än oss.

Eller så kanske jag har helt fel?

Sen har väl nästa alla som kan tänka sig att köpa en iPhone redan gjort det så då minskas kundstocken ännu mer.

Ursprungligen av Player1:

Vi kanske skulle börja fundera på om vi får hit den alls. Hur många är vi, 9 miljoner pers. Som en lagom stor stad i USA med andra ord.
iPhone kommer väl att kosta mellan 3000 - 4000:- + abonnemang för 400 - 500:-/månad. Det blir ju en ganska begränsad kundgrupp, kan inte alls spekulera i hur många det blir som köper den men inte allt för många i alla fall.
Vi gnäller på att vi vill ha 3G, turbo 3G körs redan i Asien där iPhone ska lanseras i år så det lutar väl mer åt att dom hoppar över vanlig 3G med tanke på att Asien har något större folkmängd än oss.

Eller så kanske jag har helt fel?

Sen har väl nästa alla som kan tänka sig att köpa en iPhone redan gjort det så då minskas kundstocken ännu mer.

Men då är det ju konstigt att de finns här överhuvud taget. Marknaden för en Macbook Air i ett land med en befolkning i storleksordningen av en stor stad i USA måste vara ganska liten, och kundgruppen för en fullmatad Mac Pro ska vi inte snacka om. Ändå finns de till salu här, och inte bara det; hela systemet är fullt översatt och anpassat efter vårt lilla skitland.

(Sen att det inte finns någon stad med 9 miljoner invånare i USA är en annan sak )

Ursprungligen av Player1:

iPhone kommer väl att kosta mellan 3000 - 4000:- + abonnemang för 400 - 500:-/månad. Det blir ju en ganska begränsad kundgrupp, kan inte alls spekulera i hur många det blir som köper den men inte allt för många i alla fall.

Med den prisbilden kommer den inte sälja till flera än redan frälsta. "USA-abbonemang" fungerar inte i Sverige.

Det jag tänker på är att det är mer byråkratiskt med en telefon, nät ska anpassas, avtal med operatörer ska fixas till mm.
Datorer och iPod är samma i hela världen, strömkabel och tangentbord som skiljer sig åt bara.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-02-15 20:22

Nån som kan säga när Asien blev lovad iphone? Jag har för mig att det skulle bli första kvartalet 2008 den skulle komma dit.

Min fråga är då:

-Är det möjligt att sälja GSM (EDGE) i teknik landet Japan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-16 23:35
Ursprungligen av what:

Nån som kan säga när Asien blev lovad iphone? Jag har för mig att det skulle bli första kvartalet 2008 den skulle komma dit.

Min fråga är då:

-Är det möjligt att sälja GSM (EDGE) i teknik landet Japan?

En GSM telefon funkar inte i Japan,, det krävs att du har en 3g telefon för att kunna ringa där. Jag har också för mig att dom sa under Q1 2008,, vet dock inte om jag drömt det.

Ursprungligen av Fredric:

En GSM telefon funkar inte i Japan,, det krävs att du har en 3g telefon för att kunna ringa där. Jag har också för mig att dom sa under Q1 2008,, vet dock inte om jag drömt det.

Jag läste för någon dag sen att iPhone SKULLE fungera i Japan, dock inte i hela landet, men en stor del av Japan, men jag vet inte hur sant det var.

Ja, det är ju Apple. Det ska nog gå

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-02-17 12:16

Kollade på SF Keynote 2007 och där säger han Europa Q4 och Asia 2008.
Vet inte om det finns andra uppgifter om Asien men detta var det närmaste jag kunde komma. Jag läste också en intervju av Walt Mossberg The Wall Street Journal. där Steve säger att GSM finns i 80% av världen och i de flesta länderna i Asien.

Men jag tycker Japan är av stort intresse därför vi vet att det inte finns GSM där och skulle därför vara omöjligt att sälja nuvarande telefon. Japan är ju också en intressant marknad av telecom produkter och min gissning är att det kommer en uppdaterad variant till den marknaden snart, frågan är sen om andra länder med 3G teknik även kommer att få ta del av den tekniken som kommer att erbjudas i Japan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-17 12:57

Jag har varit i Japan massa gånger, och en GSM funkade inte på den tiden då jag hade GSM telefon pga av nätet inte hade GSM stöd. Förra år när vi var där så var det en som hade en GSM lur, och den funkade inte då heller. Verkar dock som att det finns GSM spots men inget mer än så utbyggt. Sedan så går det inte heller att köpa GSM telefoner i japan då dom kör med helt andra system "CDMA och PDC", så om det gick så borde nog iPhonen redan säljas där.

Körde lite google
Nedan är en lista på alla GSM nät i världen, uppdaterad oktober 2007.
Japan=No GSM service in Japan
http://www.thetravelinsider.info/roadwarriorcontent/quadbandphones.htm

Senast redigerat 2008-02-17 13:39

Nu handlar det bara om 3g i denna tråd men vad är det mer för fördelar med en "3g iphone" finns det chanser att designen förändras, mer revolutionerande hårdvarufunktioner? Eller klarar man sig alldeles utmärkt med gsm versionen om man inte avser att använda 3g nätet iallafall?

Bevaka tråden