Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

120GB i iMac?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-01-16 19:56

Jag har funderat på att köpa en 120gigs hårddisk som till en början kommer att sitta i min iMac G3 500Mhz tills det inköps en bättre (Powermac).

Funderar på 2 modeller...
Western Digital Caviar XL 120Gb 7200rpm Special Edition 8mb cache
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=SGBV120

och

Seagate Barracuda V 120Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 IDE
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=SGBV120

Så jag undrar ifall någon av er kloka människor kunde ge mig råd om vilken modell jag bör köpa?
Kan man sätta in någon av de åvanstående i iMacen utan problem?
Funkar det med värmen etc.??

Utan någon tvekan ska du ta
Western Digital Caviar XL 120Gb 7200rpm Special Edition 8mb cache

Har själv en sådan fast 80GB Mycket bra HD enligt mig och vänner som har en 120 GB
Plus att Western Digital är den ende bland hårddiskar som 3 års garanti men endast på sin Special Edition Diskar!



[ 16 Januari 2003, 23:10: Meddelandet ändrat av: Hunter78 ]

En följd fråga. Hur många GB klarar iMacen att hantera internt och externt?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-16 23:56

Mitt tips får blir det andra valet...Jag hade tagit Seagaten. Jag har själv en sådan i min imac dv 400 och det är en pålitlig, tyst och snabb hårddisk.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2003-01-17 07:03
Citat:

quote:Jag har funderat på att köpa en 120gigs hårddisk som till en början kommer att sitta i min iMac G3 500Mhz tills det inköps en bättre (Powermac).

Funderar på 2 modeller...
Western Digital Caviar XL 120Gb 7200rpm Special Edition 8mb cache
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=SGBV120

och

Seagate Barracuda V 120Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 IDE
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=SGBV120

Så jag undrar ifall någon av er kloka människor kunde ge mig råd om vilken modell jag bör köpa?
Kan man sätta in någon av de åvanstående i iMacen utan problem?
Funkar det med värmen etc.??

Själv har jag en Western Digital Caviar XL 120Gb 7200rpm Special Edition 8mb cache som jag är jätte nöjd med. Så den rekomenderar jag starkt. Och det är inga som helst problem med monteringen. Problem med värmen? Nja, jag tror att datorn har blivit varmare, men är inte säker. Jag kör ett program som heter ThermoInDock - 0.71. Men jag har inte sett att värmen har stigit över 46 grader. Så jag tror inte att det är skadligt.

Citat:

quote:En följd fråga. Hur många GB klarar iMacen att hantera internt och externt?

Internt klarar iMacen maximalt 120GB. Och externt så har inte iMacen några begränsningar, utan då är det frågan om vad den externa hårddisken klarar av. Begränsningen sitter då i bryggan mellan IDE till Firewire/USB.

Jag har WDC 80 SE i min Mac. Tyst, snabb, men den gör irriterande klickljud emellanåt, låter nästan farligt...

  • Medlem
  • 2003-01-17 13:44
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
Mitt tips får blir det andra valet...Jag hade tagit Seagaten. Jag har själv en sådan i min imac dv 400 och det är en pålitlig, tyst och snabb hårddisk.

Antar att det är en 7200varvare,
har du haft hårddisken länge?
Hur fungerar det med värmen?

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2003-01-17 14:51

Glömde säga att även jag äger en iMac DV SE. Och det är i den jag har monterat "Western Digital Caviar XL 120Gb 7200rpm Special Edition 8mb cache".

  • Medlem
  • 2003-01-17 15:17
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Groaghach:
Glömde säga att även jag äger en iMac DV SE. Och det är i den jag har monterat "Western Digital Caviar XL 120Gb 7200rpm Special Edition 8mb cache".

Är den tyst?
Hur länge har du haft den i iMacen?

  • Medlem
  • 2003-01-17 15:52

Segaten finns även den i en 8 Mb modell.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MP:
Segaten finns även den i en 8 Mb modell.

Börjar dock inte levereras förrän i början av februari, samt att den är rätt så mycket dyrare jämfört med Westerns och Maxtors modeller med 8MB cache.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2003-01-17 21:45
Citat:

quote: Skapades ursprungligen av: XedoZ

Är den tyst?
Hur länge har du haft den i iMacen?

Den är mycket tystare än både IBM Deskstar 60GB 7200rpm och orginal hårddisken som var en Quantum Fireball 13GB 5400rpm.

Hur länge jag har haft WD 120GB hårddisken i iMacen? Sedan oktober, sitter den monterad i iMacen. Innan dess hade jag monterat en IBM-disk utanför datorn, med hjälp av en förlängd IDE-kabel. (DVD-spelaren var bortkopplad vid det tillfället.)

  • Medlem
  • 2003-01-17 21:58
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Groaghach:

Citat:

quote: Skapades ursprungligen av: XedoZ

Är den tyst?
Hur länge har du haft den i iMacen?

Den är mycket tystare än både IBM Deskstar 60GB 7200rpm och orginal hårddisken som var en Quantum Fireball 13GB 5400rpm.

Hur länge jag har haft WD 120GB hårddisken i iMacen? Sedan oktober, sitter den monterad i iMacen. Innan dess hade jag monterat en IBM-disk utanför datorn, med hjälp av en förlängd IDE-kabel. (DVD-spelaren var bortkopplad vid det tillfället.)

OK

Lade du ut kabeln från DVD-läsaren genom "minnesluckan" eller?

  • Medlem
  • 2003-01-17 22:02

Glömde att säga att det blev en Seagate Barracuda V 120Gb 7200rpm, trots allt!

Får nog sätta in orginal 30gigaren i våran gamla 6400 om man inte kan lösa det på något sätt att ha både cd-läsaren och den gamla HD:n inkopplade samtidigt (utan att köpa Firewirelåda)?

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2003-01-20 12:01
Citat:

citera: OK

Lade du ut kabeln från DVD-läsaren genom "minnesluckan" eller?

Japp, lade ut den ur minnesluckan. Byggde en egen kabel. Med 4 kontakter. Två 50-poliga kontakter och två 40-poliga. På det viset kunde jag använda alla kombinationer av dom tre enheterna. DVD-spelare, 13GB HD och 60GB HD. Byggde även egen strömkabel. Mestadels så använde jag datorn med 60+13GB och använde en extern FireWire brännare istället för DVD-spelaren

  • Medlem
  • 2003-01-23 18:50

Men det funkar inte då att använda 2 diskar och DVDläsaren samtidigt? Eller?

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2003-01-24 06:54

Nope! Man är begränsad till två(2) enheter per IDE-kanal. Då iMacen bara har en IDE-kanal så kan man bara använda sig av en MASTER och en SLAVE.

Så det blir till att prioritera, eller ansluta några saker externt.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2003-01-24 06:58

Själv så har jag gjort som så att jag monterade ur själva brännaren ur mitt FireWire-chassi och monterade in min IBM Deskstar 60GB där. Så att jag kan använda den ifall jag skulle behöva mer utrymme, eller back-up.

Jag har see att man kan köpa externa hårdiskskal på clasohlossons. Dom det blir ju billigt om man reddan har en ledig intern disk.

Vet inte om dom har kvar dom, såg att dom hade det för flera månader sen i en av deras tidningar.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2003-01-24 15:11

Har läst här på 99mac att dom externa chassina från Classe inte är så bra. Men det är upp till dig att chansa. Jag bara varnade dig. Kolla med en datafirma istället. Det blir lite dyrare då, men det blir förhoppningsvis bättre grejor då oxå.

Kolla in Macoteket eller Dustin. Där har dom några chassin.

1
Bevaka tråden