Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inverterade färger

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 20:19

Hej.

Det här är lite pinsamt, känns som att det är nåt basalt jag missat i mina inställningar...men men here goes:

Det är som att bilder på websidor är typ inverterade - färgerna är som färgnegativ ungefär. Väldigt irriterande. Nån som har nån ide om vad som kan va fel?

Jag tog en skärmdump för att visa (men den kanske blir visad 'rätt' på era skärmar så...)

Jag har en CM715 skärm, kör med millioner färgen och 85Hz. Kör 10.3 på min G4 Cube med 384Meg minne. När jag körde 10.2 på burken så funkade det bra.

MVH jensa

  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 20:43

Bara så att du vet, bilden är helt fucked up på min dator. Röd och grynig.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 20:46

bra! Det är så jag ser bilder i safari! Nu förstår du vad jag får leva med... Det tar liksom glädjen ur pr0n-surfande helt och hållet :-/

/jensa

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-02-04 17:11
Ursprungligen av schmuck:

Det tar liksom glädjen ur pr0n-surfande helt och hållet :-/

lika bra det..

  • Medlem
  • 2004-02-04 20:39

Ja om det bara är safari som dummar sig så vetefan. släng prefar och sånt.. annars är ju ctrl-alt-cmd-8 (fullhand 8) lösningen om skärmen blir negativ

  • Oregistrerad
  • 2004-02-04 20:48

ctrl-alt-cmd-8 var spännande!

Nej, jag upptäckte nyss att det inte bara är safari(1.2) som spökar. Startade nyss upp acrobat och den såg inte heller vacker ut... Det är vissa bilder som spökar.. de flesta visas korrekt medans en del ser inverterade ut. Det skumma är att en bild som ser inverterad ut i safari visas helt korrekt i netscape...
Jag skulle verkligen uppskatta om nån hade en lösning - om problemlösaren bor i sthlms-trakten så bjuder jag gärna på en öl som tack för hjälpen

/jensa

  • Medlem
  • 2004-02-04 22:46

Om du har råkat ställa grafiken i tusentals färger kan vissa bilder bli väldigt konstiga… kolla systeminställningar--> Bildskärmar

  • Oregistrerad
  • 2004-02-04 23:02

nope. inte det. Kör med millioner färger i 85Hz och med Display Profile: CM715 (vilket är den typ av skärm jag har).

nån mer ide? Belöningen höjs härmed till två stark på berns på fredag efter kneget

/jensa

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-05 10:04

Låter som colorsync är med och spökar.. Kolla in dom inställningarna..
Blir det likadant på andra konton på datorn?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-03 23:00

Jag bumpar upp den här tråden igen eftersom detta problem fortfarande hauntar mej...

Har googlat, meckat med color sync och nu senast i ren desperation installerat om. Allt till ingen nytta. Problemet kvarstår.

Tog ett screenshot så ni kan se hur det ser ut:
tiff: http://c213-100-94-189.swipnet.se/images/fuldumpen.tiff
jpeg: http://c213-100-94-189.swipnet.se/images/fuldumpen.jpg

Jag kör 10.3 på en Cube och har en Hitachi CM715 CRT skärm.

När jag öppnar bilder tagna med min digitalkamera (minolta Dimage400) så säger photoshop att bildens jpg-kodning inte stämmer överrens med datorns inställda färgschema, nedan.
The document PICT0045 has an embedded color profile that does not match the current RGB working space. The embedded profile will be used instead of the working space.
Embedded: Camera RGB Profile
working: sRGB IEC61966-2.1

Belöningen på två stark på nästa 99mac-pub kvarstår!!

MVH jensa

  • Oregistrerad
  • 2004-03-03 23:16

RGB/8 - så skall det väl inte stå…

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-06-23 10:33

Nixon: Ditt tips med ctrl-alt-cmd-8 (fullhand 8) räddade min dag efter att sonen gått lös på iBooken. TACKAR!

Jösses! Gammal tråd men fungerar visst fortfarande i Leopard!

Min son gick också lös på min iMac idag, med inverterade färger som resultat. Hade ingen aning om detta kommando (ctrl-alt-cmd-8).

Hur får man reda på alla dessa snabbkommandon? finns det någon lista någonstans?

En fråga till, vad har man för nytta av att kunna invertera färger på bildskärmen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-09 20:23
Ursprungligen av Niklas Hellgren:

Hur får man reda på alla dessa snabbkommandon? finns det någon lista någonstans?

Klibbig tråd i switcher-forumet: Översikt av kortkommandon i OS X

1
Bevaka tråden