Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Priset på Aperture?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu är jag lite irriterad! 16 december 2007 inköptes Aperture 1.5 av undertecknad för 2895 svenska penningar, alltså knappt två månader sedan. Glädjande nog kom 2.0 men vad nu då - priset är nu 1895 sek! En uppgradering från 1.5 till 2.0 kostar 895 sek, alltså får jag betala totalt 3790 sek, för att få den senaste versionen som kostar 1895 sek! Är det konstigt om en del väljer att tanka ner en piratversion? I dagsläget ångrar jag att jag inte gjorde detta själv (alltså vara oärlig). Om jag själv gjort detta och väntat med köpet tills 2.0, skulle detta inneburit en besparing för mig på 1895 sek! En förklaring vore önskvärd från det annars så eminenta bolaget Apple!

Det finns ju en liten glädje i prissänkningen, att de som väntade med inköpet gör en bra affär men det är en liten tröst för mig.

Undrar lite stillsamt om det är någon som håller med mig?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2008-02-14 17:36

Nej, jag håller inte med dig.

Inte många som vet när Apple släpper uppdateringar, varken på hårdvara eller mjukvara. Därför kan man aldrig köpa något om man är rädd för att "förlora" pengar.

Du har ju fått en fullt fungerande produkt som du vid köptillfället ansåg dig ha råd med. För 895 kr får du en ny produkt. Det är så det fungerar helt enkelt.

Hej Ree_Tab!
Det är inte så att jag är rädd för att "förlora" pengar, det finns ju alltid nudlar att leva på Känner mig helt enkelt bara frustrerad.

Har nu beställt uppgradering - det får bli nudlar resten av månaden.

Ursprungligen av Ree_Tab:

Nej, jag håller inte med dig.

Inte många som vet när Apple släpper uppdateringar, varken på hårdvara eller mjukvara. Därför kan man aldrig köpa något om man är rädd för att "förlora" pengar.

Du har ju fått en fullt fungerande produkt som du vid köptillfället ansåg dig ha råd med. För 895 kr får du en ny produkt. Det är så det fungerar helt enkelt.

Senast redigerat 2008-02-14 18:09
Ursprungligen av abethecat:

Undrar lite stillsamt om det är någon som håller med mig?

Inte riktigt. Det är förstås jättetråkigt för dig som hade maximal otur med tajmningen, men på det hela taget är det en mycket positiv åtgärd att Apple sänker priset. Att ge alla som köpt programmet de senaste sex veckorna en nästan gratis uppdatering känns också som en rimlig åtgärd från Apple.

Jo, visst är det så! Men jag gratulerade de som väntat med inköp och jag själv erkände mig besegrad efter att ha läst era svar på mitt inlägg, klickade på Apple store och beställde uppdateringen. Programmet är helt ypperligt med ett bildbibliotek på +20000 bilder som undertecknad har (svårt att slänga saker). Om jag ska vara ärlig så låg väl synpunkterna som ni beskrev och skvalpade i bakhuvudet, men ibland är det svårt att svälja en sådan här sak - det gör "ont i pungen" på en gammal snålvarg. Vilka nudlar rekommenderar ni?

Ursprungligen av Adrian B:

Inte riktigt. Det är förstås jättetråkigt för dig som hade maximal otur med tajmningen, men på det hela taget är det en mycket positiv åtgärd att Apple sänker priset. Att ge alla som köpt programmet de senaste sex veckorna en nästan gratis uppdatering känns också som en rimlig åtgärd från Apple.

Ursprungligen av abethecat:

Jo, visst är det så! Men jag gratulerade de som väntat med inköp och jag själv erkände mig besegrad efter att ha läst era svar på mitt inlägg, klickade på Apple store och beställde uppdateringen. Programmet är helt ypperligt med ett bildbibliotek på +20000 bilder som undertecknad har (svårt att slänga saker). Om jag ska vara ärlig så låg väl synpunkterna som ni beskrev och skvalpade i bakhuvudet, men ibland är det svårt att svälja en sådan här sak - det gör "ont i pungen" på en gammal snålvarg. Vilka nudlar rekommenderar ni?

De bästa jag hittat är nog Nissin "Demae ramen". Det är en bäbis(?) på utsidan. Någon krona dyrare än andra nudlar, men med så mycket bättre smak.

Det finns alltid någon som har det värre än du, exempelvis den stackare jag känner till som köpte Aperture 1.5 fredags.

Ursprungligen av ohennig:

Det finns alltid någon som har det värre än du, exempelvis den stackare jag känner till som köpte Aperture 1.5 fredags.

Uppgradering för $9 om du köpt 1.5 under 2008. Gäller i alla fall i USA.

Ursprungligen av Saffran:

Uppgradering för $9 om du köpt 1.5 under 2008. Gäller i alla fall i USA.

Ser man på. Gäller även i Sverige: http://www.apple.com/se/aperture/upgrade/

Trevligt att detta erbjudande även gäller i Sverige - men tyvärr inte för mig, suck! Använder nu 2.0 och kan faktiskt säga att jag är mycket nöjd. Enda jag kan tänka mig som en uppgradering är att kunna välja svart istället för grått i UI så att programmet matchar Pixelmator - som jag också är nöjd med!

Det kanske vore trevligt med en tråd som behandlar Pixelmator...

Ursprungligen av ohennig:

Ser man på. Gäller även i Sverige: http://www.apple.com/se/aperture/upgrade/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-05 09:37
Ursprungligen av abethecat:

Det kanske vore trevligt med en tråd som behandlar Pixelmator...

Finns minst två stycken om du söker.

1
Bevaka tråden