Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta nätaggregat på PM Gigabit Ethernet

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-09 00:26

Hej.

Jag undrar om är det speciella nätaggregat som sitter i PowerMac Gigabit Ethernet, eller fungerar vanliga "PC"-ATX nätagg? Nätagget brann visst upp för en kompis och enligt en säljaren han var till så finns det inte nya nätagg att få tag på. Och säljaren sa att inte vanliga ATX-nätaggregat fungerar i Gigabit Ethernet. Men vill höra med er också för säkerhets skull.

Så, måste man ha ett original nätaggregat eller fungerar ett vanligt ATX-nätagg om den har rätta spänningar m.m.?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-09 01:41

kontakta LAN-Master i sthlm. De kan säkert fixa fram nytt nätagg.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-09 09:11

Man kan modifiera ett vanligt nätagg för att få det att fungera. Men det är ett litet problem att skapa 28volt, men jag är inte säker på att man måste ha 28volt in i datorn, det är bara ADC som använder det nämligen.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-09 15:46

Tack för hjälpen. Skall be honom kontakta LAN-Master då se vad för pris han kan få om de har.
Sidde: tack då vet jag. Han använder ADC så en modifikation är ett måste då. Och det har varken han eller jag stor erfarenhet om. Så det får nog bli nytt nätagg. Eller övertala honom att köpa en nyare mac

rapportera gärna hur det går.
min maskin behöver också ett sådant agg, men jag är lite tveksam till nivån av prisvärdhet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 22:16

Jag är också i behov av ett likadant nätaggregat. Nån som vet var man kan få tag i ett?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-03-04 21:44

Man måste ha 28V (eller 25 V om man modifierar ett MDD-aggregat) i en gigabit ethernet mac för att den skall kunna starta.

ebay kanske.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-06 19:47
Ursprungligen av Henil:

Man måste ha 28V (eller 25 V om man modifierar ett MDD-aggregat) i en gigabit ethernet mac för att den skall kunna starta.

ebay kanske.

Varför måste man det .
Det är endast spänning till ADC korten.

Och det går att pinna om vissa ATX nätaggregat.

B.D

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-03-06 23:20

Från Apple service source "powermac_g4.pdf" som hittas här :
Sidan 22
Power Supply Verification
To start up, the Power Mac G4 logic board requires a “trickle”
power of +5V for AGP and PCI models, +28V for Gigabit Ethernet/
Digital Audio models, or +25V for QuickSilver models. If the
system fails to start up, follow the procedure outlined below to
determine whether the problem is related to the power supply.

Notering: jag modifierade ett MDD-nätagg (ger +25V) till min förra G4:a (gigabit e-net) och detta fungerade.

1
Bevaka tråden