Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft Wireless IntelliMouse Explorer Bluetooth

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja varför ha ett kort namn på en produkt när man kan ha ett långt?

Microsoft har iaf släpp en bluetoothmus nu:

Microsoft Wireless Intellimouse Explorer for Bluetooth

Den mest avancerade trådlösa musen någonsin med det senaste inom både teknologi, design och komfort! Bluetooth gör det möjligt för din mus att kommunicera med upp till sju andra Bluetooth-kompatibla enheter samtidigt, som t ex din PC, skrivare, modem eller mobiltelefon.

Snygg design med mörkblå finish. Bluetooth-mottagaren monteras antingen direkt på USB-porten eller på det medföljande borddstället. När mottageren är inkopplad ger den ifrån sig ett läckert blått sken.

Den finns på Dustin för 695 kr plus moms.

Coolt! Hoppas Apples kommande datorer har inbyggd Bluetooth-mottagare. Då blir det verkligen spännande med trådlösa möss.

I produktbladet står dock ingenting om att MS nya Bluetooth-mus skulle vara Mac-kompatibel.
Vi får hoppas att det fungerar i alla fall, Apple har ju lyckats bygga in Bluetooth-stödet i OSet.

/M

Som jag fattar det så behöver man alltså inte ha bluetooth för att det medföljer en bluetoothadapter (den USB-grejen på bilden). Jag antar att det bara är önsketänkande att denna adapter skulle kunna fungera som en generell bluetooth-adapter, va?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Som jag fattar det så behöver man alltså inte ha bluetooth för att det medföljer en bluetoothadapter (den USB-grejen på bilden). Jag antar att det bara är önsketänkande att denna adapter skulle kunna fungera som en generell bluetooth-adapter, va?

Jag tror inte det är ett önsketänkande. Varför har Microsoft i så fall använd Bluetooth-standarden? De kunde gjort som logitech, utvecklat ett eget radio-överförings protokoll. Har väl använt Bluetooth-standarden, så måste det funka att synca mobilen, handdatorn osv. med deras mottagare. Men jag har ännu inte funnit några bevis som styrker detta.

/M

Ja om det verkligen är på det sättet så är det ju rätt bra att få en bluetooth-adapter och en trådlös mus för det priset! Inte minst eftersom man får ett läckert blått sken...

Hmm, vänta nu, det står "mottagare" i produkttexten. Det skulle ju kunna betyda att den bara tar emot... för inte behövs tvåvägskommunikation med en mus?

Saxat från Microsoft.com:

"The ultimate in wireless technology with sleek style and ergonomic design. The included Microsoft Wireless Transceiver for Bluetooth™ provides a wireless range of up to 30 feet. And because Bluetooth sets the bar for the emerging wireless world, you can add other compatible Bluetooth devices."

Hur tolkar vi detta?
Andra kompatibla enheter? Andra Microsoft-enheter eller vilka Bluetooth-enheter som helst?

/M

Saxat från Microsoft:

"Bluetooth™ is the most advanced cable replacement technology available today, enabling effortless, cable-free connections with Bluetooth devices, such as keyboards, mouse products, phones, printers, and computers. Now you can easily connect these devices to your computer - without wires - using the included Microsoft Wireless Transceiver for Bluetooth. Bluetooth wireless technology ensures that interference in minimal and that data transmission is secure."

Detta uppfattar jag som solklart. Microsoft Wireless Transceiver for Bluetooth, kan användas för kommunikation mellan olika Bluetooth-enheter, trots att kommunikationen mellan mus och mottagare är envägskommunikation. Detta innebär att du kan köpa en Bluetooth-adapter för ett utmärkt pris, och få en jäkligt snygg mus på köpet.

Microsoft Bluetooth-mus kanske kan bli nästa grej som testas i 99mac´s testlabb?

/M

Ett tänkbart scenario:

"Älskling, kom och lägg dig nu!"
"Ett ögonblick, jag ska bara synka musen med min mobil..."

Hmmm, det uppstår många taffliga skämt i mitt huvud när jag läser "älskling" och "lägg dig" och "synka musen" så det är nog bäst jag inte säger nåt alls...

