Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Elgato EyeTV Hybrid

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-10-15 13:36

Sitter och fundrerar på om jag ska köpa en Elgato EyeTV Hybrid men det är en sak som jag undrar. På bilden ser det bara ut som om det finns en antenningång. Betyder det i sin tur att jag inte kan titta på digital-TV samtidigt som jag tittar på analog TV? Nån som vet?

Jag kanske borde tillägga att jag hade tänkt att se på de analoga kabel-TV-kanalerna samt det marksända digital-TV-kanalerna

Köpte för ett par dagar sen en sådan sticka och man kan inte titta på två kanaler samtidigt eftersom det bara finns en tuner i den. Men man kan däremot blanda digitala och analoga kanaler i en kanallista. Så man kan alltså lägga in en favoritlista med kanaler från både det analoga utbudet och det digitala, detta förutsätter dock att du har både analoga och digitala sändningar på den antennen som du kör.
Själv har jag ComHem i mitt hus, och de har inga fria digitalkanaler i sitt kabel-tvnät.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-15 17:02

Jag har också mina funderingar på en sådan, men jag tvekar pga att det är datorn som står för kodningen. Hur långt kommer jag med min iMac G5 2.1GHz, 1.5GB RAM tro? Kan jag spela in i full tv-upplösning med den, eller måste jag ställa ner inspelningskvalitén?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-10-19 10:11

Digital-tv tar ju typ inggen kraft att spela in, så där ör det inga problem. Analoga borde du kunna spela in, jag klarar det i varje fall på en ny mac mini (intel) dual core med 1gb ram utan problem.

Hur är bildkvaliteten i analoga sändningar då? Jag har en EyeTV Terratec t2 och den har ingen särskilt bra bildkvalitet, jag har testat den både i pc'n och macen.
Det som däremot förvånar mig är hur enormt bra bildkvalitet det var med ett anlogt TV-kort till pc'n om man använder programvaran dscaler. Riktigt riktigt bra, klara färger osv.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-19 11:03

Jag tycker kvaliten på hybriden vid analoga sändingar är okej inte lika bra som via digitaltv nätet men helt okej. Kan nämna att jag spelar in på mellan kvalité och då tar det ungefär 30% cpu kraft på min mac mini core solo.
Beror nog mycket på vad man har för krav och hur det inspelade ska visas upp, hur kvaliten ska bedömas.

Det verkar finnnas olika motagare för dig-tv
dvb-t (marksänd)
dvb-c (kabel)
och typ nån parabolvariant

klarar hybrid-prylen av det som sänds via kabeltv?

Nej inte det digitala. Hybriden klarar dvb-t (digital marksänd tv) och vanlig analog tv (som du tex har i kabeltv-uttaget).
Hybriden klarar inte digital kabeltv (dvb-c) eller parabol (dvb-s & dvb-s2).

  • Medlem
  • 2007-02-25 01:14
Ursprungligen av gusax840:

Nej inte det digitala. Hybriden klarar dvb-t (digital marksänd tv) och vanlig analog tv (som du tex har i kabeltv-uttaget).
Hybriden klarar inte digital kabeltv (dvb-c) eller parabol (dvb-s & dvb-s2).

Men den klarar väl inte av både DVB-T och Kabeltv-kanalerna samtidigt eftersom jag inte kan koppla in två antennsladdar?

Jo digitalt (dvb-t) + analogt i samma sladd hade den säkert klarat av. Problemet är att comhem filtrerar bort boxers dvb-t och fyller upp det frekvensutrymmet med annat (digital kabeltv, iptelefoni och internettrafik). Så i ditt fall klarar den inte av båda två samtidigt nej.

  • Medlem
  • 2007-02-26 15:17

Okej, det var som jag misstänkte då

  • Medlem
  • 2007-04-24 02:11

Skam den som ger sig. Tog reda på vilka frekvenser som ligger var och det visade sig att iaf hemma hos mig sänds alla DVB-T kanaler på UHF-bandet och alla kabeltv-kanaler (utom TV4+) ligger på VHF-bandet.
Köpte ett antennfilter hos Kjell & Company som har en ingång för VHF, en för UHF och en utgång. Tillsammans med ett nyinförskaffat hybridkort kan jag nu se de marksända digitala gratiskanalerna och analoga kanalerna (inte TV4+) från kabeltvnätet.

Coolt! Det där måste jag också testa..
Var det en sån här du köpte? http://www.kjell.com/?item=30300&path=

Vet inte om det är lite of-topic men jag har en elgato hybrid som jag tycker fungerar utmärkt. Enda problemet är att jag inte kan pausa, spola tillbaka, och spela upp i efterhand. Har letat runt bland inställningarna men kan inte hitta nåt. Någon som har något förslag till vad jag ska göra?

