Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning för fiske på PayPal

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-02-14 11:59

Jag fick i går ett mail som uppgavs komma från PayPal. Innehållet var, att man misstänker att någon försöker komma åt mitt konto och därför var det avstängt. Jag uppmanades öppna det igen genom att klicka in mig på en webb-sida, lägga in mina kontouppgifter där och på så sätt bekräfta att det var jag. Jag vidarebefordrade mejlet till PayPal och frågade om det kom från dem eller om det var en bluff. Fick svar att det var ett "fishing e-mail", ett försök att komma åt mitt konto. Alltså, varning!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-14 12:08

Bra att du delger oss detta.

Yes!!

Visst är det bra att varna - men varför just den här gången?

Sådana här mail får man ju flera gånger i veckan - både från PayPal och diverse banker.

Varken PayPal eller någon bank skulle aldrig någonsin skicka ut den typen av mail, vilket de också har gått ut och sagt vid ett flertal tillfällen. Så man behöver inte ens fundera på huruvida det är äkta eller inte - det är alltid fejk!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-02-14 17:19
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Visst är det bra att varna - men varför just den här gången?

Sådana här mail får man ju flera gånger i veckan - både från PayPal och diverse banker.

En massa spam flyter in dagligen, men för min del är det första gången någon försöker komma åt mina koder, trots att jag haft e-post ganska många år. Men om JO får sådana mejl flera gånger i veckan är det förstås onödigt att varna. Ber om ursäkt.

Ursprungligen av marta:

En massa spam flyter in dagligen, men för min del är det första gången någon försöker komma åt mina koder, trots att jag haft e-post ganska många år. Men om JO får sådana mejl flera gånger i veckan är det förstås onödigt att varna. Ber om ursäkt.

Inget att be om ursäkt för.

Men... om alla medlemmar på 99mac skulle skapa en ny tråd varje gång de fick ett phishing-mail, så skulle här inte vara plats för någonting annat.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-14 19:08
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Inget att be om ursäkt för.

Men... om alla medlemmar på 99mac skulle skapa en ny tråd varje gång de fick ett phishing-mail, så skulle här inte vara plats för någonting annat.

Jag har aldrig råkat ut för det.
Tror jag.

Yes!!

Mera info om ni är intresserade:

Nätfiske (aka Phisihing)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nätfiske

Jag har fått sådana brev gällande Paypal, Ebay, Nordea mfl. Sparat några för de är kul.

Ett liknade fiffel som är poppis på internet är, Nigerabrev. Som P.T. Barnum sade, "Det föds en idiot varje minut", så om de skickar ut miljoner brev är det alltid någon som nappar:

Nigeriabrev
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nigeriabrev

Jag tycker: Hellre en varning för mycket än att någon nybörjare som inte hört talas om detta tidigare gör vad det står i mailet. Därför lade jag upp ett par länkar att läsa mera, det är intressant tycker jag.

Så marta, jag tycker du gör rätt som skrev en tråd om det här, det går lite i vågor de här försöken.

En grundregel när man får E-post från vad som helst som har med pengar att göra (banken, PayPal, eBay...) är att kolla adressen. Ett vanligt trick är att maskera en falsk adress genom att ha med delar som ser rätt ut.

Till exempel kan länken gå till 123.456.78.90/www.paypal.com/whatever.html

Då går den till en mapp som heter "www.paypal.com" på servern med IP-nummer 123.456.78.90, dvs absolut inte till något som har med PayPal att göra.

Går länken till www.paypal.hejsanhoppsan.com? Det är en subdomän under hejsanhoppsan.com, har inte heller med PayPal att göra.

Andra varianter är att registrera toppdomäner som låter rätt. Heter det www.paypalsite.com eller www.paypal.tk, eller nåt annat skumt, var försiktig.

en variant

...som kändes lite knepig först men som inte är Phising är när man beställar från OWC i USA. Då skickar de ut ett mail som berättar att ett företag Verificator System kommer att skicka ett e-mail som kräver en bekräftelse av mig som beställare. Men det är bara de fyra sista siffrorna på kreditkortet som efterfrågas. Det står ju på alla slippar som man får i handeln varje dag. Men det kändes lite skumt först.

Tycker nog att Martas varning kan vara på sin plats.

1
Bevaka tråden