Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill inte starta om hubben!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-25 13:45

Jag får allt som oftast problem med att komma åt nätverket. Kan inte pinga någon överhuvudtaget medan de andra kör på som vanligt.

Min slutsats: något är fel mellan min dator och de andra datorerna. För att fixa det brukar jag alltså rycka ur strömmen på min hubb (som bara jag använder) och sen funkar det perfekt (efter att jag satt tillbaka strömmen förstås). Synd bara att alla nätverksanslutningar man eventuellt höll på med är borta.

Ska det behöva vara såhär? Kan jag undvika problemet? Kan jag lösa det på något annat sätt än att starta om hubben när det ändå händer?

Detaljer: PowerMac G4 MDD 1GHz > Netgear 4-portars 100Mbit hubb (DS 104) > resten av nätverket. Jag kör OS X 10.2.4 medan de andra kör OS 9 och Win XP.

ifconfig -a ger för tillfället (när allt funkar):

Citat:

kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">/.../
en0: flags=8863[u] mtu 1500
inet6 fe80::203:93ff:fec5:f250%en0 prefixlen 64 scopeid 0x4
inet XXX.XXX.XXX.XXX netmask 0xffffff00 broadcast XXX.XXX.XXX.255
ether 00:03:93:c5:f2:50
media: autoselect (100baseTX <half-duplex>) status: active
/.../</pre>

[ 25. februari 2003, 13:48: Meddelandet ändrat av: HL ]

Ibland uppstår ett liknande problem här på kontoret mellan en Netgear-router och en eller flera macar. Det interna nätet fungerar bara fint men att nå routern (och därmed omvärlden) går bara inte, förrän man startat om den. Detta har bara drabbat macar och medan de drabbade macarna inte får kontakt med routern så kan övriga datorer (och fungerande macar) ha kontakt som vanligt. Och kontakten datorer emellan på det interna nätet är som sagt fungerande. Det har uppträtt väldigt sporadiskt, ibland flera gånger på en dag ibland flera månader utan problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-25 21:08

Hm, ditt problem verkar nästan ännu mera mystiskt.

I mitt fall funderar jag på om det kan ha att göra med om nätverkskortet ska vara inställt på halv eller full duplex. Den frågan har varit uppe nån gång men jag vet inte vad "rätt svar" är.

Eller är det bara så att man får acceptera att hubbar ibland får tuppjuck och måste startas om? Det har dock hänt mig lite för många gånger, kanske tio gånger senaste året.

Jag behöver lite raka svar från en nätverksguru här tror jag!

En enkel grej att prova är väl att byta ut hubben? Då lär det väl märkas om felet ligger i hubben eller har med din dator att göra.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-02-26 11:53

Har du provat att byta port på hubben??

Prova ett köra 100Mbit halv duplex, billiga hubbar kan ibland ha svårt att hänga med i duplex läge.

Har du möjlighet att prova med en annan hub ? det kan ju faktiskt vara fel på den, eller nätverkskortet i din maskin. Eller varför inte på den port i andra ändan där netgear hubben ansluter till resten av nätverket.

Det är nog tyvärr bara att prova sig fram, gör EN åtgärd i taget så du vet var felet satt/sitter.

/Göran

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-26 12:01

Tack för tipsen!
Det dumma är att felet inträffar så pass sällan ändå att det tar tid att felsöka... Men jag ska prova mig fram.

1
Bevaka tråden