Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur stort minne behövs i en CD-brännare?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag står och väljer mella två stycken interna CDRW-brännare till min dator och jag undrar vilken man bör välja egentligen.

Den ena är snabbare på allt (48x), men har mindre inbyggt buffertminne (2 MB). Den andra brännaren är väl rätt kvick den med (32x), men den har större buffert (8 MB). Båda kostar samma, men den snabbare är några månader nyare som modell.

Vilket ska man prioritera? Är 8 MB minne bra att ha? Jag är ingen "seriebrännare".

Vad säger ni erfarna brännarproffs?

Du har lite väl stor Avatar.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2002-12-13 14:13

Hej

Ta den brännare som har "Burn-proof" eller "just-link" eller annan teknik för att hindra skrivbufferten från att bli tom och därmed förvandla din presumtiva CD till ett värdelöst men intressant flaskunderlägg. Har brännarna inte detta så är 8Mb definitivt bättre än 2.

Du skriver inte vilket fabrikat det är på mekanismen, vissa ger bättre resultat än andra, bäst brukar Plextor och TDK vara ( i tester ).

/Göran

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ola Oscarsson:
Du har lite väl stor Avatar.

Jasså? 441 kB är väl inte så vansinnigt farligt i dagen "datorålder". Vad är det som är problemet?

Jag får väl ta å byta då...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: gpd:
Hej

Ta den brännare som har "Burn-proof" eller "just-link" eller annan teknik för att hindra skrivbufferten från att bli tom och därmed förvandla din presumtiva CD till ett värdelöst men intressant flaskunderlägg. Har brännarna inte detta så är 8Mb definitivt bättre än 2.

Du skriver inte vilket fabrikat det är på mekanismen, vissa ger bättre resultat än andra, bäst brukar Plextor och TDK vara ( i tester ).

/Göran

Det är två LG-modeller, en GCE-8320 (32x, 8MB, Super-Link (Buffer Under Run Proof teknologi)) och en GCE-8480 (48x, 2MB, förmodligen med samma teknik som 8320). Någon annan modell är inte intressant i mitt fall. Nå´n av dessa blir det. Vilken tycker ni?

Hmm, jag såg nyss 2 MB på LG:s hemsida angående modell 8320. Skumt, det står 8 MB hemma på kartongen... Får kolla upp det lite noggrannare...

Är det 2 MB så är ju valet inte svårt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-12-13 19:38
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ola Oscarsson:
Du har lite väl stor Avatar.

Du har lite väl rörlig avatar! Byt!

Bahh, det står verkligen 8 MB buffer lite överallt på kartongen och även i handboken, men 2 MB i all info på nätet!!! Det ÄR samma produktnamn också. Vad gör man? Vad ska man lita på?

Kan man kolla i nån hårdvaruinfo i datorn vad CDRW:n har för inbyggd buffert?

Den ursprungliga frågan kvarstår dock; Är en brännare med 8 MB att föredra framför en något snabbare med 2 MB buffer?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-13 22:01

Jag har inte sett några test på det.

Men tycker de som har mer minne har färre fel på bränningar. Skall kolla runt på våra redaktioner om vad de har för upplevelser. För det är en intressant fråga!

1
Bevaka tråden