Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätvärk!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-07 12:18

OK - dax för en fråga som kanske är lite basic, men va faan.

Jag har en adsllina m fast IP och i den har jag satt en router inkl brandvägg m dhcp aktiverat och pluggat in ett par burkar - allt rullar finfint.

Nu har jag dessutom en d-linkrouter m wlanfunktionalitet som jag skulle vilja plugga in i routern för att på så sätt ha ett trådlöst nät vid behov. (Jag trivs nämligen inte riktigt m tanken på att sova bredvid basststationen jämt och ständigt utan vill kunna stänga av eländet när jag inte surfar trådlöst... lite strålkärring alltså)

OK - jag har provat att peta in den på en ledig port på routern och sätta andra kontakten i wlanrouterns wankontakt (verkade rimligt) och sedan ange routerns ip som gateway på wlanroutern men icke - jag kan surfa trådlöst till wlanroutern men den hittar ingen gateway.

Så alltså, hur göra? Vad missar jag? Har det m brandväggskonfigen på routern att göra, eller? HJÄLP!

Umm...korsad kabel kanske ?

Lyser lampan för "Link"?

/Ola

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-07 19:15
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: lilledanne:
Umm...korsad kabel kanske ?

Satan, är det så enkelt att wlanroutern måste kopplas med korsad kabel till routern... skall prova. Återkommer.

Väntar med spänning

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-10 22:46

Nä, jag kapitulerar nog på denna - korsad kabel mellan routrarna gjorde ingen skillnad, sedan verkar det ju vettigt förstås men något fel i konfigen har jag gjort och jag ger snart upp...

Har du satt upplänken på din D-link att hugga IP via DHCP eller står den fortfarande kvar på ditt fasta IP?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-11 00:10

Nä, dhcp gäller, eller dynamisk IP från min ISP som det står, fritt översatt...

Härligt med era funderingar!

Jag menar inte på routern som funkar, utan på den du kopplat in till den (förvirrat?). Jag förstod det som att du hade följande uppkoppling:

ISP-(fast IP)router(DHCP)-(???)dlinkrouter med 802.11(DHCP)-(DHCP)dator

Det är frågetecknen jag undrar över.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-11 14:55

OK - även wlanroutern har dhcp aktiverat, och klienten...

WLANroutern delar ut IP till de trådlösa klienterna och jag kan surfa till den - wlanrouternden får som det verkar IP från routern också...

Skulle du kunna rita en liten bild där du fyller i alla IP-nummer i hela systemet och ger varje låda ett namn så får jag lite bättre koll på hur det ser ut och vi pratar samma språk.

Du skall inte ha flera DHCP-servrar på samma nät som delar ut IP-adresser till samma klienter...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2002-11-11 21:43
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Du skall inte ha flera DHCP-servrar på samma nät som delar ut IP-adresser till samma klienter...

Han kan väl ha hur många DHCP-servrar han vill, bara de inte delar ut samma IP-adresser...

Jag har tolkat uppsättningen på följande sätt:

Från nätet har man en fast IP och närmast nätet sitter en router som är konfad för fast IP på uplink och delar ut IP med DHCP på sina downlinkportar.

Till denna router är ett antal datorer samt en wlan-router kopplad. Wlan-routern delar i sin tur ut IP genom DHCP och till denna är en dator kopplad via wlan.

Jag har då två frågor:
1. är wlan-routern konfad för att få sin uplink-IP via DHCP eller tror den fortfarande att den sitter på fast IP?
2. Kan det hjälpa att köra olika nätmask eller åtminstone se till att alla burkar har olika IP?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-12 11:58
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: theJoker:
Jag har tolkat uppsättningen på följande sätt:

Från nätet har man en fast IP och närmast nätet sitter en router som är konfad för fast IP på uplink och delar ut IP med DHCP på sina downlinkportar.

Till denna router är ett antal datorer samt en wlan-router kopplad. Wlan-routern delar i sin tur ut IP genom DHCP och till denna är en dator kopplad via wlan.

Jag har då två frågor:
1. är wlan-routern konfad för att få sin uplink-IP via DHCP eller tror den fortfarande att den sitter på fast IP?
2. Kan det hjälpa att köra olika nätmask eller åtminstone se till att alla burkar har olika IP?

Jokern, du har bilden klar för dig må jag säga trots min luddiga beskrivning (fast visst tusan kan jag rita lite).

På fråga ett svarar vi: Ja, den den är konfad för dynamisk IP och såvitt jag begriper får den också en IP från routern (sedan har jag aktiverat dhcp på wlanroutern i sin tur som delar ut IPnummer i ett givet span xxx.xxx.xxx.90-99 vilket den trådlösa klienten erhåller)
2. På fråga 2 svarar vi: NÄTMASK? (Här tangerade du min kunskapshorisont, bakom vilken solen gått ner för den här gången...) Dock, jag leker gärna vidare - skall jag göra wlanet till ett eget subnät? Hur?

1
Bevaka tråden