Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hantering av Ljudböcker i iTunes

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-02 15:40

Förutsättningar:
iTunes på Power Book G4
Syncar med iPod Photo

Då man importerar ljudfilerna från en ljudbok (talbok) så hanterar iTunes detta precis som vilken CD som helst. Detta medför att filerna får filändelsen m4a och därför INTE får ett "bokmärke" där man senast lyssnade på iPoden. För att detta skall fungera så ska filen ha ändelsen m4b. Då hamnar ljudboken under genre "Ljudböcker" i iPodens Meny. Detta fungerar annars enbart på ljudböcker köpta via Apple.

Jag har nu i veckor sökt en lösning på detta och även provat olika "lösningar" som presenterats på bl.a. www.iPod.se, utan att det fungerar. Jag har även laddat hem ett AppleScript från dougscript som heter Makebookmarkable, vilket inte heller fungerar. Efter att ha kört scriptet så har filen fortfarande ändelsen m4a ?!?!?!?!?!

Finns det någon som har löst detta med ljudböcker iTunes på en Mac? INTE PC !
Jag vore otroligt tacksam om jag kunde få lösningen redovisad på detta forum.

TACK i förhand från
Roland

Ursprungligen av Roland Stilleborn:

Förutsättningar:
iTunes på Power Book G4
Syncar med iPod Photo

Då man importerar ljudfilerna från en ljudbok (talbok) så hanterar iTunes detta precis som vilken CD som helst. Detta medför att filerna får filändelsen m4a och därför INTE får ett "bokmärke" där man senast lyssnade på iPoden. För att detta skall fungera så ska filen ha ändelsen m4b. Då hamnar ljudboken under genre "Ljudböcker" i iPodens Meny. Detta fungerar annars enbart på ljudböcker köpta via Apple.

Jag har nu i veckor sökt en lösning på detta och även provat olika "lösningar" som presenterats på bl.a. www.iPod.se, utan att det fungerar. Jag har även laddat hem ett AppleScript från dougscript som heter Makebookmarkable, vilket inte heller fungerar. Efter att ha kört scriptet så har filen fortfarande ändelsen m4a ?!?!?!?!?!

Finns det någon som har löst detta med ljudböcker iTunes på en Mac? INTE PC !
Jag vore otroligt tacksam om jag kunde få lösningen redovisad på detta forum.

TACK i förhand från
Roland

Läs denna tråd

http://www.ipod.se/forum/showthread.php?t=42039

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-07-15 01:14
Ursprungligen av EricBradley:

Inte för att vara tjatig. Men det gällde Mac, inte PC. Och ipod.se är bara en drös pc-nissar som hänger på. Och bara lösning på problem för pc.

Jag har gjort efter konstens alla regler, script, manuell ändring av suffix, konverterat femtioelva gånger på olika sätt, men det fungerar helt enkelt inte. Har börjat acceptera det som fakta. Men det känns ruttet. Ännu en gång som man måste vara amerikan för att få ut alla funktioner ur Apples prylar.

/knappen

  • Oregistrerad
  • 2005-07-15 01:17
Ursprungligen av knappen:

Inte för att vara tjatig. Men det gällde Mac, inte PC. Och ipod.se är bara en drös pc-nissar som hänger på. Och bara lösning på problem för pc.

Jag har gjort efter konstens alla regler, script, manuell ändring av suffix, konverterat femtioelva gånger på olika sätt, men det fungerar helt enkelt inte. Har börjat acceptera det som fakta. Men det känns ruttet. Ännu en gång som man måste vara amerikan för att få ut alla funktioner ur Apples prylar.

/knappen

Märkligt. Det funkar ganska klockrent för mig, iaf med senaste iTunes och iPod-mjukvara. Innan dess var det totalt kaos.

Ursprungligen av knappen:

Inte för att vara tjatig. Men det gällde Mac, inte PC. Och ipod.se är bara en drös pc-nissar som hänger på. Och bara lösning på problem för pc.

Jag har gjort efter konstens alla regler, script, manuell ändring av suffix, konverterat femtioelva gånger på olika sätt, men det fungerar helt enkelt inte. Har börjat acceptera det som fakta. Men det känns ruttet. Ännu en gång som man måste vara amerikan för att få ut alla funktioner ur Apples prylar.

/knappen

OK
skicka mig ett PM med all fakta så hjälper jag dig:)

Nu har jag äntligen fått det att fungera.
jag har nästan blivit gråhårig och slitit mitt hår.
Jag ska göra en snabb genomgång hur jag gjorde.
1) Importera boken som AAC.
2) Den ska inte vara en samling.
3) Genre ska sättas till "Audiobooks", finns den inte skapa den.
4) Nu ska du kunna synka och få den under Ljudböcker på iPodden.

Inte så svårt när man vet hur man ska göra, jag blev tvungen att slösa 130 kr på ITMS och köpa en bok där för att se hur den var uppbyggd för att knäcka det.
Nu ska jag bara lära mig sätta ihop spår till ett stort. Ett spår per CD vore snyggt.

Lycka till!

Jag livar upp tråden igen, är det någon som lyckats med detta under iTunes 6?
Mitt eget trick funkar inte för mig i alla fall.

Otroligt irriterade om Apple låste denna möjlighet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-08 14:04

Och jag livar upp än en gång. Nu med iTunes 7. Jag får inte mina Hitchhikers Guide to the galaxy att lägga sig under ljudböcker i poden :/ Det blir som vilken mp3 skriva som helst bara. . . Någon som vet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-08 20:43

Hej, jag har också fått några grå hår men jag har hittat ett sätt som fungerar för mig.
Konvertera till ACC och döp om filändelsen till m4b istället för m4a. Importera sedan till iTunes. Då lägger sig filerna under ljudbok i iTunes och det går att synca in i iPoden.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-10 22:08

Okai, ja lite lättare än på sättet jag gör nu.
Jag måste sparka igång pc'n, sen kör jag ett mp3 to m4a program som även gör om tex 8 mp3 spår till en stor ljudbok.
Sen skickar jag jättefilen till macen och kör den på så sätt. Funkar rätt bra. Men det är ju nice om man gör som dig direkt på macen. Tack för tipset!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-11 18:47

Kika på audiobook builder, använder det själv och tycker det är suvveränt.

Håller med...

Ursprungligen av wrls:

Kika på audiobook builder, använder det själv och tycker det är suvveränt.

Vill bara hålla med och säga att även jag rekommenderar detta program. Kostar några kronor men det är det lugnt värt!;)

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2008-02-11 21:07

Hallå! För er med PC ska ni veta att foldern "ljudbok" inte dyker upp förrän ni importerar en ljudbok.. jag använde mej av http://www.freeipodsoftware.com/ som conventerade alla mina mp3:or i ljudboks mappen till en M4b fil. Denna fil importerade jag till ITunes och "Vips" kom det upp en mapp med "Ljudbok"! Efter syncningen ligger ljudboken i Iphonen snyggt på sin plats!
Detta kanske är gammal skåpmat för vissa men det kanske hjälper någon!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-17 15:54

Sossis: Den fungerad utmärkt på PC. Tack.

1
Bevaka tråden