Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Archos cdrw är konstig.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-08 00:44

Har precis köpt en extern cd-brännare av märket Archos (4x 4x 24x) som kan köra både via USB och Firewire. Jag köpte brännaren begagnad och den är en "minbrännare" (dvs ungefär lika stor som en bärbar cd-spelare). Brännaren var helt i nyskick när jag fick den, till och med plasten var kvar runt paketet. Funkar gör den (trots att den låter förfärligt illa...), men det går bara att bränna på 2x (och INTE 4x som det står på paketet). Det står till och med i manualen att om man kör den till en mac G3 skall man absolut inte bränna på högre hastigheter om man kör en direktkopia av en skiva. Någon som fattar varför? Jag försökte bränna på 4x men det fick bara datorn att hänga sig. Dessutom, hör och häpna, så kan den inte bränna snabbare ens med Firewire!!! Valet mellan USB och Firewire är bara en "option" och tycks inte ha med hastighet att göra! Låter inte detta absurt? Tanken med Firewire är väl att det skall gå snabbt, eller? Just nu kör jag med USB (därför att det var endast denna kabel som följde med), men hade givetvis planer på att köra den via Firewire, men nu vet jag inte...

Någon som kan kommentera detta?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-08 16:21

Men någon måste ju veta något!!! Hjääääälp!

  • Oregistrerad
  • 2002-11-08 16:45

Jag kan ingenting om Archos, men generellt så har ju anslutningsbussens hastighet ingenting med enhetens hastighet att göra. Så den ska alltså bränna i 4X, oavsett anslutningen sker via USB eller FW - det är alltså inte där sladden klämmer.

Det verkar troligare att det rör sig om en Firmwareuppgradering av brännaren / alternativt nyare drivisar - har du kollat på deras webb efter sådant?!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-09 01:43

Tackar för svar. Ska kolla upp läget.

1
Bevaka tråden