Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Macbook uppgradera ?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag köpte just en ny Macbook den fungerar fantastiskt bra jag kör t.o.m. Guildwars och Counter Strike Source på den:)

Men funderar ändå på att uppgradera så bra och billigt som möjligt med bibehållen garanti

4gb ska tydligen går bra nu tidigare fanns det en begränsning i EFI som gjorde att bara 3gb var möjligt men apple verkar ha fixat det nu ?

vilka minnen rekommenderar ni ?
kingston eller ?
hur snabba ?

Hård disk 7200 rpm så stor som möjligt går det att köra över 120 gb ?

När jag gick från 5400 till 7200 på min pc windows laptop gjorde det underverk.

Tack vare det nya Santa rosa-chipset kan du installera 4 GB minne. EFI ska inte ha varit inblandad, utan begränsningen i minne har att göra med hur minnescontrollern är gjord. Alltså inget som ens Apple har med att göra, utan Intel som byggde komponenterna till moderkortet.

Kingston är säkert bra. PC2-5300 ska det vara, i formfaktor 200-pin SO-DIMM. En 2GB-sticka går för ungefär 400 kronor.

Hårddisk kan du installera hur stor som helst. Alltså i kapacitet då; den kan givetvis inte vara större än 2,5 tum och 9 mm hög. Köp 7200-varv om du har möjlighet.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Kingston är säkert bra. PC2-5300 ska det vara, i formfaktor 200-pin SO-DIMM. En 2GB-sticka går för ungefär 400 kronor.

Tack, tur att jag inte handlade hos PcCity idag de hade just fått in jättebilliga minnen sa de Corsair 2 st 2gb ca 2000 kr.
De sa att man behövde special skruvmejsel för att byta minnen. Det ska tydligen sitta 2 st 512 mb i och bara finnas 2 platser de sa ockås att man måste skicka in datorn till Apple för att byta hård disk ?

Jag letar efter en en adapater så jag kan sätta i extern monitor också konstigt att det inte följer med.
Det hade inte PcCity och kunde inte ta hem trots att de sålde MacBooken till mig:(

Får väl beställa från Apple.

När jag byter minnen och hårddiskar på MacBook så duger en vanlig (liten) stjärnskruvmejsel alldeles utmärkt. Det är inga "special"-grejer alls. Att byta hårddisk i en MacBook är superenkelt (under 5 minuter). Däremot om du vill byta hårddisk på garanti så måste Apple göra det.

Är Cosair minnen bättre än Kingston ?

såg att corsair minnena kostar 468 kr på webhallen:-)
måste ma montera parvis eller kan jag ha ett 2gb och ett 512 mb ?

Du måste inte montera parvis.

Var uppmärksam på om skruvmejseln börjar slita ner skruvhuvudet. En kvalitetsmejsel kan vara värd att investera i, hellre än att sabba sin macbook.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Du måste inte montera parvis.

Var uppmärksam på om skruvmejseln börjar slita ner skruvhuvudet. En kvalitetsmejsel kan vara värd att investera i, hellre än att sabba sin macbook.

Det viktiga med skruvmejseln är att den är av rätt typ
Phillips 00 ska det vara!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-09 00:23

Tror ni det är möjligt att uppgradera mbp själv utan att det märks? givetvis måste man ju byta tillbaka delarna om man ska skicka in den.
Äger ingen mb än så länge. Väntar på uppdateringen

Jag har pratat med Apple det är helt ok att byta minnen och hård disk garantin blir kvar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-13 13:55
Ursprungligen av italienaren:

Jag har pratat med Apple det är helt ok att byta minnen och hård disk garantin blir kvar

Låter bra. Är ju mycket mycket billigare att uppdatera till 2048 GB själv än att göra det när man köper den

  • Medlem
  • 2008-02-11 12:45

Ska du byta hårddisk behöver du förutom den lilla fina stjärnmejseln också en liten, liten torxmejsel för att lossa/fästa hårddisken vid sin lilla släde.

Torx 7 vill jag minnas men jag är inte hundra

1
Bevaka tråden