Men det var bra information du grävde upp Martin och förslaget om 99mac testlabb tycker jag var utmärkt!

Jag har beställt en nu - kommer på onsdag. Testresultat på fredag!

Nice! Det ska bli intressant!

Prova räckvidden och ta mycke bilder!

Förutsatt att Björnström presenterar positiva testresultat; är det någon som vill köpa min trådlösa Logitech?

från Microsoft.com:

"Wireless Transceiver
Microsoft Wireless Transceiver for Bluetooth is supported for use with your Microsoft Bluetooth devices. Because Bluetooth wireless technology follows a standardized specification, you may be able to use other devices with the Microsoft Wireless Transceiver.

Japp, det verkar soklart att det bör fungera med andra enheter än Microsofts.
Nu kvarstår det bara att kolla om deras Bluetooth adapter e mac-kompatibel.

[ 11 November 2002, 16:00: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:
"Wireless Transceiver
Microsoft Wireless Transceiver for Bluetooth is supported for use with your Microsoft Bluetooth devices. Because Bluetooth wireless technology follows a standardized specification, you may be able to use other devices with the Microsoft Wireless Transceiver.

Det går inte med den som Logitech skickar med sin presentationsmus. Jag fick den inte att fungera med min Powerbook och en Ericsson T39m.

Dags att köpa mus tror jag.

[ 11 November 2002, 16:00: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christian Åhs:
Dags att köpa mus tror jag.

Avvakta tills Martin fått sin o testat
Det är inte säkert att MS adapter fungerar till Mac.

Nu har tangentbordet kommit!
(musen ingår i det paketet också)

Our Most Advanced Wireless Desktop Ever
Get the most advanced features in a total desktop solution. The included Microsoft Wireless Transceiver for Bluetooth™ works with your keyboard and mouse, providing a wireless range of up to 30 feet. And because Bluetooth sets the bar for the emerging wireless world, you can add other compatible Bluetooth devices.

Dustin tar 1395:- + moms

[ 11 November 2002, 16:08: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

  • Oregistrerad
  • 2002-11-11 17:06

Här är de senaste Mac drivisarna till M$ brädorna

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke Seid:
Här är de senaste Mac drivisarna till M$ brädorna

Jepp, men där nämns tyvärr inget om Bluetooth prylarna funkar till Mac.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-12 09:04
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:
Jepp, men där nämns tyvärr inget om Bluetooth prylarna funkar till Mac.

Länken var mer tänkt som en service åt Martin, då det förmodligen inte följer med några Mac-drivisar med blåtandsbrädan!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke Seid:
Länken var mer tänkt som en service åt Martin, då det förmodligen inte följer med några Mac-drivisar med blåtandsbrädan!

Jag var så inne i sökandet efter något som skulle bekräfta mac-stöd för MS bluetooth-prylar, att jag missade din smilie

  • Oregistrerad
  • 2002-11-13 00:52

Petter, som du säkert redan har noterat så sägs det *nada* hos M$ om det, vi sätter alltså lite press på ett (positivt) testresultat från Martin!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke Seid:
Petter, som du säkert redan har noterat så sägs det *nada* hos M$ om det, vi sätter alltså lite press på ett (positivt) testresultat från Martin!

Jepp, förväntningarna på Martins test är högt ställda nu. Den SKALL ha stöd för mac!

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-30 22:26

Efter att har kollat runt lite utan att hitta vad jag söker så väcker jag denna tråden till liv igen Det har ju kommit en ny version av denna musen och test sidan som jag inte har läst grundligt tog ju upp att det inte fanns något stöd till mac. Men nu har det ju gått något år Funkar denna eller kanske den nya med OSX?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-30 22:37

Tänk på att det är en sak att få musen att funka med Mac och en annan att få USB-BT-adaptern att funka. Jag skulle gissa på att det är lätt att få musen att funka men trixigt att få adaptern att funka.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-31 07:09

Adaptern struntar jag i då jag har en ibook med inbyggt BT så därför jag tittar på musen men vill ju veta om den funkar utan adaptern och om man kan använda alla knappar och så.

1
Bevaka tråden