Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var är säkerheten här då?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När min dator går i vila eller startar skärmsläckaren vill jag inte att vem som helst ska kunna komma åt min dators innehåll. Därför har jag valt att använda mig av alternativet att kräva lösenord. Men! Stort Men! Genom systeminställningar kan man väldigt enkelt ändra detta - utan att behöva fylla i lösenord! Det är bara att checka eller un-checka rutan!

Är inte det skitkorkat?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-12 18:33

Men om du sätter datorn i vila när du lämnar den kan ju bara en person med vetskap om lösenordet komma åt Systeminställningar. Alltså du!

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-12 19:36

Skärmsläckaren är inte till för säkerhet, den inställningen som du talar om är per användare så varför skulle varje användare behöva veta admin lösenordet för att ändra sin inställning för skärmsläckaren?

Det är som sagt inte ditt lösenord som du knappar in, det är administratörs lösenordet, även om detta myckete möjligt är samma på din maskin..

En annan anledning att inte använda skärmsläckaren för säkerhet, är att den inte är designad för säkerhet.. kan påminna mig en bugg som fanns tidigare då man stoppade något på tangentbordet och promenerade iväg ett tag, sedan kom man tillbaka och trycke på "ok" varpå skärmsläckaren kraschade pga overflow och det var bara att använda datorn.

För att låsa skärmen finns det just en sådan funktion, om än en aning avigt placerad. I inställningarna för keychain kan du lägga till att den skall visa status i menyn och i den menyn finns det då "lås skärm". Eller så kan du göra som jag och använda http://bluecouch.com/locker/ i dashboard.

Ursprungligen av ntity:

Skärmsläckaren är inte till för säkerhet, den inställningen som du talar om är per användare så varför skulle varje användare behöva veta admin lösenordet för att ändra sin inställning för skärmsläckaren?

Det är som sagt inte ditt lösenord som du knappar in, det är administratörs lösenordet, även om detta myckete möjligt är samma på din maskin..

En annan anledning att inte använda skärmsläckaren för säkerhet, är att den inte är designad för säkerhet.. kan påminna mig en bugg som fanns tidigare då man stoppade något på tangentbordet och promenerade iväg ett tag, sedan kom man tillbaka och trycke på "ok" varpå skärmsläckaren kraschade pga overflow och det var bara att använda datorn.

För att låsa skärmen finns det just en sådan funktion, om än en aning avigt placerad. I inställningarna för keychain kan du lägga till att den skall visa status i menyn och i den menyn finns det då "lås skärm". Eller så kan du göra som jag och använda http://bluecouch.com/locker/ i dashboard.

Bara för att det finns en bugg ändrar det inte syftet. Den funktionen i nyckelringen kräver en handling varje gång man går ifrån datorn, skärmsläckaren går på automatiskt.

Ursprungligen av ntity:

För att låsa skärmen finns det just en sådan funktion, om än en aning avigt placerad. I inställningarna för keychain kan du lägga till att den skall visa status i menyn och i den menyn finns det då "lås skärm".

Ja men, va bra. Tack.
Med den kan man ju välja om skärmsläckaren ska kräva lösen eller inte så man slipper ha det på jämt.

Ja det är skitkorkat!

Yes: Detta innebär att icke-adminanvändaren själv kan ändra inställningen och det är inte bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-12 19:41

Men om du aktiverar t.ex. skärmsläckaren innan du lämnar din dator så kommer väl ingen annan in?

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Men om du aktiverar t.ex. skärmsläckaren innan du lämnar din dator så kommer väl ingen annan in?

Yes!!

Det är fortfarande något du måste komma ihåg att göra innan du går ifrån datorn. Själva grejen med skärmsläckaren är ju att den går igång av sig själv.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-02-12 22:02

Kan någon förklara för mig vad problemet är här?

Ursprungligen av MatsOlov:

Kan någon förklara för mig vad problemet är här?

Läs första inlägget.

Jag säger inte att systemet fallerat pga det här men som mikotekniko säger innebär det att en som inte kan mitt lösenord kan ändra det (så länge inte skärmsläckaren gått igång). Visst, sannolikheten är liten, men det är jättekonstigt att man valt att inte kräva lösenord för en sådan inställning.

Men som sagt, det kommer troligtvis inte ske några missöden på grund av detta.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-02-13 08:57

Har läst det men ser inget problem i det. Enda chansen för någon att ändra din skärmsläckare är ju att vara i ditt konto och då har du väl lämnat datorn/arbetsplatsen utan att säkra din dator och det kan inget adminlösen skydda dig mot.

Men, om du sätter skärmen i vila när du lämnar din arbetsplats/dator, alt har extremt kort tid för skärmsläckaren så är ju problemet undanröjt.

Själv har jag aktiverat ett av hörnen för skärmsläckaren så det går på 0 sek att aktivera den när jag lämnar min dator.

Annars om du har aktiverat användarväxling så kan du ju gå ut till inloggningsfönstret på liten och ingen tid alls, och då är ju datorn även öppen för andra användarkonton.

Senast redigerat 2008-02-13 09:08
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-13 09:41

Annars kanske programmet iAlertU är något du söker.

YouTube-klipp
(man måste inte använda kontrollen, går lika bra med snabbkommando om jag inte minns fel, samt ha ett lösenord man skriver för att låsa upp datorn)

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-02-13 22:36
Ursprungligen av Werzion:

Annars kanske programmet iAlertU är något du söker.

YouTube-klipp
(man måste inte använda kontrollen, går lika bra med snabbkommando om jag inte minns fel, samt ha ett lösenord man skriver för att låsa upp datorn)

Detta va ett riktigt kul program, riktigt coolt att de funkar så bra + att man ett foto av skurken

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-14 03:10

lås ditt konto med att gå ut till inloggningskärmen...bara att aktivera snabbt användarbyta.... så enkelt låser man arbetstationen....

Jag känner till alla era alternativ och som sagt, sannolikheten att topicen skulle bli ett säkerhetsproblem är jätteliten. Men jag tycker ändå att det är lustigt att man låter en sådan sak göras utan bekräftelse utav kontohavaren. Men men, nu har jag fått säga det. Vi kan lägga ner diskussionen, för den leder ingenvart.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-02-14 18:07
Ursprungligen av henkebarn:

Jag känner till alla era alternativ och som sagt, sannolikheten att topicen skulle bli ett säkerhetsproblem är jätteliten. Men jag tycker ändå att det är lustigt att man låter en sådan sak göras utan bekräftelse utav kontohavaren. Men men, nu har jag fått säga det. Vi kan lägga ner diskussionen, för den leder ingenvart.

Håller med att det är rimligt att funktionen borde ligga låst under hänglåset för att ändras som dom övriga inställningarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-15 13:13
Ursprungligen av Tjarven:

Håller med att det är rimligt att funktionen borde ligga låst under hänglåset för att ändras som dom övriga inställningarna.

Säkerhets modellen för inställningar i OS X funkar som så att den skiljer på inställningar som påverkar systemet och användare, allt som påverkar systemets funktion det skyddas med admin lösen (även om man är inloggad som admin användaren) medans allt som endast påverkar användaren som är inloggad kan ändras fritt av den som är inloggad.

Eftersom skärmsläckaren är personlig för varje användare så kräver inte denna admin lösen.

1
Bevaka tråden