Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aperture 2 introducerar API för bildredigering

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Från http://apertureprofessional.com/showthread.php?t=11851 , via Daring Fireball:

"I think it’s important to mention one of the greatest new features of Aperture 2.0, but the one that’s likely (at first) to be overlooked. Apple has added the ability to create editing plug-ins for Aperture, which will, over time, revolutionize the program. Having an edit plug-in interface means that Aperture users will be able to do just about anything to their images. It’ll be possible to create plug-ins that replicate film effects, add borders, allow for selective edits like dodging and burning—the possibilities are pretty endless. For the purist who only wants to focus on Aperture’s image editing tools, there’s no need to ever add a plug-in, but for those who have been hankering to extend the program’s capabilities—your wish has been granted."

Smaskigt.

Låter mycket intressant! Är det samma typ av icke-förstörande bildbehandling som Aperture använder internt? Dvs att man inte skapar en kopia av bilden som ändras utan bara lägger in effekten som ett kommando eller hur man säger.

Ah – missat det. Låter ju lovely. Har inte testat Aperture 2 ännu men till exempel brusreduceringen i 1.5 (och iPhoto) var så dålig att jag inte förstår varför den ens fanns med. Om man kunde bygga in t.ex NeatImage inuti Aperture vore det guld.

Det lustiga är att det inte omnämns någonstans på Apples hemsida. Kanske ligger de lågt innan de har några exempel att visa upp.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-02-13 10:25

NoiseNinja som Aperture-plugg kanske....hallelujah!

Ja jäklar, nu lyfter nog Aperture. Jag har langat in uppgraderingsbeställning, ska bli himla kul.

Fast jag vill nog ha det omvända till brusreducering som plugin först, en bra filmkornsgenerator! För finns det något finare än brus egentligen?

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Ja jäklar, nu lyfter nog Aperture. Jag har langat in uppgraderingsbeställning, ska bli himla kul.

Fast jag vill nog ha det omvända till brusreducering som plugin först, en bra filmkornsgenerator! För finns det något finare än brus egentligen?

finns inget fulare än brus, korn däremot är en hel annan sak

  • Medlem
  • 2008-02-14 11:46
Ursprungligen av Snoopy:

finns inget fulare än brus, korn däremot är en hel annan sak

Äh. Brus är digitalt korn. Egentligen inte, men man kan se det som det. Bandning och dåliga försök till att ta bort brus är däremot inte så fint.

Något jag har undrat lite över, men som är helt orelaterat till den här tråden är ifall man inte kunde koppa över bayerprocessen och få en väldigt högupplöst svartvit bild. Finns det något program som gör det?

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Ja jäklar, nu lyfter nog Aperture.

...och med Lightroom 2 pågång tror jag 2008 kommer att bli ett trevligt åt för fotografer!

Ursprungligen av Adrian B:

...och med Lightroom 2 pågång tror jag 2008 kommer att bli ett trevligt åt för fotografer!

"I’m under a Non-Disclosure Agreement with Adobe, so I can’t reveal any specific features, or when Adobe plans to release it, or anything like that"

Kan ju lika gärna dyka upp Q4 2008 och nu är ju Scott Kelby knappast helt opartisk eller objektiv, man biter inte den hand som föder en. Jag tror att Adobes stora problem är att inte göra Lightroom så bra och med så mycket funktioner att Photoshop använts mindre. Hade svårt med arbetsflytet i Lightroom + att jag inte varit helt nöjd med hur Adobe har utvecklats som företag, förhoppningsvis med ny VD blir saker till det bättre.
Har använt iView men den vägen är nog inte så smart om man kör Mac, så Aperture 2 föll mig direkt i smaken.
I alla fall så är det kul att Aperture satt lite eld i baken på Adobe det gynnar oss alla!

1
Bevaka tråden