Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ZiPhone - direkt aktivering, jailbreak av 1.1.3 + upplåsning av BL 4.6

Tråden skapades och har fått 261 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-02-11 14:13

14:03 @Zibri> Usage: ziphone [-u] [-a] [-j] [-i imei]
14:03 @Zibri> -u: Unlock (Only for 4.6 BL)
14:03 @Zibri> -a: Activate
14:03 @Zibri> -j: Jailbreak
14:03 @Zibri> -i: Change imei (Only for 4.6 BL)
14:03 @Zibri> -v: Verbose boot (debug)

http://zibree.blogspot.com/

En god nyhet för alla med 1.1.2 och 1.1.3 OOB

För lite mer detalierad information: http://rdgaccess.com/iphone-elite/viewtopic.php?f=6&t=840

Senast redigerat 2008-02-11 14:36

ziPhone för BL 4.6 från Zibri

Då de nu verkar tävla med varandra för att få fram nya bra grejjer till iPhone så har Zibri kommit med något nytt också:

http://zibree.blogspot.com/2008/02/ziphone.html

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-02-11 15:53

Det verkar vara ett program (eller vad man kallar det i det här fallet) som man kör i Terminalen. Här får man upp en meny där man kan välja följande:

Usage: ziphone [-u] [-a] [-j] [-i imei]
-u: Unlock (Only for 4.6 BL)
-a: Activate
-j: Jailbreak
-i: Change imei (Only for 4.6 BL)
-v: Verbose boot (debug)

Smidigt!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-11 16:07

Man hoppas ju att man ska ta en låst 1.1.3 oob iphone koppla in den till datorn, synka den med iTunes och till slut stänga av den. Starta ziPhone och den gör allt. Enligt Zibri själv:

"The phone must be booted normally, PAIRED with iTUNES then powered down with the normal slide to power-off. If you do this everything will work fine."

Är den någon som har provat?

//Rob

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-02-11 16:09

Nu är allt som saknas en Virginizer till 1.1.2 och 1.1.3 just in case..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-11 16:20

Enligt Zibri själv så ska ZiPhone kunna rädda brickade 4.6BL iPhones eftersom det skriver om basebandet.

På Hackintosh forum står det nu att man kan uppdatera 1.0.2-1.1.1 OOB med iTunes till 1.1.3. Köra ziphone som jailbreakar den och man kan då använda geohots ipsf metod för upplåsning.

ZiPhones upplåsning fungerar endast på 1.1.2 och 1.1.3 OOB med BL 4.6.

//Rob

Senast redigerat 2008-02-11 16:54
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-02-11 16:23

Jag hittar inte några andra instruktioner än de i Readme, vart står det där om iTunes?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-11 16:30
Ursprungligen av koze:

Jag hittar inte några andra instruktioner än de i Readme, vart står det där om iTunes?

Det står på hans blog i en av kommentarerna.

//Rob

Jag har kört det för jailbreak och aktivering av en telefon uppgraderad till 1.1.3 med iTunes och det fungerade faktiskt!

Men rubriken här är lite felaktig, det är inte bara för BL 4.6, aktiveringen och jailbreak fungerar utmärkt på en BL 3.9-telefon också. Så jag tar mig friheten att ändra rubriken. Edit: Jag slog istället ihop två trådar om detta.

Det blev just otroligt mycket enklare att göra aktivering och jailbreak av 1.1.3!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-11 15:44

Som det verkar kan man då installera 1.1.3 direkt från iTunes och sen aktivera och jailbreaka med detta program.
Kan man köra anysim1.3 för BL 3.9 för oss med "gamla" telefoner efter att kört detta?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-02-11 16:04

yes, det ulockar bara för bl 4.6 men då tar den också ner dig till 4.02. men 3.9 så är det bara att köra anysim.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-02-11 17:21

Tack Adrian

  • Medlem
  • 2008-02-11 17:23

Fixade min iPhone 1.1.3 OOB BL 4,6 igår.. för ca 23timmar sedan om man skall vara petig och går redan i tankar om man skall göra om de genom detta sätt eller är de bara overkill? dvs skall man ändra och bråka med något som funkade så bra? Enda problem jag stött på är att YouTube inte funkar.. (säger att den skall aktiveras genom iTunes med internet uppkoppling) så min enkla fråga är, är de värt att göra om från början?
Jag tänkte annars sitta och lägga in alla mina kontakter manuellt då sim apps inte funkade så bra plus at jag har redan blivit av med minst 50% av alla mina kontakter från min SonyEricsson Walkman (första) så har inte mer än ringt några samtal min min iPhone under dagen och SMSat en del

Menar är de några fördelar med detta JB och upplåsningen än de man redan gjort ? (följde guiden från unlock.no och fick nedgradera till 1.1.1->1.1.2-> softuppupdate till 1.1.3)

/reed

Jag köpte en 1.1.1 OOB, Sen uppdaterade jag den till 1.1.2 och sen slutligen till 1.1.3 med Dev-team´s metod
Sen fick jag 212 mb i Övrigt som jag vill bli av med.
Kan jag Restora min Iphone nu till 1.1.3 med Itunes och använda denna metod? Kommer det finnas mer ledig plats i övrigt? Vad händer när jag kör en restore. Raderas all information och lägger in allt på nytt? Kommer tex alla låtar, kontakter försvinna? Tacksam för svar

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-11 18:03
Ursprungligen av brainstorm:

