Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hauppauge WinTV Nova/Nexus - satellitkort

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att skaffa en parabol och koppla in den till min dator. De kort som finns är antingen Hauppauge WinTV-serie eller Siemens DVB Card.

Tanken är att ta ner digital satellit till min dator via satellitkortet och titta på det.

Men jag har insett att det inte är så enkelt, framförallt eftersom det inte finns så bra drivrutiner för Mac.

Är det någon som har provat det här?

Jag vet att det finns bra drivrutiner för Linux och Unix, kan man kanske kompilera dom för Darwin?

Ett annat alternativ är att stoppa in satellitkortet i en Linuxburk och strömma ut kanalerna via VLS (Video Lan Server) till VLC (Video Lan Client)

Men det känns lite bökigt, eftersom jag då måste ha två burkar för att kunna kolla på digital satellit-teve.

[ 19. Januari 2003, 12:54: Meddelandet ändrat av: William WM ]

Modul för VLC:

satellite
default: disabled

This is an input module that allows to read directly from a Hauppauge WinTV Nova card under Linux. It requires drivers 0.9.4 available from LinuxTV.org

Hur fungerar det med kodade kanaler om man tar ner satelitsändningar till sin dator?

Bra fråga, har funderat på det också.

I en dekoder har man ett kort som sköter dekrypteringen. Man kanske skulle kunna fixa det med en smartcardläsare. Har dock ingen kunskap i ämnet, ska ta och kolla upp det.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Hur fungerar det med kodade kanaler om man tar ner satelitsändningar till sin dator?

Har kollat upp det och bl.a. Hauppauge WinTV Nexus har en plats där man kan stoppa in sitt dekoderkort.

Bra kollat. Det gör det hela lite mera intressant.

Btw så var jag hemma hos en kompis idag som har en Nokia Mediamaster (modell?) som han hade stoppat i en 120GB disk i. Det verkade ha trevligt användargränssnitt och sådan saker som att den kan avkoda/tolka/visa programtablåerna på ett bra sätt. Det kanske motsvarande PC-lösningar kan göra, vad vet jag. Jag blev ialla fall imponerad av burken.

1
Bevaka tråden