Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern DVD på iMac intel

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har en iMac intel från tidig 2006. Min DVD-läsare är nu helt defekt (datorn hittar inte ens den) och undrar om jag kan köra från extern DVD istället.
Min fråga är nu: ifall jag köper en extern dvd, går det då att bränna i Mac? Går det att boota från den så att jag kan installera OSX och i så fall, går det att installera windows också?

Skulle vara jätte schysst om jag får svar på detta. Tack på förhand! // Botani

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-11 16:15

Vet inte hur svårt det är att öppna en sådan iMac men vore det inte bättre att byta dvdn?

Mac OS X fungerar att installera från usb-hårddisk iaf.

Är det inte rätt svårt att öppna, flytta på skärmen och byta DVD?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-11 16:55

Är ju alltid kul om datorn fungerar som den ska, kanske kan kolla vad det skulle kosta att få den lagad också. Allt kan ju hända när man gör det själv

Här har du iaf Service Manual:
http://node123.cit.geneseo.edu/~stratton/ServiceManuals/iMacs/iMac_Early_2006_20.pdf

Är sugen på en blueray i min alu faktiskt

Apple ville ha 2500kr för en ny intern drive. Men jag kom att tänka på en grej, är inte de interna dvderna exakt likadana som en bärbar intern drive? Om detta är sant kan jag köpa en för mindre än 600kr och spara en hel del.

Tack på förhand! // Botani

Jag har nu köpt en extern dvd, när jag kopplade i den för första gången kunde jag installera Windows felfritt via Boot Camp, men nu när jag måste installera om det (råkade partitionera disken fel) så går det absolut inte. Skärmen blir bara svart med en liten "_" som blinkar i vänstra hörnet.

Någon som vet vad felet är?

Tack på förhand // Botani

Ursprungligen av Botani:

Jag har nu köpt en extern dvd, när jag kopplade i den för första gången kunde jag installera Windows felfritt via Boot Camp, men nu när jag måste installera om det (råkade partitionera disken fel) så går det absolut inte. Skärmen blir bara svart med en liten "_" som blinkar i vänstra hörnet.

Någon som vet vad felet är?

Tack på förhand // Botani

Prova att starta från OS X skivan och antingen välja startskiva (OS X partitionen) eller gör en nyinstallation av OS X för att sedan göra en nyinstallation av WinXP med hjälp av bootkamp. På Windows sidan är det vanligt att det inte går att boota från extern DVD/CD medan vi med Mac är bortskämda med denna fördel sedan urminnes tider.
Hoppas detta löser dina problem;)

Hmm, tack för svaret. Jag ska nog prova det. Det är ju lite konstigt att jag kunde installerade och bootade Windows för bara några timmar sen och nu är det helt omöjligt. =/

Provade det men det funkade inte, samma sak hände, jag försökte även att installera Tiger och testa därifrån men det funkade inte heller.

Någon som vet om jag kan gå in och ändra i själva firmware eller nåt?

Så är det att köpa Apples originalgrejer, det funkar.
Vill man vara väldigt ekonomisk och komma billigt undan så tar man ju en chansning.
Ibland går det bra, ibland går det inte alls.

När du desutom använder en Mac, och kopplar till en extern drive (som måste vara kompatibel med en Mac) och sedan vill använda den i Bootcamp så tror jag du biter över för stor bit helt enkelt. Bootcamp funkar ju över huvud taget för att Apple har skrivit ihop Window-drivers till Apple-hårdvara. Jag tror inte de inkluderat en extern Synkoshu-DVD eller vad en sådan kan heta när de skrev drivers till Bootcamp.

Windows har väl samma problem, inte fan kan de skriva drivrutiner till En Windowsmaskin som körs virtuellt på en Mac som i sin tur har en extern spelare.

1
Bevaka tråden