Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dumma frågor ang ventrilo och WoW

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-13 00:51

Har sett att det är en enad röst om att det e problem med mac och ventrilo 2.1

Jag undrar följande:

Jag har en iMac 2.16 GHz (den vita) med Mac OS X 10.5.2.
Har fattat det som att jag är tvungen att installera windows med hjälp av paralell eller bootcamp för att kunna köra ventrilo 2.1, eller hur?

Om jag sitter och kör World of Warcraft i fullscreen, hur funkar det om jag vill ha en push-to-talk funktion på ventrilo?
Jag menar, om jag har WoW uppe och trycker på space, då hoppar jag. Även om jag hade haft till exempel VLC igång så hade jag inte startat någon film paralellt...

Kan någon snälla förklara låååångsamt vad jag behöver göra och hur jag ska ställa in saker för o få skit o funka

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-13 13:21

Tror inte du kan använda pusch-to-talk om du kör Ventrilo genom Parallels. Utan det är mickänslighet du får använda.
En råare lösning är att du har en knapp till ditt headset som mutar micken.

Vet inte detta hjälper just dig, men så här gör jag:
Bilder på inställning i Ventrilo för Mac (Version 3.0.1).

Funkar både i fullskärm och "inte i fullskärm" med WoW. Vill du inte måste du inte köra med "]" som hot-button...

Sedan är det bara att tuta och köra!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-13 20:43

Hej Magnus

Tack för ditt svar och bilderna...

Saken och problemet kvarstår dock då det är ventrilo 2.1 jag ska använda.
Jag har 3.0.1 när jag kör på en annan server, med ett annat guild.
Men när jag kör med min main så kräver dom att vi kör 2.1 vent vilket e jobbigt...

Men jag antar att jag får köra parallels och ventrilo 2.1 den vägen, ett annat sätt är ju Bootcamp och installera både WoW och ventrilo 2.1 där.
Är det någon skillnad att köra WoW i windows på en mac?
Hur är grafik, ljud och sånt... Skiljer det sig nåt över huvudtaget?
Om inte, måste väl det va enklaste sättet eller?

WoW på Windows är precis som WoW på Mac.

De diskar du har fungerar precis lika bra på båda systemen. Räkna med att det tar några timmar (typ) att installera WoW -> TBC -> Flera patcher.

Förutom att jag inte gillar Windows i största allmänhet så fick jag inte mitt trådlösa nätverk att fungera till 100% på Windows. I övrigt tror jag att det inte var några problem?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-18 10:26

Okej gott folk....

Nu har jag installerat VMware Fusion och gjort en bootcamp partition på min iMac som jag kör windows igenom.
Jag fattar inte riktigt vilka settings jag ska ha för att få micken att funka... Har en sån där iMic adapter från Griffin. Är det någon som har råkat ut för liknande och hur löste ni det?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-18 11:01

Nere i högra hörnet på VMware så finns det så iconer där du kan aktivera vilka USB-enheter som XP ska hitta gör det och se om den har drivisar för iMic i sej. Annars får du gå till Griffins hemsida och kolla där.

  • Medlem
  • Ekerö
  • 2008-02-29 12:40

hjälp!

Hej, jag använder ventrilo version 3.0.1.
Jag hör inte vad personer som är inne säger och jag kan inte ens klicka så att dom hör mig. Hör bara massa ljud som tillhör ventrilo och på "chat" så hör jag en robot röst vilket man ska, alltså det man skriver. Men om jag hör det så betyder det att jag har ett fungerande ljud, dessutom så har jag en inbyggd mic fattar inte varför det ska krångla.:(

/ Armina

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-06-29 00:38

Man kan köra Ventrilo 2.* genom CrossOver med GSM codecen.

Guide:
Compatibility - Forum - Ventrilo

Ursprungligen av gonace:

Man kan köra Ventrilo 2.* genom CrossOver med GSM codecen.

Guide:
Compatibility - Forum - Ventrilo

Tack så hemskt mycket för den länken, nu ser det ut som om Ventrilo fungerar för mig med GSM 6.10 i alla fall, blir spännande att se hur det går när det är folk i kanalen också men inga felmeddelanden kom upp när jag kopplade upp mig till den i alla fall.
Körde det med Crossover 7.1 och Ventrilo 3.0.5.

Nu slipper man ha Parallels igång samtidigt i alla fall, det tog på datorns krafter

Ursprungligen av chinobar:

Tack så hemskt mycket för den länken, nu ser det ut som om Ventrilo fungerar för mig med GSM 6.10 i alla fall, blir spännande att se hur det går när det är folk i kanalen också men inga felmeddelanden kom upp när jag kopplade upp mig till den i alla fall.
Körde det med Crossover 7.1 och Ventrilo 3.0.5.