I comhem hus

Går det att koppla in central antennen i en elgato hybrid istället för den medföljande lilla antennen. Och på så vis få likvärdig mottagning på datorn som man får i en tv om man bor i comhem hus? Har funderingar på att slänga ut den gamla tv'n i så fall....
Någon som har en som vet?

"Går det att koppla in central antennen i en elgato hybrid istället för den medföljande lilla antennen?"

Ja, åtminstone fungerar det perfekt i vårt område; kanalerna är omkodade till analoga centralt, och det går alldeles utmärkt att låta programmet/stickan söka rätt på den och lagra. Det behövs inte ens någon adapter, en normal centralantennkabel passar direkt.

Jag hade ett Alchemy-kort i min förra burk. När jag köpte en MacPro, passade inte kortet och jag köpte Hybriden i stället. Den ger väsentligt bättre resultat än Alchemykortet; jag vet inte hur mycket som beror på att maskinen har mer muskler.

Så alldeles utmärkt.

Drar upp den här tråden på nytt istället för att skapa en ny.

Frågor:

1. Vad spelar den in i för format som standard? Läste att man var tvungen att exportera filerna för iPod för att kunna spela upp dom där. Känns lite osmidigt?

2. Finns det något sätt att fjärrstrya inspelningarna? Exempelvis via någon webbsida, så man skulle kunna sköta det via en iPhone? Hade varit smidigt om man till exempel läser Metro på tunnelbanan och ser att det går ett program på teve man skulle vilja se och enkelt skulle kunna markera det för inspelning via typ en iPhone. (Eller dator på kontoret också, i och för sig).

3. Har en del familjefilmer på vhs som hade varit skönt att föra över till datorn. Vet att EyeTV Hybrid fixar det, men hur fixar den egentligen ljudet? Det är väl bara en komposit kabel man kopplar mellan vhs-spelaren och tvkortet?

Hoppas att någon vänlig själ sitter på svaren därute

God jul!

Ursprungligen av hiphop_joe04:

Drar upp den här tråden på nytt istället för att skapa en ny.

Frågor:

1. Vad spelar den in i för format som standard? Läste att man var tvungen att exportera filerna för iPod för att kunna spela upp dom där. Känns lite osmidigt?

2. Finns det något sätt att fjärrstrya inspelningarna? Exempelvis via någon webbsida, så man skulle kunna sköta det via en iPhone? Hade varit smidigt om man till exempel läser Metro på tunnelbanan och ser att det går ett program på teve man skulle vilja se och enkelt skulle kunna markera det för inspelning via typ en iPhone. (Eller dator på kontoret också, i och för sig).

3. Har en del familjefilmer på vhs som hade varit skönt att föra över till datorn. Vet att EyeTV Hybrid fixar det, men hur fixar den egentligen ljudet? Det är väl bara en komposit kabel man kopplar mellan vhs-spelaren och tvkortet?

Hoppas att någon vänlig själ sitter på svaren därute

God jul!

1. Hybriden tar emot marksänd mpeg2 och sparar ner dessa sändningar i detta format. Analoga signaler komprimeras ner till mpeg2 av din dator när du spelar in.
Att ipoden inte klarar detta är väl knappast Elgatos fel? Du kan schemalägga export till Itunes så det går automatiskt.
2. Ja, antingen fjärrstyr du datorn på vanligt sätt eller via ett sk tvtv konto. Då kan du logga in med en webläsare och klicka för vilka program som skall spelas in. Titta på elgato.com för mer info.
3. Om du ansluter både videokabel och ljudkabel får du givetvis ljudet med på inspelningarna från din video.

Svarsförsök efter julmaten:

1. Den har "sitt eget" format, men går att exportera för de flesta standardformat, fr a QuickTime. Direkt osmidigt är det väl inte, men det tar ju en stund, som de flesta omkodningar av video.

2. Mjukvaran har en väl fungerande timer, så man kan lägga in olika förplanerade inspelningar; Macen vaknar om den sover. Fjärrstyrning finns inte just för EyeTV, i så fall måste Du ha något som låter Dig fjärrstyra hela Macen.

3. Har nyligen fört över ett trettital VHS, och det blev mycket bra; ljudet var inga problem. Det finns några få, lättbegripliga kvalitetsinställningar och det var lätt att få en kvalitet som inte gick att skilja från direktuppspelning av kassetten över samma system. Den fixar både komposit o S-video; adapter följer med.

