Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arbeta från datorns eller från en extern hårddisk?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter här med min helt nya MacBook (2,2 GHz, 120 GB hårddisk och 4 GB internminne) och känner mig fantastiskt nöjd. Imorgon ska jag börja arbeta yrkesmässigt (grafisk design) med den och eftersom jag vill göra rätt från början har jag en fråga:

Vore det fel att lägga mina pågående projektdokument som jag arbetar med dagligen på datorns hårddisk? Ska jag ha dessa på en extern hårdisk istället för att inte riskera att plötsligt stå med datorns hårddisk full; vilket var just vad som hände med min förra dator (som visserligen hade mycket mindre hårddisk: 60 GB).

Behöver era råd!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-02-10 18:45

Ha dina dokument/filer på HDn i datorn och gör back-up mot en extern HD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-10 19:31
Ursprungligen av MatsOlov:

Ha dina dokument/filer på HDn i datorn och gör back-up mot en extern HD.

Precis, så skulle jag också göra. Kom ihåg att en backup inte är en backup om inte filerna ligger på två olika ställen. Dvs, se till att ha dina dokument både på din dator och på en extern hårddisk.

Tack för tips. Det ni föreslår är såklart det uppenbara sättet. Av erfarenhet vet jag dock att det är lätt hänt att glömma göra back-up eller rent av blanda ihop vilken fil som är den gamla respektive den nya. Rekommenderas något program som sköter back-up automatiskt?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-02-10 22:03
Ursprungligen av acke:

Precis, så skulle jag också göra. Kom ihåg att en backup inte är en backup om inte filerna ligger på två olika ställen. Dvs, se till att ha dina dokument både på din dator och på en extern hårddisk.

... och ha inte den externa hårddisken och datorn i samma väska. (Den väska du glömmer på tåget.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-10 22:24
Ursprungligen av Micke F:

... och ha inte den externa hårddisken och datorn i samma väska. (Den väska du glömmer på tåget.)

...och se till att hårddisken står på bordet hemma och aldrig är med ute på resa. Är då som den tappas och får stötar som gör att den går sönder. Jag har en hårddisk som bara används till backup och har inte bytt plats på det halvåret den bott hos mig.

Ursprungligen av acke:

...och se till att hårddisken står på bordet hemma och aldrig är med ute på resa. Är då som den tappas och får stötar som gör att den går sönder. Jag har en hårddisk som bara används till backup och har inte bytt plats på det halvåret den bott hos mig.

Brukar faktiskt göra tvärt om, ta den med hem, eftersom jag är orolig att den skulle bli stulen vid ett eventuellt inbrott.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-11 19:37
Ursprungligen av Nyteknik:

Brukar faktiskt göra tvärt om, ta den med hem, eftersom jag är orolig att den skulle bli stulen vid ett eventuellt inbrott.

Men tar du inte hem datorn? Verkar enklare än att ta med datorn...om man har bärbar förstås...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-02-10 21:24

Time Machine, kommer med nya Macar med 10.5 (leopard).

Ursprungligen av MatsOlov:

Time Machine, kommer med nya Macar med 10.5 (leopard).

Jo, jag har ju det i min nya MacBook men har inte satt mig in i hur det funkar. Krånligt, tillförlitligt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-10 22:25
Ursprungligen av Nyteknik:

Jo, jag har ju det i min nya MacBook men har inte satt mig in i hur det funkar. Krånligt, tillförlitligt?

Inte krångligt, extremt enkelt och i och med Mac OS X 10.5.2 så kommer funktionen vara ännu mer stabil.

1
Bevaka tråden