Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning för Mini-DVI till DVI!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2008-02-10 21:36

Det här har säkert många av er råkat ut för, men det är ändå bra att det här går ut i mediabruset igen.

Jag köpte en mini-dvi till DVI konverter i hopp om att kunna använda externa skärmar till min macbook. För mig verkade det mest logiska valet vara just denna adapter eftersom jag tog för givet att man kunde använda en vanlig DVI-VGA adapter om jag skulle råka bli tvungen att använda en gammaldags skärm. Så var inte fallet!
Eftersom Apples converter saknar hål för analogsignalen OCH ett extra smalt hål för den långa smala kontakten var det rent av omöjligt att ansluta en vanlig DVI till VGA adapter.
Innan jag fick reda på att de fyra piggarna som satt vid den avlånga ledaren var analoga ledare så hade jag redan gått amok med tången på en dvi-VGA adapter. Så jag lärde det den hårda vägen.

Så skumma igenom wikipedia innan ni köper någon skärmkonverter från apple.
Jag tyckte det var girigt av dem att ta 200 kr för en liten plastbit som man vanligtvis brukar få gratis, men nu har jag svårt att tro att det är sant när man är tvungen att köpa två tvåhundrakronors plastbitar om man vill vara förberedd ifall man till exempelvis råkar stöta på en antik projektor med bara vga ingång.

Snålt Apple!

Rubriken må varit lite väl dramatisk, men det höjde ett ögonbryn, eller hur?

Senast redigerat 2008-02-11 08:33

Med AGP menar du VGA?

Det stämmer tyvärr att man inte kan stapla konverters på varandra.

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2008-02-11 08:34

Javisst ja! Tack för rättningen Mats!

Är inte den simpla förklaringen att Apples konverter är mini DVI till DVI-D? Därav så funkar det inte med andra konvertrar...

Precis så är det.

För VGA behöver du en mini-DVI till VGA direkt. Om du tittar på din adapter till DVI ser du att de fyra analoga piggarna saknas.

EDIT: läste hela ditt inlägg nu, och du hade ju redan sett det.

  • Medlem
  • Norrtälje
  • 2008-02-11 16:07

Ja precis. Och vad jag vill framföra med den här tråden är att man ska vara extra uppmärksam när man köper kablar och adaptrar. Man vet aldrig vad företagen för knep för att lura av dig den där extra hundralappen...

  • Oregistrerad
  • 2008-02-11 20:40

Jag har skrivit om det i MacBook forumet och berättar för mina mac vänner att så är fallet. Förbannat irriterande och så otroligt korkat av Apple. Dom säljer ju BÅDA adapterarna och dom kostar ju 400 pix STYCK. Det finns ingen som helst förklaring till det hela utan bara kär och härlig kapitalism. Köper man en MacBook får man inte ens med NÅGON adapter alls, vilket är lite snålt då dom stoppat i en DVI utgång som ingen jäkel har en kontakt till (mini-dvi). Jag kan bara sympatisera. Eftersom jag själv har lite koll på läget så upptäckte jag det på inlife där jag köpte min mac och tvingades bli lurad på en adapterkabel. Jag borde gått till Classe o köpt en riktig adapter istället för apples skit.

1
Bevaka tråden