Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte skicka epost i Mail 3

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-03 12:16

Här är ett konstigt problem, jag kan inte skicka epost med nya Mail 3, när jag försöker göra det försöker den ansluta i någon minut, sen kommer Connection Doctor upp oc berättar att den inte kan ansluta till servern. Grejen är att alla mina inställningar är kollade och dubbelkollade men inte hjälper det. Har dessutom två olika smtp servrar (GMail och mitt universitets) men ingen av dem fungerar. Har någon annan råkat ut för nåt liknande?

Här är mina inställningar ifall jag har råkat göra nåt dumt men senast jag kollade var det här samma som i GMails Help Center:

Citat:

Server: smtp.gmail.com:[email protected]
Port: 587
SLL: Ja
Authentication: Password

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2007-11-14 15:38

Jag har samma problem. Efter att uppdaterat OSX så kan jag inte skicka mail då jag inte får logga in på smtp-servern på Tele2. Märkligt nog står en gammal PC bredvid och där går det skicka mail med samma inställningar. Vidare så kan jag med Parallells här i samma MacBook Pro och XP, Outlook express skicka mail med SMTP, men i Mail så går det icke...

Varför?

Kolla om det kan vara problem med nyckelringen (Keyring)

Lade just ett inlägg om det i tråden brevid där de också pratar mail-problem.

De pratar om det i en podcast som heter Mac Geek Gab (Episode 126) som ges ut av TMO (The Mac Observer), prova leta på www.themacobserver.com eller leta rätt på podcasten och lyssna .

Tydligen skall det finnas en keyring-fil, denna har fel namn efter uppdateringen. Ställer till ett helvete för många. Tror det var detta som låg bakom att många inte kunde logga in på sin Mac efter uppdatering ...

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2007-11-18 00:22

Tack för tipset med nyckelringen. Jag lyssnade igenom Episode 126, men jag vågade mig inte på att ändra där. Men jag tänkte skriva och fortsätta routerdjungeln....
Som ovan beskrivet hade jag problem med att ansluta till tele2:s smtp.server. Ja, detta går bortom min horisont av kunskap, kanske någon annan kan hjälpa mig ifrågan? Men jag har bytt till Tele2 bredband, där man använder port 587 och lösenord för att skicka mail. Jag installerde bredbandet och det gick bra att surfa, men inte skicka mail. I samma veva uppdaterade jag även till Leopard, två förändringar på engång gör det inte lätt att felsöka men inte omöjligt. Det visade sig ganska snabbt att det inte var fel på operativsystemet då jag kunde skicka mail när jag var uppkopplad på ett annat nätverk, ISP. Här hemma kunde jag dock inte skicka med samma inställningar i Mac och Mail, men samma inställningar på en gammal PC och Outlook gick det bra. OK... Inte OS och inte ISP...

Mitt sista försök var dock att koppla in en router DLink mellan mac:en och Tele2 modemet... då plötsligt utan att ändra i Mail eller i Tele2modemet går det skicka mail, något som inte gick när jag kopplade upp mig direkt.

Vad ska man säga, obegripligt?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-11-18 18:50

Jag har precis samma probem med min nya MBP och 10.5.1 + mail. Kör Tee2 + ytterligare en leverantör som använder autentisering (lösenord) och annan port än 25 att sända på. Mitt lösenord verkade försvinna ibland. Fick MBP:n i fredags med 10.4.9 förinstalerat + upgraderingsskiva till 10.5. Uppgraderade men valde att formatera om och installera från scratch. Uppdaterade sedan till 10.5.1 innan jag installerade mer program och började konfigurera maskinen.

Gav till slut upp på mail och installerade Thunderbird som fungerar utmärkt. Enda problemet nu är att jag inte kan få över adressboken till Thunderbird. Några tips?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-18 19:20

Jag fick ge SMTP-servrarna en "beskrivning". Då funkade det.

När det är från 99kontot som man vill maila så prova med autentiering, jag använder INTE det gamla som var rekommenderat av Mantaray utan använder istället mitt användarnamn ( Olle ) samt mitt lösenord... fungerar bra, kör med portarna 2525 ( för SMTP ) samt 143 i fliken "Avancerad" - har SSL förkryssat för båda portarna.

Jag har ett liknande problem som återkommer med ojämna mellanrum (nu har det återkommit).
Ibland så går det inte att skicka mail från vissa konton och det oavsett om jag väljer ISP smtp-server och port 25 eller någon annan smtp-server med port 26, 2525, 587 eller whatever. Det är endast i Mail.app som det strular (under 10.5.1). I Thunderbird eller i gamla Mail.app (under 10.4.11) fungerar det mer eller mindre bra.

När jag kollar inställningarna i Mail.app, så står det (Frånkopplad) efter smtp-serverns namn, detta trots att det fungerar med Thunderbird på samma dator.

Varför kan inte Apple göra produkter som fungerar?

I min minimac med Leopard (brevet.nu mailkonto och bredbandsbolaget) så frågar mail hela tiden om lösenordet på kontona. Jag har tagit bort nyckelringen och skrivit in kontoinställningarna igen men samma fel uppstår.
Innan Leopard hade jag inga problem.
Vad ska jag göra?

Börja med stor bokstav i Mail?

Hur gör jag för att Mail automatiskt ska börja en mening med stor bokstav?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-02-10 21:35

Vænta på 10.5.2, det gør jag........Suck.. Anvænder Thunderbird så længe, men tyværr har inte TB koppling till adressboken.

1
Bevaka tråden