Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Högtalare???

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-09 21:56

Tänkte köpa ett par högtalare till min quickburk, frågan är då bara vilka?
Soundsticks - snygga, bra (enligt tidigare inlägg) men en aning dyra.
Boston - mycket bra (enligt tidigare inlägg), mindre snygga, men var hittar jag dom?
JBL creatures - snygga, en aning billigare, finns dock inte i Sverige än.

Andra förslag?

  • Oregistrerad
  • 2002-11-09 22:19

Mitt tips är att du kikar på Altec Lansing. Jag har ett par "Altec Lansing ATP3" på jobbet, och fastän de kostar hälften så mycket låter de i mina öron bättre än kollegans Soundsticks.

www.altec-lansing.com

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-10 01:25

Vet någon om det finns någon återförsäljare i Stockholmsområdet? 2100 högtalarna var ju riktigt fräsha!

/arvid

  • Oregistrerad
  • 2002-11-10 10:57

Yamaha YST-MS55D med USB-in. Finns bl.a. hos Sekvencia, kostar ca 1700:-

Boston finns hos Hifi Klubben.
Lyssnade för en tid sedan på dessa högtalare hos en handlare i Umeå.
http://www.epinions.com/Klipsch_PM21_ProMedia_2_1_Computer_Audio_System__Speakers_PM21

Bland det absolut bästa jag hört.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-13 22:46

Boston och Altec-Lansing 2100 verkar ju klart intressanta. Men jag såg nu att JBL Creatures finns att beställa på applestore för ca. 1500:-. Klart snyggast! Undrar hur dom låter...

iMats: vad spelar det för roll hur de låter om de väl är snyggast? Jag skulle köpa Creature... men:

IMHO finns det INGA "datorhögtalare" som är värda sitt pris om man väl skall vara petig med ljudet. Koppla till stereon och ett par riktiga högtalare i stället.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-14 07:28

Jag upplever Soundsticksen som riktigt bra. Min släkting som är audiofil sprang och köpte ett par då han provlyssnat med sina special CDs.

Fast, skit in -> skit ut. Piratade MP3or låter sällan bra!

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-14 20:15

Andersson: Det spelar en stor roll hur dom låter oavsett om dom är snygga eller inte. Att dom är snygga är dock en fördel, har inte lust att ställa några fula, gråa lådor jämte min fina dator och fina skärm.
Fast å andra sidan är jag inte intresserad av att köpa snygga lådor om dom inte låter bra...

Det är väl så att det låter inte bättre än den svagaste länken. I samband med datorer finns det många svaga länkar. Vad man lyssnar på (mp3 eller cd), cd-spelaren (knappast någon höjdar hifi-spelare), ljudkort, kontakter, kablar och slutligen högtalare.

Vill jag ha riktigt välljud så sätter jag mig i musikrummet där jag har en riktigt trevlig anläggning!

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-14 20:17

...fortsättning...
Idealet vore väl digital ut (via coaxial) till en DA-omvandlare, vidare till en bra förstärkare och slutligen ett par trevliga (skärmade) hifi-högtalare.

Varför har ingen kommit på det med digital ut från ljudkortet?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-15 21:34

Om det råkar vara någon mer som är intresserad kan jag meddela att JBL creatures verkar levereras i Januari, suck. Priset ligger runt ca. 1500-1600:-. Undrar om jag orkar vänta...

Annars har jag i mitt sökande, vid ett flertal tillfällen stött på inlägg där Klipsch lovprisas. Men var hittas dessa i Sverige???

(Är lite halvpank just nu och hinner därför engagera mig i detta...:-)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iMats:
Om det råkar vara någon mer som är intresserad kan jag meddela att JBL creatures verkar levereras i Januari, suck. Priset ligger runt ca. 1500-1600:-. Undrar om jag orkar vänta...

Annars har jag i mitt sökande, vid ett flertal tillfällen stött på inlägg där Klipsch lovprisas. Men var hittas dessa i Sverige???

(Är lite halvpank just nu och hinner därför engagera mig i detta...:-)

Här:
butiklista.html

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-18 22:27
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iMats:
...fortsättning...
Idealet vore väl digital ut (via coaxial) till en DA-omvandlare, vidare till en bra förstärkare och slutligen ett par trevliga (skärmade) hifi-högtalare.

Varför har ingen kommit på det med digital ut från ljudkortet?

Hittade en liten usb adapter nämnd på en annan tråd, den var väl intressant men intressantare var denna som har just det jag sökte ovan...
http://www.edirol.it/europe/details.asp?id=42&la=UK&ct=2&gid=13&code=229

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-11-18 23:45

Jag tycker dom här är oerhört prisvärda:

- Cambridge SoundWorks "SoundWorks"

Köpte mina för en tusenlapp. Digital ingång finnes!

Här följer lite omdömen:

Citat:

quote: "…Exceptionally good…should be compared to loudspeaker systems that cost about $300…sounds terrific, I can recommend it highly." Audio,

"SoundWorks has the most natural musical timbre." The New York Times

"SoundWorks leaves much of the multimedia competition in the dust with rich, clear sound." Sound & Image Magazine

"The best buy in new PC sound system has to be SoundWorks…the sound is crisp and clear…you may have to listen to a high-quality CD to appreciate just how good SoundWorks is." PC Magazine

"…head and shoulders above the others we’ve tried." MacUser Magazine

"SoundWorks was the overall winner in our evaluation…SoundWorks simply sounded like a good home stereo system…Grade A" PC Magazine

"The SoundWorks system is unquestionably the choice for gamers who also happen to be audiophiles…may just outclass your home hi-fi." PC Gamer

Edit: namnet!

[ 18 November 2002, 23:47: Meddelandet ändrat av: tobot ]

  • Oregistrerad
  • 2002-11-18 23:54

De här verkar vara ett tungt och prisvärt köp:

Altec Lansing 621:

Sweclockers har visst testat också.

1
Bevaka tråden