Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det bara jag som hör kvittret, tjutet och smällarna?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är överlag nöjd med min MacBook Santa Rosa som jag köpte i November.
Men ett fel som få verkar uppmärksamma med nya MacBook är att ljudkortet är totalt värdelöst.
Det kvittrar, smäller och "låser" ibland vid vissa frekvenser, trodde jag hade hörselskada av tinnitus typ tills jag insåg att det är datorn.
Har fått logikkort utbytt och även lyssnat på andra MacBooks, men felet finns på alla Santa Rosa MacBooks!!
Apple känner självklart inte till problemet och vad de hade för lösning är inte ens värt att nämna.

Nu jobbar jag iof med musik, så jag kanske är mer känslig.
Dock går felet mig på nerverna även vid "vanligt" användande. Lite som en död pixel, först ser man den inte sen är det det ända på hela skärmen man ser.

Ända sättet att tillfälligt bli av med tjutet är att höja och sänka volymen tills man hittar ett läge (slumpvis) som är tyst.
Att det smäller lite då och då när det är tyst mellan låtarna, när man har datorn inkopplad i en stereo, är inte heller något "funktion" som är till datorns favör.

Är det ingen mer än mig som uppmärksammat felet?

Här några som har http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1231320&tstart=135

Är som sagt väldigt nöjd med datorn i övrigt och hinner inte hålla på och lämna tillbaka och tjaffsa om konsumentlagar. Vill att de ska fixa problemet!

Tjenare Baltazar,

Jag känner igen dina "tinnitusproblem", själv höll jag också på att bli helt creisi med min iMac. Efter flertals misslyckade försök från apples sida att reparera iMacen så ska jag nu få den utbytbar. Det här problemet är vad jag förstår av apples forum inte något som berör iMacarna i stort. Däremot verkar det som att din generations macbook pros har det här problemet ganska utbrett. Har du tur släpper apple en ny revision snart och fixar det på så vis.

Själv klarade jag inte av att jobba med hörlurar på iMacen pga det här så visst ska du inte behöva stå ut med det. Vad jag tyckte var fantastiskt var att reparationsställena hade väldigt svårt att ens höra de här oljuden vilket tyder på att det troligen är många datorer som är berörda av det men att folk inte lider av det.

Lycka till!

Hallå!
Jaha på iMac också... Är det en aluminum iMac du har?
Har själv en C2D plast och den har inte skrikit..

Ja, det där med reparationsstället är ett problem.
Satt dock med när de bytte logic och sedan testade (hade med egna slutna hörlurar).
Kunde konstatera att det inte blev någon skillnad, då tog de upp en helt ny MacBook ur lådan och startade - samma sak där!
Enligt servicestället är det man kan hoppas på, precis som du nämner, att de släpper en ny revision av logiken, eller om felet nu är mjukvarubaserat att de åtgärdar det.
Orkar man vänta eller hoppas?

  • Medlem
  • 2008-02-14 16:27

Jag har en MacBook, SR, precis som du och upplever ung. samma sak med hörlurar. Mitt ljud är lite bakgrundsbrus varvat med svaga visslingar (som dock är rätt sällsynta). Jag hör det iaf rätt tydligt. Min ide var att mina lurar är för lättdrivna, då jag inte märker detta problem då jag kopplar in MacBooken till min stereo via aux-ingången. En intressant sak är ju att om man inte använder ljudkortet på ett litet tag, typ 20 sekunder eller så, försvinner bruset.

Då jag är i stort behov av min dator just nu har jag inte orkat bry mig egentligen, men här har du iaf en till med samma problem och som också hoppas på en lösning.

Hmm, tvivlar nog på hörlurs idén, hör nämligen kvittret i mina högtalare. Dock lättare att uppfatta det i hörlurar.

Ska kolla 20 sekundersgrejen, inget jag har tänkt på.

  • Medlem
  • 2008-02-15 15:02
Ursprungligen av -Baltazar-:

Hmm, tvivlar nog på hörlurs idén, hör nämligen kvittret i mina högtalare. Dock lättare att uppfatta det i hörlurar.

Ska kolla 20 sekundersgrejen, inget jag har tänkt på.

Gjorde lite empiriska tester och det visar sig att 30 sekunder ligger närmare sanningen, samt att pipet oftast men inte alltid ligger kvar hela vägen. Ibland sluter pipet lite före, det är som du säger; om man hittar rätt nivå.

Nu har du fått mig att tänka på detta! Förbannat!

1
Bevaka tråden