En fördel när man överför VHS (o även när man spelar in från reklamkanaler) är att det finns en riktigt hyfsad redigeringsfunktion, så man kan digitalisera en hel kassett rätt över och sen klippa ren och spara enskilda inspelningar från "råfilen" till separata filer.

Tjo, behöver hjälp:

Om jag köper en Elgato hybrid, kan jag se DVB-T HD (SVT HD mao) via den? Jag är lite osäker på när folk pratar om MPEG2 (som i svaret av Johan ovan), är detta 720p?

Det enda jag kan hitta om HD-stöd är på Macotekets hemsida (och där står det endast att diversityn klarar HD) samt på Elgatos amerikanska sida, men den versionen som säljs i staterna verkar vara en annan variant än den som säljs här (verkar ha presenterats nyss på någon mässa). På den europeiska sidan står det exakt samma sak som på den amerikanska, men där det i USA står "HDTV" står det här DTT:

http://www.elgato.com/elgato/int/mainmenu/products/tuner/hybrid/product1.en.html
http://www.elgato.com/elgato/na/mainmenu/products/hybrid/product1.en.html

(Det är skillnad på länkarna)
Försökt få svar från macoteket, men de verkar inte prioritera att svara folk som vill köpa prylar av dem.

Tack på förhand

Ursprungligen av Berguven_glenn:

Tjo, behöver hjälp:

Om jag köper en Elgato hybrid, kan jag se DVB-T HD (SVT HD mao) via den? Jag är lite osäker på när folk pratar om MPEG2 (som i svaret av Johan ovan), är detta 720p?

Ja, bra fråga. Teracom som ansvarar för marksända signaler har ingen som helst info på sin sida om vilket format de testsänder i Stockholm. Förmodligen är det mpeg4 som används. Fungerar det i en Elgato enhet? Nej inte i dagsläget:

http://faq.elgato.com/index.php/faq/more/408/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-12 12:09

Jag har en Elgato Diversety, två tuners alltså man kan spela in en kanal och titta på en annan samtidigt.

HD sändningarna från SVT funkar utmärkt i centrala Stockholm där jag bor. Skulle gissa att Elgato hybrid borde funka.

Min Diversety funkade inte till en början, men efter en uppgradering av programvaran till 2.x något så funkar det perfekt.

Även ifall att det står som det gör i FAQ:n

Ursprungligen av ne100:

Jag har en Elgato Diversety, två tuners alltså man kan spela in en kanal och titta på en annan samtidigt.

HD sändningarna från SVT funkar utmärkt i centrala Stockholm där jag bor. Skulle gissa att Elgato hybrid borde funka.

Min Diversety funkade inte till en början, men efter en uppgradering av programvaran till 2.x något så funkar det perfekt.

Även ifall att det står som det gör i FAQ:n

Jag hittade efter lite letande info om version 2.5:
Improved H.264 (mpeg4) playback.

http://faq.elgato.com/index.php/faq/more/594

Tydligen vet den ena handen vad den andra gör hos Elgato.
Roligt att det fungerar även om nu Stockholmarna som bestämmer anser att resten av befolkningen inte ska ha rätt till SVT-HD.

ne100, Johan Hellström: Så SVT sänder HD digitalt i marknätet i Stockholm om jag förstått er rätt? I så fall borde ju jag kunna se det också med min Elgato DTT om EyeTV är uppdaterad? Intressant...

SVT HD går utmärkt att ta emot med EyeTV Hybrid, DDT och Diversity. Jag får även in SVT HD via ComHem med min EyeTV 610 men där är bildkvaliteten betydligt sämre.

Hej jag har en eyeTV Hybrid till min mac och det fungerar utmärkt båda med det analoga comhem utbudet i väggen och det de fria digital i luften.,

frågan är; kan man en tv förgrening på sticket, dvs två tvgångar in och ett ut och in i sticket?

så att man kan skifta mellan digitalt och analogt utan att behöva skifta två kablarna?

Jag har en Elgato Hybrid och jag undrar om det krävs någon firmwareuppdatering eller liknande för att få in HD-TV eller om det kanske är fel på min antenn? Den är 6 år gammal men som jag fattat det så ska även äldre modeller klara av det.

Jag tror att SVT sänder HD kanaler över DVB-T2 numera, vilket innebär att din Elgato Hybrid inte kan ta in HD-kanalerna då den bara stödjer DVB-T.

Det gör de nog men går inte det att fixa via någon uppdatering eller så?

Bevaka tråden