Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur öppnar man äpplet med tangentbordet?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lessen om det är en dum fråga men jag lyckas inte navigera i menyraden med tangentbordet. Vill alltså komma åt äpplet via kortkommandot.
tex. sätta datorn i vila via tangentbordet.

H/Sampe

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-14 15:27

troligen inte det exakta svar du vill ha men va tusan
för att sätta datorn i viloläge, stänga av den eller starta om så är det bara att trycka på power-knappen (iallafall på MacBook (MacBook Air) och MacBook Pro).

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-14 15:31

Vila = Äpple+Alt+Eject.

Yes!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-14 16:42
Ursprungligen av Yes:

Vila = Äpple+Alt+Eject.

Yes!!

Command+Alt+Eject

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-14 16:43
Ursprungligen av Reisan:

Command+Alt+Eject

Nymodigheter

Yes!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-14 18:29
Ursprungligen av Yes:

Nymodigheter

Yes!!

Japp! "Äpple", "Kringla" eller "Command"... Same, same but different.

För att komma åt menyraden använder du ctrl + F2.

Ursprungligen av Hagelin:

För att komma åt menyraden använder du ctrl + F2.

YES!
Tack för det svaret!

Stort tack people! Funka finfint!

Mvh/Sampe

hjälplös!

hej!

jag är extremt ny mac användare och har oerhörda problem med många saker som verkar skilja sig från pc. tex när man ska installera program osv, det måste jag göra varje gång jag ska använda det.. nu till saken.. tänkte höra om det finns någon guide som man kan använda sig av eller nått???

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-14 19:10

[QUOTE="butchcassady;1459973"]hej!

" tex när man ska installera program osv, det måste jag göra varje gång jag ska använda det.. "

Nej, nej, nej....
Det beror på att du inte gjort installationen riktigt.
Släpa och släpp programikonen i din Programmapp.

Yes!!

  • Medlem
  • 2008-02-14 19:40
Ursprungligen av butchcassady:

hej!

jag är extremt ny mac användare och har oerhörda problem med många saker som verkar skilja sig från pc. tex när man ska installera program osv, det måste jag göra varje gång jag ska använda det.. nu till saken.. tänkte höra om det finns någon guide som man kan använda sig av eller nått???

Nej nej, sök på "dmg" så kommer det fram trådar om att folk försöker köra program från den skivavbild programmet laddas ned på. Vanligt fel folk gör.

  • Medlem
  • 2008-02-14 19:49

Annars är det ctrl+F2 för att komma in i menyraden. Navigera med piltangenterna. ctrl+F3 tar din in i dockan för navigering på samma sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-14 20:13

Tips: Öppna Mac Hjälp från Hjälp-menyn i Finder. Sök på "navigera tangentbordet".

Testade precis på min Mac Pro (trådade) aluminium tangentbord samt MacBook'n, menyraden nås via ctrl+fn+F2. (ctrl+F2 funkar inte, varken under Tiger lr Leopard)

Ursprungligen av o z o n e:

Testade precis på min Mac Pro (trådade) aluminium tangentbord samt MacBook'n, menyraden nås via ctrl+fn+F2. (ctrl+F2 funkar inte, varken under Tiger lr Leopard)

För att krångla till det lite så är det så att det är ctrl+ F2 som är kommandot, men för att nå F2-tangenten måste du använda fn+F2 därför att Apple som default valt att lägga andra funktioner på den och andra F-tangenter.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-02-15 22:53

De där med fn kan slås av inne på tangentbordsinställningar om man vill slippa hålla ner fn. Iaf med leoparden, vet inte hur det är med tigern

1
Bevaka tråden