Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LAN via FON, går det?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan, behöver goda råd om hur jag löser följande. Ungarna vill ha LAN i idrotsföreningens byggnad som inte har någon telefon. Närmsta byggnad som har ADSL ligger ca: 400 meter därifrån och med fri sikt till klubbstugan. Jag har sett att det finns ett hushåll i området som har FON men dit är det inte fri sikt och ca: 600 meter... är FON en lösning och behöver jag köpa 2 sådana burkar eller är jag helt ute och cyklar nu ?? Finns det utomhusantenner som man kan rikta så att ungarna kan ha sina LAN-träffar?

Olle

  • Oregistrerad
  • 2008-02-09 18:09

Om dom ska LAN'a genom att spela massa online spel så skulle jag inte rekommendera trådlöst i överhuvudtaget. Detta för att prestandan blir lidande (trådlöst på dom avstånden kommer ge alldeles för hög fördröjning)

Att använda någon annans FON krävs att du antagligen:
1. Betalar
2. Själv kör FON och delar ut din bandbredd hemma gratis.

Jag skulle köra LAN i nån som har en villa med stort hobbyrum och bredbandsuppkoppling istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-09 21:54

Om de bara skall spela mot varandra behöver de ju ingen uppkoppling alls, men att använda FON kan du nog glömma omedelbart. Din bästa chans är nog huset som har ADSL 400m bort.

Antingen testar du att dra kabel, du kommer att behöva någon form av repeater dock, ex en switch som du ser till är vattentät, om du har tur och kör med full-duplex kan det räcka med att den är i mitten då det inte blir några kollisioner med preamble signalen i ethernet i full-duplex..

Lösning nummer 2 är trådlöst, det finns en uppsjö riktantenner att testa och är du snål kan det räcka med 2 pringles burkar, google och lite finurlighet för att få det att funka.. dock kommer det ju vara delay problem så någon super låg "ping" i spelen skall de nog inte räkna med.

Ser ut som att dom får nöja sig med att spela mot varandra och att det inte blir ut på nätet, på sommaren har dom huserat i en husvagn intill den bondgård som ligger 400 meter från klubblokalen men det blir inte så bra den här årstiden, både kallt och fuktigt.. ibland är dom här hemma då min sambos son har hela undervåningen och gillestugan att husera i... fast nu vill dom slippa ha oss vuxna i närheten Skulle vilja se den kabel som klarar alla dubbdäck som kommer hacka sönder ethernetkabeln som hade behövts dras över landsvägen

jag säger bara: luftledning
om du har träd på båda sidor av vägen så kan du ju knyta upp kabeln i trädet

men praktiskt nu, med wifistationer både i idrottsföreningens byggnad och den på 400m avstånd. till dessa monteras rikt-antenner.
Pringles-burkar är faktiskt väldigt effektiva och billiga "boosters" och pojkarna kan nog hjälpa dig med "avfallet"

Men fråga om lov _först_, många spel drar en del bandbredd, så det kommer nog märkas..

och om det bara är nån enstaka gång så tror jag knappt dom ens vill ha kompensation

bas-stationen i idrotts-lokalen får då agera wifi-bridge, dvs ansluta till den andra basstationen och dela ut traffiken via ethernet.
På så vis får dom bra hastighet mellan varandra, wifi-utnyttjandet hålls till ett minimum och om du redan har en extra wifi-station (www.wippies.com delar ut gratis ) så kostar det bara lite chips

1
Bevaka tråden