Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Surfa med bärbar+mobiltelefon-mäta Internettrafik?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-02-03 02:08

Hej!
Finns det något litet program till Mac som jag kan kolla Internettrafik med - när jag surfar med min mobil som USB-modem.

Powerbook+K800i med USB, jag har Tre som mobiloperatör, de tar 15kr/MB.

Visst kan man kolla hur mycket man har förbrukat genom att logga in i sin profil hos Tre men uppdateringen är inom ca 24 timmar, ibland är det ganska slött på sajten och jag vill bara kunna se med en gång hur mycket Kb & MB "går åt"...

När jag kollar mail (Gmail) så öppnar jag Firefox som är inställt att inte visa bilder så det mesta är textbaserat och trafiken är vad jag förstår minimal, eller hur?

Tack!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-03 09:45

Du kanske letar efter programmet SurplusMeter?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-02-03 17:09

Kanon, TACK!
( om man får skrika lite...)

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-02-04 19:58

Har inte tre nåt datapaket du kan köpa till? Låter dyrt att surfa för 15kr/MB

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-02-04 23:06

Hm, vad jag kunde se så hade de bara 99,-/månads bredband som billigaste lösningen.

Det funkar inte för mig eftersom jag surfar ytterst sällan med mobilen och det lönar sig bättre att "bränna" et par hundralappar för det dyra priset 15kr/MB när det krisar sig än att binda sig med en kostnad på ca 1.188,-/år (99kr ggr 12 mån).

Jag ville ha någon form av kontroll dock så att det inte skenar i väg helt när jag är uppe och surfar. Jag visste t.ex. inte hur det skulle funka med Gmail - väl inne i Inboxen - bläddra i mailen, svara, skriva lite, öppna någon bifogad fil direkt i Gmail osv osv.

Tack

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-02-04 23:16

Om du mest ska ha det till mail så har dom ett tillval för 19kr i månaden. Då kan du ansluta till Gmail med vanliga mailläsaren hur mycket och ofta du vill.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-02-05 07:12

All right, ska undersöka detta, tack

edit2:
Ja, det verkar fungera bara om man gör det direkt från mobilen, men inte om man kopplar den som modem genom USB.

3s hemsida

Citat:

Köp en rullande prenumeration med 0 dagars uppsägningstid.
Mail i mobilen innehåller: Obegränsad tillgång till ditt mailkonto samt Hotmailprogrammet från 3Mobilen. Datatrafik ingår (gäller inom Sverige).
19 kr.

Senast redigerat 2008-02-05 09:08
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-02-06 08:22

Kan Tre se skillnad på om trafiken går på mailportarna direkt från telefonen och om det går genom en USB kabel till telefonen?

Det fungerade utmärkt tidigare för mig att kolla mail från dator via bluetooth till telefonen.

Eftersom jag som vanligt inte kan logga in på Mitt 3 nu just nu och kolla loggarna så kan jag inte testa just nu.

Men du kan ju slå på tjänsten. Testa själv och sen stänga av den. Den har 0 dagars uppsägningstid precis som det står ovan.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-02-10 13:45

Hm, något att tänka på, ska försöka.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-02-14 11:53

Nu har jag pratat med supporten på Tre och det enda sättet att använda "Mail i mobilen" för 19 kr./mån är... genom mobilen. Man kan inte komma åt det om man använder laptop+telefon som modem. Det registreras direkt som datatrafik enligt honom.

Man aktiverar tjänsten och sedan går i inställningar på deras hemsida, väljer vilken mail man vill använda (Gmail, vanliga popkonton...) och fyller sedan i sina mailinställningar, lösen osv. Detta skickas sedan som SMS-inställningar till sin mobil. Därefter får man ett program eller i alla fall något speciellt sätt att koppla upp sig till sin mailserver och mecka. Det kanske går genom Planet3 tror jag att han sade något om.

I vilket fall så förstod jag att detta var den enda möjligheten. Hm, 19kr/mån för att kolla mail är egentligen ca 1,3 MB datatrafik, tja, det är inte värt att binda upp sig för, ibland behöver jag inte alls kolla mail i mobilen, och när jag måste, så tar jag det som datatrafik, eller hur?

Tack för era svar

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-02-14 12:02

Man behöver inte något speciellt program för att mecka runt eller ens skicka inställningarna som SMS.

Jag har använt Mail i datorn och nu använder jag den vanliga mail-klienten i min Sony Ericsson telefon. Malkontot är mitt privata och kollas via IMAP på egen server, ingen Gmail eller annat knasigt. Jag tror dom försöker skoja med dig.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-02-14 12:32

Nej, jag vet det, jag använder den vanliga Gmail-programmet som man aktiverar på Googles hemsida om man har Gmailkonto+mobil och det funkar kanonbra. Jag använder IMAP på min andra mail som är till jobbet eller företaget, flera vanliga pop eller IMAP konton. Den här biten förstår jag.

Men Tre vill sälja på "mail i mobilen" för 19 kr./mån och är man inte rätt så duktig på datorer eller hinner man inte mecka själv, så är deras lösning ganska smidig. Vad de vinner på är att om jag nu kollar Gmail 500 ggr om dagen eller 3 ggr så kostar det mig lika mycket. Får jag bifogade filer som är bilder eller pdfs så kan min telefon visa dem också (nu tänker vi inte på den lilla skärmen och annat tekniskt...), allt det för 19 kronor, oavsett storlek på filer och datatrafik det genererar.

Så poängen finns, för folk som inte släpar med sig sin laptop. Jag gör det däremot och tanken med denna tråd var att kolla i fall att man kan haka på detta lilla tilläggsabonnemang på 19 kronor - och använda mobilen som modem, dvs. kolla mail och ehm.. surfa för fast pris.... Tja, det blev lite invecklat nu, ha ha ha...

Tack!

1
Bevaka tråden