Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan defragmentering av biblioteket göra iTunes snabbare?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-01-22 22:25

Hej på er!
Jag har en extern Firewire 2 HD om 500 GB där jag har mitt iTunesbibliotek. Nu börjar det bli trångt om utrymmet. Jag har fixat och trixat en hel del med filer på disken och tror att det därför är lite ordning i "de verkliga filerna".
Jag har ingen djupare kunskap i detta ämne men vad jag undrar är om inte en defragmentering av mitt bibliotek hade varit bra. Jag tror att filer ligger här och var och att de börjar och slutar lite hur som...
Väldigt ofta kommer "badbollen" fram när jag söker eller sorterar i biblioteket och skall jag importera nya filer så tar det ibland minuter innan "bollen" snurrat färdigt.

Hjälper defragmentering i detta fall?
Har ni några andra tips?
Tacksam för all hjälp.

PS: Jag sitter med toppmodellen av iMac och har 2 GB RAM...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-22 23:14

OS X defragmenterar automatiskt filer på under 20 MB, så om det är ett musikbibliotek så borde det vara lugnt.

  • Medlem
  • 2008-01-23 00:37

OK!
Är det andra som har bibliotek i denna storleksordning som skulle vilja berätta om de också har "badbollen" framme i tid och otid. När jag använder min PB, som har ett rätt begränsat iTunesbibliotek rasslar det bara till. Det gjorde det också på iMacen när jag testade med ett 20-tal album. Sedan när jag tryckte in hela det stora biblioteket började allt bli tuggummi. Det går att spela, det är inte det som är problemet. Att lägga in nytt, för att inte tala om att justera i ID-taggarna är det som får smöret att stelna...

Några tips eller erfarenheter, någon?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-23 10:00

iTunes databas är inte särskilt effektiv. Jag önskar de skulle gå över till SQLite (som i Mail) istället för sin hemknåpade XML-lösning.

  • Medlem
  • 2008-01-23 14:46

Skall man uppfatta detta som att allt är i sin ordning och att ett stort bibliotek automatiskt blir segt?

  • Medlem
  • 2008-01-23 15:01

Har du ont om utrymme på disken så kan det bidra till slöhet, i det läget defragmenteras inte disken (och bör inte heller göra det då defragmenteringen i sig kommer ligga igång mest hela tiden).

Men visst, stort bibliotek i sig segar också ner.

Har du uppdaterat till itunes 7.6?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-23 18:37

På sajten http://www.insidemacosx.com/ finns information om programmet hfsdebug och om vilken strategi som Mac OS X använder för att hålla disken defragmenterad. hfsdebug är ett program som talar om en väldig massa information om en volym eller en fil. En kort sammanfattning är att det inte behövs och till och man skulle kunna skada prestandan om det inte gjordes rätt. Mac OS X är smart och hanterar mycket "on the fly" och ser dessutom till att flitigt använda os-filer läggs på optimala platser.

Att göra som på Windows är alltså inte nödvändig.

Problemet med iTunes skulle kunna vara att "iTunes Music Library.xml" är fragmenterad eller bara för stor för att vara snabb XML. Kopiera filen och använd kopian istället för att se om det hjälper!

  • Medlem
  • 2008-01-24 00:28

Tack för tipsen!

Jag kör senaste versionen och det har inte gjort någon hastighetsskillnad mot tidigare versioner. Lite plats kvar? Ja, av de 500 (dryga 465 verkliga) GB ligger jag väl och tuggar mellan 0,8 till 4 GB. Det bygger på och jag flyttar undan för att frilägga till mer prioriterade filer.
Kan det vara så att om jag skickar över biblioteket till en 1 TB disk så går det fortare? Jag kommer behöva en större disk och om man räknar på kostnad per GB så är en 1 TB faktiskt rätt prisvärd även om man jämför med DVD-skivor...

Testade att kopiera "iTunes Music Library.xml" men det verkade inte göra någon större skillnad, tyvärr.

Någon som suger på ett annat halmstrå? Alla idéer är välkomna!

En liten snabb fråga, halmstrå, vad kör du för filsystem på den externa?

  • Medlem
  • 2008-02-13 22:23

Filsystem: Journaled HFS+

Har för mig att det ska vara minst vara åtminstone 10% ledigt av den totala kapaciteten, men ifall det gäller för externa utan system på vet jag inte. Släng bort en 40gb skulle kanske inte skada!

1
Bevaka tråden