Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill ej ha mail

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-02-12 09:26

Hej!

Jag har ett register med adresser som jag använder när jag vill göra ett mailutskick. Hur gör man en funktion där man vill att vissa emailadresser skall uteslutas när man gör ett utskick. T.ex en knapp "vill ej ha mail"

Tacksam för hjälp

Infra

Först måste du ha ett fält som kan lagra informationen huruvida personen skall ha epost eller inte. Det fältet kan innehålla tex något av värdena Ja/Nej eller X eller 1/0 eller vad du vill. Vissa värden som kanske är lite för lika är olämpliga att ha, tex Vill ha mail/Vill inte ha mail, vilket gör det svårt att söka på, eller värden som kräver lite extra mycket tänkande som tex dubbla negationer, om fältet heter "Vill inte ha mail" och innehåller värdet "Nej", så borde ju det betyda "Vill ha mail"?

Om du skapar en värdelista med dina två värden, "lägger" den värdelistan på fältet och ställer in den som alternativknappar eller kryssrutor, så får du ett trevligt GUI som motsvarar den knapp du vill ha.

När du skall skicka mailen sedan så skall du (beroende på vilka värden du valt då) söka fram de som skall ha mail, alternativt utesluta de som inte vill ha mail. Säg att fältet heter tex "Vill ha mail" och innehåller Ja eller Nej, så skall du alltså söka fram alla som innehåller "Ja" i det fältet.

Vassegod!

Ett par skärmdumpar:

  • Medlem
  • 2008-02-12 10:54

Hej!

Tusen tack för hjälpen. Detta skall jag testa.

Hälsningar

Infra

  • Medlem
  • 2008-02-12 13:59

Hej!

Det funkade. Tack för hjälpen.

/Infra

1
Bevaka tråden