Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trackerprogram

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-04-27 14:25

Tjena, hur funkar ett trackerprogram? har sökt både här och på google, men får inget svar.
nån som vet nån bra guide eller nåt?

  • Medlem
  • 2006-04-27 14:33

Det jag gjorde innan/ibörjan, är att börja kolla på hur andra byggt upp sina låtar. Och så är det bara att härma/testa. Oftast finns mindre hjälptexter med i programmen. Kan vara jobbigt att ha alla kommandon etc i huvudet.

3FF

Ft2, vilken tid det var..

Ursprungligen av Robban303:

Ft2, vilken tid det var..

Oh, vilka minnen. Amiga + sampler + trackerprogram...

  • Medlem
  • 2006-04-27 16:41

Har för mig att FT2 hade ett word dokument med ganska bra beskrivning på kommandon och dylikt.
Kolla in: http://www.soundtrackers.de/ för mer info
Prova även att söka på nätet efter "Trackers Handbook"

Om man kör Renoise finns det en hyfsad tutorial med programmet. Däremot känns det nästan som att renoise kan vara lite för komplicerat att börja med som förstatracker, även om det är himla kapabelt.

Tror att det är viktigt att snabbt lära sig snabbtangenterna i trackers. i FT2/Skale/Renoise(/noisetracker? minns inte) är det typ alt-f4 för att kopiera ett markerat block, alt-f3 för att klippa ut, alt-f5 för att klistra in, osv. Egentligen skulle jag vilja rekommendera Fasttracker 2 som förstatracker, eftersom det finns rätt mycket guider till det. Nackdelen är väl då att FT2 inte riktigt kör på en modern dator, så man får köra emulator, typ DOSBox. Närmaste man kommer FT2 är Skale Tracker (bästa versionen är 0.76w).

Jag har stoppat in FT2 i min laptop...
inte för att göra musik utan för att kunna spela snake

  • Medlem
  • 2006-04-27 22:27

Kör själv med Renoise, en mycket bra tracker som känns professionell. Precis som FT2 när det begav sig (för den tiden alltså).
Stabilt VST stöd, saknar dock inspelningsmöjlighet i programmet just nu men det arbetas på det.
Använder en tracker för att jag inte kunde vänja mig vid pianoroll och allt musklickande

Vill man lära sig hur en tracker funkar skulle jag nog välja Renoise och ladda in en gammal modul i ex. .xm formatet.
Pga att det inte fanns VST stöd liknande instrument/effekter.
Gör det lite enklare att få en överblick än att se en not triggas i början och sen är det sjuttioelva effekter pålagt.

Oh vilken tidsmaskin!

Det var DÄR och allt började, en förvirrad dag...Många många år sedan.
Blir sugen på att damma av Amigan och köra Tracker-fest här hemma:cool:

http://gettoweb.de/art/content/RELEASES.html

Musik från A.R.T som ligger kvar online

+ Traxinspace är tillbaka

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-11 23:48

När jag dammade av pro-tracker på Amigan senast (tio år sen):
Ruttryckaren - Bloody Backbeat
enjoy!

  • Oregistrerad
  • 2008-02-12 19:32
Ursprungligen av kroffe:

När jag dammade av pro-tracker på Amigan senast (tio år sen):
Ruttryckaren - Bloody Backbeat
enjoy!

Ha, så lysande!

ft2.exe - det var glada dagar det. Då behövdes verkligen inga VSTpluggar å sånt trams.

1
Bevaka tråden