Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

250 GB firewiredisk för 2995 kr

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Dustin säljer Maxtor 5000XT 250GB OneTouch extern USB2/FW för endast 2995 kr plus moms, vilket jag tycker låter väldigt billigt för en så stor disk.

Vill man ha en snabbare disk kan man kolla in Maxtor 5000DV 120GB OneTouch extern USB2/FW som kostar 2495 kr plus moms. Båda har 7200 rpm och 2 MB cache men 5000DV har en genomsnittlig accesstid på < 9 ms jämfört med 5000XT som är < 11 ms.

Rättelse: den större disken har bara 5400 rpm. Jag upptäckte det i den PDF som fanns hos Dustin. Jag har kontaktat dom och de har ändrat på uppgifterna nu så att de är korrekta.

Mycket bra pris. Frågan är när den finns för leverans?
250 GB disken som sitter i lådan finns inte heller för lev. ännu.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-12 22:15

Undrar vad en likadan intern skulle gå loss på? Kräver ATA 133 kort förståss, fast den externa har nog ATA 133 inbyggt???

Jag skulle investera i en ny Firewire disk och såg den här Maxtorn och Lacie disken ( de lanserades ungefär samtidigt ) och väntade bara på vem som kunde leverera först.

Efter några veckors väntan på att de skulle dyka upp åtminstone på deras egen webshop så tog jag och ringde Lacies kundtjänst och hörde när de skulle börja levereras, Januari - Februari 2003 var svaret..... kanske inte så underligt med tanke på att det inte släppts några 250GB IDE diskar ännu (att köpa i handeln). Så de lanserar alltså diskar månader i förväg innan de överhuvudtaget finns i produktion, än mindre i handeln, allt för att vara först.

Vet inte hur snabb Maxtor kan vara men jag skulle nog tippa på att den där dyker upp i mitten på December i bästa fall ( en ren spekulation så klart).

Jag köpte en Lacie 200GB Firewire (som det sitter en Maxtor disk i) och den fungerar alldeles utmärkt, otrolig kvalitet på lådan och disken är otroligt tyst, rekommenderas varmt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ••• ? •••:
Undrar vad en likadan intern skulle gå loss på? Kräver ATA 133 kort förståss, fast den externa har nog ATA 133 inbyggt???

Nja, det kräver inte alltid ATA-133 kort. Det räcker att ATA-controlern har stöd för diskar större än 137 GB (tror jag det är). De senaste Power Mac G4 har t.ex. det, även om de bara har ATA-100.
Köper du extern så kopplar du ju den via FireWire, så då spelar det ingen roll eftersom ATA-controlern i HD-lådan tar hand om det hela

[ 13 November 2002, 02:03: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Ström:
Jag köpte en Lacie 200GB Firewire (som det sitter en Maxtor disk i) och den fungerar alldeles utmärkt, otrolig kvalitet på lådan och disken är otroligt tyst, rekommenderas varmt.

Ah, intressant, är det deras nya D2-modell du köpt alltså? Vi har en (numera rätt gammal) LaCie-disk här på kontoret (40 gig) som låtar bedrövligt mycket. Därför har jag varit lite skeptiskt till LaCie, men den nya D2-serien ska ju vara fläktlös och därmed tystare, så jag har varit lite sugen på en sådan.

Jag skulle förövrigt gärna se en extern firewire-disk med Western Digitals Caviar-diskar som finns i en specialversion med 8 MB. Dustin har dessa i lager, ända upp till 200 GB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-25 17:59

Någon som köpt 250GB-disken ännu? Dustin har haft den i lager i omgångar, och har det även för tillfället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-01 22:59
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: marcus:
Någon som köpt 250GB-disken ännu? Dustin har haft den i lager i omgångar, och har det även för tillfället.

Har köpt MAxtors 250GB, dock från datorhandel.com och inte dustin vilket jag nu ser gjorde att den blev lite dyrare. Jaja, må vara hänt. Jag är väldigft nöjd med den hittills åtminstone.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-01 23:31

Är disken tyst eller låter den mycket? Mycket fläktljud och läs/skriv-knattrande?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-02 10:39
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ceder:
Är disken tyst eller låter den mycket? Mycket fläktljud och läs/skriv-knattrande?

Den är fläktlös (vanligt nuförtiden tydligen). De löser det genom att sätta strömadaptern externt. Den knattrar till lite schysst när man startar första gången och när man stänger av datorn. Annars knäpptyst. På natten när allt är ännu tystare kan man höra den på kanske 2 meters håll men sedan försvinner ljudet. Jag hade en UW-SCSI förut, den lät fett mycket så jag är väldigt nöjd.

Tänkte skaffa en 5000XT snart.
Ni som haft den ett tag... vad är ert omdömme?

Nu har det kommit en annan extern disk från Maxtor som kan vara ganska attraktiv:
Maxtor 5000DV 200GB OneTouch extern USB2/FW

Den är dyrare och 50 gig mindre, men klart snabbare å andra sidan:

Kapacitet
5000DV: 200GB
5000XT: 250GB

Genomsnittlig accesstid
5000DV: < 9 ms
5000XT: < 11 ms

Cachestorlek
5000DV: 8MB
5000XT: 2MB

Rotationshastighet
5000DV: 7200 RPM
5000XT: 5400 RPM

Pris
5000DV: 3,595 kr exkl moms
5000XT: 2,995 kr exkl moms

Svårt att välja hårddisk. Jag har ställt in mig på en LaCie d2 på 120 Gb för att lagra videoprojekt.

Vad behövs för att redigera video på amatörnivå?

/c

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Pris
5000DV: 3,595 kr exkl moms
5000XT: 2,995 kr exkl moms

Noterade just att Dustin sänkt priset på 5000DV 200 GB till 2.995 kr. Det gör den ju knappast mindre attraktiv, oj oj.

*kämpar... emot... försöker... motstå...*

Jag har Lacies d2 200GB och en Maxtor 5000XT 250GB. Om man jämför dem så skulle jag ta maxtorn rakt av, den är tystare och jag upplever den som snabbare på ett tex spinna igång (helt subjektivt). iof så är ju Lacie disken en 7200Rpm disk och maxtorn en 5400rpm disk om jag inte minns fel så det kanske inte är så underligt.... Båda har dock fungerat klanderfritt sen inköpet.

En liten fundering som jag haft är om jag skall låta diskarna snurra hela tiden eller om jag skall låta dem spinna ner? De står båda som serverdiskar och används rätt frekvent, de står still i högst någon timme sammanlagt per dygn, några förslag?

Jag beställde LaCie d2 120 Gb, 7200 rpm. Jag tror jag blir nöjd.

Skickar vidare till Martin Belak och gänget i Testlabbet. Testa gärna lite externa Firewire-hårddiskar.

/c

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
*kämpar... emot... försöker... motstå...*

Det gick inte så bra...

1
Bevaka tråden