Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra och prisvärt bredbandsmodem?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska teckna ADSL imorgon så jag hinner få det så det klaffar mitt macköp. Men vilket modem ska jag välja?

Víll ha tips på var jag kan köpa ett, och det ska funka med Bostream. Lutar ju åt att det blir deras lina. Är deras Ethernetmodem bra?

Oxå hört att trådlöst kan vara lätt att sno information från? Störs det av annan utrustning?

  • Medlem
  • 2002-11-10 23:32

Mina erfarenheter av störningar...

Jag har Accesspoint till W-LAN (3Com), ADSL-modem (Nokia) och basstation till en DECT trådlös telefon (Samsung) står med kanske 1m mellanrum. Har aldrig märkt att dom påverkar varandra i alla fall.

Står du i valet mellan Ethernet-modem eller USB-modem, så tycker jag absolut att du ska välja ethernet.
Anledningen är;
-du behöver inga drivrutiner,
-standarden är helt plattformsoberoende
-enkel att installera
-enklare att bygga ut

I valet mellan trådlöst eller icke-trådlöst, är det upp till dig. Jag har valt ett nätverk med sladdar här hemma.
Anledningarna är;
-att det är billigare
-att det är högre säkerhet
-du slipper (skadlig?) strålning
-du får högre överföringshastighet

/M

[ 10 November 2002, 23:36: Meddelandet ändrat av: -Martin- ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-10 23:40

Jag kör med Bostreams eget modem, ett Orkit. Har aldrig haft några problem med det.

Ethernet är jag som sagt mest inne på. Ett modem fanns till salu här på säljes. Ett nytt Ericsson AT 314. Är det ok. Inget pris har han skrivit, men vad tror ni?

Flyttar till forumet för Tillbehör

Ser upp..Ok tack.

Jag har ingen större erfarenhet av Ericsson-modemet. Jag tror att alla modem på markanden är mer eller mindre identiska, rent prestandamässigt. Jag har något "no name"-modem som följde med Telia ADSL, det spinner på helt utmärkt. Modemet har stått på dygnet runt i snart ett år utan några som helst problem.

/M

Har kikat lite på begagnat och hittat några olika.
Någon som vet vilka som passar till MacOsX och Bostream?

Alcatell Speed Touch 800-1000 kr
Orckit 1000 kr
D-link 300I 900 kr
Telia 314 500 kr
DFM560e 400 kr
NokiaM5122 800 kr
Coresma 500 kr

Något av dessa som går? Och något jag borde slå till på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-12 01:06

Ta det modem som följer med Bostream. Funkar bra.

Speed Touch Home passar väl, eller vad heter ditt(510 kanske)

1
Bevaka tråden