Nu slipper man ha Parallels igång samtidigt i alla fall, det tog på datorns krafter

Följde du guiden eller hur gick du tillväga? Och funkar PTT?

jag har kört med vent länge nu efter jag med hjälp av den där guiden fick igång det. PTT fungerar INTE och när fler personer pratar samtidigt så blir det tyst eller så hör men en röst väldigt lågt.

Ursprungligen av willhaven1980:

jag har kört med vent länge nu efter jag med hjälp av den där guiden fick igång det. PTT fungerar INTE och när fler personer pratar samtidigt så blir det tyst eller så hör men en röst väldigt lågt.

Japp, fick det att funka.

Vad var det för fel på den codec:en som native Ventrilo för Mac använde egentligen, dyrare servrar eller?
Jag menar, hos min förra guild-vent gick det kanon med Mac-Ventrilo. Och inga ljud buggar som nu, men det antar jag bara är för oss Crossover-användare. Otroligt störande att inte höra alla ibland...

Hej

Jag har en Macbook Pro, och har fått Ventrilo 3 att funka såtillvida att jag kan höra chatten, men jag hörs inte.

Vad kan det vara som gör att jag inte hörs (det funkar ju alltid med skype och dyl)?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-05-07 09:21
Ursprungligen av Erik L:

Hej

Jag har en Macbook Pro, och har fått Ventrilo 3 att funka såtillvida att jag kan höra chatten, men jag hörs inte.

Vad kan det vara som gör att jag inte hörs (det funkar ju alltid med skype och dyl)?

Vad använder du för att få in ljudet? ett vanligt headset med telepluggar?

Jag har provat både headset och den inbyggda ljudingången men inte lyckats få de andra att höra mig oavsett vilken ljudingång jag använt.

  • Medlem
  • 2009-05-07 18:28

Jag vet att det här låter lite korkat, men har du försökt dra över alla till teamspeak? Jag kan utan problem använda PTT eller Voiceactivation med TS. Och inga konstigheter med codec heller. Plus att det är gratis...

Fast jag har aldrig testat Vent så jag vet inte vad skillnaderna är egentligen...

mycket bättre ljud på VENT eller om det är dålig vana. Satt på TS i ca. 2år sen blev det VENT och jag tyckte det var natt och dag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-07 23:42

Jag följde guiden i inlägg nr 9 och fungerande som en klocka för mig.

i guiden är där en länk till gsm filen man ska lägga. Men skit i den länken bara sök på google på filnamnet och ta första bästa. fungerar likabra.

Sen skillnaden mellan TS och Vent. Jag har kört lite av båda och tycker TS e helt OK. Men den har en tendens till att hackigt när många pratar samtidigt. Tror det har o göra med att den är gjord så bara en stream åt gången medans ventrilo kan köra många fler. Fast det e klart nackdelen är att alla snackar i mun på varandra på vent då istället

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-19 20:13

Jag har nu fått ett problem på halsen...

Programet fungerar utmärkst förutom att jag inte kan använda push-to-talk key. Så länge jag har ventrilo uppe som "huvudfönster" så fungerar det men så fort jag trycker upp ett annat fönster eller t.ex. går in i ett spel så slutar kortkommandot fungerar.

Jag använder mig just nu av voice to talk. Och det fungerar i alla lägen men vill ibland använda push-to-talk.

Någon som har nått tips?

tack på förhand

Nu var det länge sedan jag spelade WoW men jag har för mig att om man ställde in att man ville använda "assistive devices" i både Mac OS X system inställningar och i Vent så var det inga problem. Sök på "Ventrilo" och "assistive devices" på Google så hittar du säkert mer info?

Lycka till!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-21 00:03

Jag har testat att starta assistive devices i systeminställningar. Och har även sökt på google på detta.

Men jag lyckas inte. Nu är inte spelet wow som jag spelar men det borde inta ha någon betydelse då det handlar om att få en knapptryckning att fungera i ett annat program när man har ett annat fönster "on-top".

Resultaten jag får på goodle är blandade vissa beskriver som att assistive devices är det ända som hjälper att slå på. Medans vissa verkar referera till Ventrilo 3.x

Ventrilo 3.x har jag inte detta problemet med. Utan det gäller ventrilo 3.1.4 via Crossover.

1
Bevaka tråden