Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Riktigt stort OS X-minnesläckage?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Satt idag och skulle byta skrivbordsbild när jag märker att datorn blir slö som fanken. kollar i aktivitetskontroll och ser att det står att systeminställningar äter upp liksom 700mb av ram minnet (har 1gb ram i en iMac alu)
har startat om datorn och allting, ingen ändring. går man dock bara in i systeminställningar händer inget, bara när jag ska välja bakgrundsbild.
den börjar även käka på min cpu mer och mer hela tiden.

är detta något känt memory leak lr något? aldrig fått detta problemet innan, kanske det har med en dåligt uppbyggd uppdatering man hämtat på senaste tiden?

tacksam för svar, blir irreterad som ?€&!!!*@ här!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-09 20:59

Du har inte en massa bilder som den laddar in från iPhoto ?

Ska processen verkligen heta (null), gör den inte hos mig om jag provar samma sak, o minnet här ligger på typ 40mb för den, System Preferences

  • Oregistrerad
  • 2008-02-09 22:08
Ursprungligen av Johan S:

Ska processen verkligen heta (null), gör den inte hos mig om jag provar samma sak, o minnet här ligger på typ 40mb för den, System Preferences

Samma här (39M) - Det känns mer troligt (vet inte riktigt hur systeminställningar fungerar) att det är något skumt plugin som ligger i din systeminställningar som glufsar i sig minne. Det är (också) lite konstigt att du har en process som inte heter något (null)

ibland står det null på vissa processer ibland vet ej varför, testade kolla i aktivitetshanteraren nu, och där stod det precis systeminställningar.

sen om iPhoto, har inga bilder alls där

testat ta bort mapparna som den är kopplade till, hjälpte inte. sen om man trycker och startar den i att välja skärmsläckare händer inget förän man trycker på bakgrundsbilder.

Förstår inte din förklaring riktigt men nåt verkar ju helt klart paj med din installation.

det konstiga är ju isåfall att har inte haft något problem jag märkt av annars på 2 månader med denna installationen. problemet märkte jag efter installerat quicktime uppdateringen kvällen innan. kanske det som är boven i dramat?

verkar lika bra att installera om OSX.
3 frågor, om jag ominstallerar om OSX,

1.kommer det påverka min bootcamp partition så att den måste ominstalleras efter installationen?

2.Hur gör jag med mina websidor jag byggt i iWeb, hur gör jag för att använda samma saker som innan?

3.går det spara mitt utseende jag gjort på adium, alltså lagt till ikoner, teman osv eller är det lika bra göra om allt från början?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-10 18:58

Kolla dina bilder som du vill använda som bakgrundsbilder. Jag tror att jag läste för länge sen att Tiger har problem med bilder som är skadade eller som är rätt stora eller har fel filtyp.

//Rob

Senast redigerat 2008-02-10 19:22

Håller med Robo-X, hur stor är bilden ifråga och är den kanske skadad? Väljer man en 100 Mb JPEG bild som skrivbordsbild så får datorn självklart jobba lite för att packa upp den och visa den om och om igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-10 19:20
Ursprungligen av Taz_1999:

Håller med Robo-X, hur stor är bilden ifråga och är den kanske skadad? Väljer man en 100 Mb JPEG bild som skrivbordsbild så får datorn självklart jobba lite för att packa upp den och visa den om och om igen.

Intressant, så Mac OS X skalar inte ner bilden? Det är ju bra att veta.

tack för det tipset! tänkte efter och kom ihåg att jag hade laddat hem nån 700mb tif bild nån dag sen för att se hur min dator skulle reagera. tog och flyttade filen till papperskorgen och boom, nu var minnesanvändningen på 22mb. tack för hjälpen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-10 21:39

700mb stor tif, wow!!! får man fråga vad in i katten var det för stor rackare

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-10 23:34
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Haha! Snacka om.. varierande... trådar på det där forumet.
"I accidentily pooped in my shower.",
"My kitten likes to shit in places other than the Litter Box.",
"Visual Basic and it's usage in Microsoft Access. A simple log-in system megathread!",
"Women Shouldn't Need To Go To College. They Should Be Freeloaders."
"Anti-gay radicalists protest anti-gay radicalist for not being anti-gay enough"
och så så klart bilden på 706 mb som jag tankar nu så att min dator också kan krascha

Ursprungligen av shandar:

Haha! Snacka om.. varierande... trådar på det där forumet.
"I accidentily pooped in my shower.",
"My kitten likes to shit in places other than the Litter Box.",
"Visual Basic and it's usage in Microsoft Access. A simple log-in system megathread!",
"Women Shouldn't Need To Go To College. They Should Be Freeloaders."
"Anti-gay radicalists protest anti-gay radicalist for not being anti-gay enough"
och så så klart bilden på 706 mb som jag tankar nu så att min dator också kan krascha

hehe, på min imac 2.4ghz tog det kanske en halv minut lr mindre något att ladda bilden

1
Bevaka tråden