Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Include gör att åäö försvinner...

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-02-05 12:25

jag har inkluderat ett script i en sida och när man ser scriptet på startsidan försvinner åäö....
Det fungerar på resten av sidan och även när man öppnar scriptet fristående men inte när man inkluderat d...
Någon som vet hur man löser detta??? HJÄLP!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-06 23:45

vad använder du för teckenkodning?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-02-08 16:31

jag använder php med utf-8 på sidan som inkluderar scriptet...problemet är att scriptet är iso... kan man på en sida ändra till iso tillfälligt bara för dom raderna som gäller scriptet??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-08 19:02

jo, på något sätt måste du nog få till en enhetlig teckenkodning på alla delar som bakas in i sidan, annars blir det bara soppa.
varför är skriptet i iso?
eller åt andra hållet:
kan inte hela sidan vara i iso?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-02-09 12:54

Min webserver har utf8 som standrard... verkar så otroligt jobbigt att byta ut all kodning på sidan till iso kanske finns det nåt knep för d utan att man måste skriva om all text???

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-09 14:29

vanlig hederlig html-encoding à la å i ditt iso-script?
men igen, varför kan inte skriptet köra utf-8?
jag har för mig att tex subethaedit kan byta teckenkodning för en fil i ett svep utan att behöva skriva om någonting.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-02-14 22:25

Nu funkar det det fanns en funtion i dreamweaver som gjorde samma sak som i subethaedit och bytte ut teckenkodningen direkt.
Stort tack för hjälpen och tipsen!!:)

1
Bevaka tråden