Jag köpte en 1.1.1 OOB, Sen uppdaterade jag den till 1.1.2 och sen slutligen till 1.1.3 med Dev-team´s metod
Sen fick jag 212 mb i Övrigt som jag vill bli av med.
Kan jag Restora min Iphone nu till 1.1.3 med Itunes och använda denna metod? Kommer det finnas mer ledig plats i övrigt? Vad händer när jag kör en restore. Raderas all information och lägger in allt på nytt? Kommer tex alla låtar, kontakter försvinna? Tacksam för svar

Den här versionen är rätt ny och kan innehålla buggar. Men teoretiskt kan du nu göra en restore till 1.1.3 med iTunes. Köra ZiPhone och jailbreaka och aktivera din iPhone. När du gör en restore så försvinner alla filer på system paritionen vilket skulle betyda att du får mer plats på systempartitionen. Men det beror på hur många filer ZiPhone i sin tur installerar.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-11 17:49

Gjorde de precis på en 1.1.1 OOB, funka bra
Återställde till 1.1.3 i itunes och -a -j, sen anysim

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-02-11 18:59
Ursprungligen av ekaan:

Gjorde de precis på en 1.1.1 OOB, funka bra
Återställde till 1.1.3 i itunes och -a -j, sen anysim

Varför AnySim, det ska väl inte behövas?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-11 19:01

Nedgraderar det här bootloadern? Såg någon som skrev det. Och i såna fall, nedgraderar med bootloadern med det gamla sättet att unlocka en 1.1.3 OOB ?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-11 19:10
Ursprungligen av Gram:

Nedgraderar det här bootloadern? Såg någon som skrev det. Och i såna fall, nedgraderar med bootloadern med det gamla sättet att unlocka en 1.1.3 OOB ?

Nej bootloadern nedgraderas inte. Däremot nedgraderar den basebandet. Den kör i princip geohots upplåsning så om du vill kan du göra samma sak genom att följa iclarifieds guide efter att du har jailbreakat och aktiverat din iPhone med ZiPhone.

//Rob

Senast redigerat 2008-02-11 19:23
Ursprungligen av Robo-X:

Nej bootloadern nedgraderas inte. Däremot nedgraderar den basebandet. Den kör i princip geohots upplåsning så om du vill kan du göra samma sak genom att följa iclarifieds guide efter att du har jailbreakat och aktiverat din iPhone med ZiPhone.

//Rob

Varför köra Geohots upplåsning när man kan göra allt (Activate, Jailbrek och låsa upp) med Ziphone http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=655

Vad ska man göra i terminalen?
Ska man köra exe filen eller är det bara terminalen som gäller?
Har en iPhone som jag köpte för en vecka sen som jag har nergraderat till 111.
Är bra sugen på att uppdatera den till 113 och köra.

Väldigt bra gjort, nu kommer ännu fler köpa iPhone i USA för att sedan låsa upp dom, man blir ju riktigt sugen på en 16 GB iPhone när man läser detta

Ja fan. Nu vill man ju testa... OM man restorade sin gamla lur från augusti till 1.1.3, och körde ziphones -j -a och sen anysim. Då borde man ju få ett "renare" system än dev teams soft upgrade? Funkar Google Maps osv som det ska...?

Jag installerade 1.1.3 firmware, körde enligt guiden med -j och -a på min 1.1.1 oob. Den kommer till "Done!" men då är det aktiveringssidan som visas. Hur gör jag? =/

Har testat att återställa i iTunes.
Får detta felmeddelande i terminalen:

Last login: Mon Feb 11 20:58:49 on ttys000
c-90e6e055:~ mansmag$ /Users/mansmag/Downloads/ZiPhone\ Folder/ZiPhone/ziphone -a -j -u

ZiPhone v1.0 by Zibri. http://zibree.blogspot.com
Source code available at: http://www.iphone-elite.org

Loading zibri.dat.
zibri.dat could not be opened for reading.
c-90e6e055:~ mansmag$

  • Medlem
  • 2008-02-11 21:12
Ursprungligen av mansmag:

Har testat att återställa i iTunes.
Får detta felmeddelande i terminalen:

Last login: Mon Feb 11 20:58:49 on ttys000
c-90e6e055:~ mansmag$ /Users/mansmag/Downloads/ZiPhone\ Folder/ZiPhone/ziphone -a -j -u

ZiPhone v1.0 by Zibri. http://zibree.blogspot.com
Source code available at: http://www.iphone-elite.org

Loading zibri.dat.
zibri.dat could not be opened for reading.
c-90e6e055:~ mansmag$

Verkar som OSX versionen är lite buggig ännu, läste i Zibree's blogg att det håller på att ordnas med den versionen... Själv så väntar jag lite.. borde dyka upp något enkelt gui som är "bulletproof"

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-02-11 21:14

När man laddar ned filen så står det att filen laddats ned 134 ggr, vilket känns lite otroligt..

Ja, man kanske ska återställa till 111 och vänta. Man blir lite väl ivrig när man ser såna här grejer bara...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-11 22:00

Han släppte en ny version för någon timme sen. Jag tror att den fixar dom största buggarna. Programmet kommer nog att uppdateras några gången dom närmsta dagarna.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-02-11 21:31

Jag fattar inte, på vilka OTB versioner ska man köra AnySim? Borde den inte greja alla Baseband-versioner? Sjukt. Hursomhelst verkar det vara bäst att vänta tills det kommer en version som är lite stabilare, det verkar vara en del problem med Installer osv.

Bevaka tråden