Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.5.2 dödade min dator, varför?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag lät programuppdateraren ta hand om allt, och jag har ett ickemodifierat system.

Den uppdaterade i godan ro och det skulle startas om. Då dök det upp en skylt om att "källfilen är skadad", och sen svamlade den några rader om att det inte gick att uppdatera.

Sen ville den inte komma längre än till det grå äpplet mot den vita skärmen. Den spann runt i lilla symbolen under men det kom inte längre.

Nu har jag lyckats köra en Arkivera och Installera på systemet så nu är jag tillbaka på 10.5.0 ... sicka framsteg

Den verkade ha svårt även för detta då den hävdade att jag hade en nyare version installerad, men det gick till slut i alla fall.

Nu är det dags att sova flera timmar för sent, 04,33 i skrivande stund.

Men vad fan hände???

Ge mig snabba tips på hur jag ska backa upp systemet och göra en clean install sen. För tja... Jag är en switcher som inte är lika glad som jag var för ett tag sedan. Jag har kört en maskinvarukoll med mvg så hårdvaran är inte något fel på. Det är en macbook från nov 07 med leopard förinstallerat.

Fanns för övrigt ingen support att tillgå på apples sida mot denna typ av haveri. Det fins för blinkande frågetecken och allt möjligt. Men inga gråa äpplen som inte kommer någon vart.

Har svårt att tro att du har ett "ickemodifierat system", för detta är ju ett väldigt underligt problem (när det nu inte är något fel på hårdvaran). Om samma problem inträffar när du uppdaterar nu så skall du använda dig av garantin och byta in datorn (men jag tror starkt på att "arkivera och installera" har löst dina problem).

Lättast är det att ta backup med timeMachine.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-12 09:30

Ta en backup med CCC – Carbon Copy Cloner, installera sedan om systemet, och när du installerar nya tredjepartsprogram, så kan det vara bra med en sökning här. Det finns en massa program som kan ställa till det lite. Jag säger inte att du gjort det... men om du hade gjort det så vet du.

Efter det flyttar du tillbaka saker du vill ha kvar - är det något program som du är osäker på här - posta en ny tråd här eller sök på forumet - givetvis i den omvända ordningen

/Tangen

Han har säkert ett praktiskt taget omodifierat system. Sånt här händer, en systemuppdaterare är nere och rotar i systemets innersta. Det krävs inte mycket för att det ska gå snett. Det händer ändå inte så ofta, men det händer.

Jag har ju självklart program installerade så som cyberduck, unrarx och lite annat bös. Men inte påverkat systemet genom dockförändringsprogram eller liknande.

Källfilen skadad, var det min källfil eller den fil jag laddade ner?

Ska göra ett nytt försök, men jag måste snart iväg o jobba och sen hem o sova så jag har inte så fantastiskt mycket tid Hoppas det bara fungerar.

Tack för svar,

jon

10.5.2 har fått min dator att bli väldigt konstig här med. efter den installerat osx 10.5.2 så starta den om helt plötsligt när den bootade vid den gråa apple logon. sen idag på lunchen, så när jag startat datorn är skärmen blå och bara musen syns. testar skriva in lösenordet och trycker enter. boom, jag kommer in men musen vill ej röra sig. pekaren sitter fast på ett och samma ställe. men högerklick osv funkade bra.

Jag tror det funkar nu :), har uppdaterat alla program och ligger på 10.5.2...

Kör en "säkerhetskopiera nu" på time machine så jag har till nästa gång.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-12 15:11

Ibland händer det att filen som Uppdateraren laddar ner blir trasig. Ovanligt men det händer. Om man vill försäkra sej mot det så kan man alltid ladda hem uppdateringen som en enskild fil och köra, då är risken för fel väldigt liten.

Next time så kör jag ner filen och gör hela processen lokalt, har man comhem så har man och jag litar inte fullt på deras anslutningar i nätet.

Har detta bara hänt mig???

/j

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-13 00:18

Hände ganska ofta på Classic-tiden. Mac OS 8-9, nuförtiden är uppkopplingarna lite bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-27 17:18

Det hände min flickvän också. Programuppdatering hängde sig någon gång under installationen av 10.5.2. Sedan kom uppstarten inte ens till äpplet. Kunde dock starta datorn i FW-läge och hämta information. Kunde jag använt CCC i stället?

1
Bevaka tråden