Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Räcker mini för mina behov...?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Piteå
  • 2008-02-02 23:17

Hej!
Behöver en ny dator då min gamla trotjänare till Powerbook börjar kännas gammal och begränsad för de arbetsuppgifter jag vill kasta på den. Hade egentligen tänkt köpa en iMac men tanken har nu slagit mig att en Mini kanske räcker då jag redan har en bra 24" skärm, tangentbord etc.
Och vad är då jag vill göra?
Jo, jag vill uppgradera mitt Logic Express 7 till Logic Studio.. Samtidigt vill min fru ha en bur med tillräcklig kraft för att köra Adobe CS3, ffa Photoshop och Illustrator men även lite InDesign.
Räcker Minins muskler för dessa uppgifter eller kommer jag att utveckla en allergi mot badbollar?:tveksam:
Tacksam för era åsikter och erfarenheter.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2008-02-03 18:28

Ingen som kör CS3 på en mini?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-03 18:38

Jag gissar på att en Mini kan fungera acceptabelt med de program du/ni tänkt köra på den. Men då gäller det att välja den Mini med snabbast processor, sedan maxa minne och hårddisk.

CS3-paketet är väldigt processor- och minneskrävande. Speciellt om man kör 2-3 program samtidigt.

Det finns bättre modeller för ditt/ert ändamål, men Minin är ett bra lyft från Powerbooken i alla fall.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2008-02-03 23:49
Citat:

Det finns bättre modeller för ditt/ert ändamål, men Minin är ett bra lyft från Powerbooken i alla fall.

Hehe, jo jag vet. Men för att citera Rolling Stones: "You can´t always get what you want".
(En maxad MacPro)
"But if you try - sometimes you just might find - you get what you need".
(En liten Mini???)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-04 06:56

Det beror väll på lite hur mycket du ska göra för att bara leka runder med bilder fungerar Photoshop CS3 bra på en Mac Mini G4 t ex

  • Medlem
  • Piteå
  • 2008-02-04 15:29
Citat:

VDet beror väll på lite hur mycket du ska göra för att bara leka runder med bilder fungerar Photoshop CS3 bra på en Mac Mini G4 t ex

Jodå, jag har det faktiskt installerat på Powerbooken, så visst går det...
Men kraven är väl lite större ändå. Frun är lärare i grafisk design på Gymnasiet och gör någon gång något litet extrajobb vid sidan av detta. Flera program kan m a o behöva köras samtidigt och det är väl då problemen uppstår.
Likaså kan väl jag tycka att det vore kul att kunna köra några Space Designer och andra roliga pluggar i Logic Studio om jag nu kostar på mig en uppgradering.
En fundering förresten - hur står sig en mini mot en begad PowerMac G5, säg 2x2,0 GHz? Jag har noterat att man kan få en sån för inte stort mycket mer än vad en minnesmaxad mini kostar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-04 19:10

Med tanke på vilka program som ska användas, så rekommenderar jag att du/ni väljer en Intel-baserad modell. Förstår att det är en budgetfråga.

Om det går att få ihop lite mer inom kort period, är det värt att vänta ytterligare och satsa på senaste iMacen (med aluminium-chassi), ny eller begagnad.

G4/G5-processorer kommer att få jobba extra jämfört med en dator med Intel-processor när det gäller processor- och minneskrävande program som Adobe CS3-programmen. Rätta mig gärna om jag har fel.

Om man ställer frågan om något kommer att räcka för ens behov så vet man egentligen redan svaret, och det är nej. Om du redan har en 24 tums skärm så kan du faktiskt titta på Mac Pro istället för iMac. Åtta kärnor och utbyggnads möjligheter som slår det mesta för en liknande summa pengar. Den kostar lite mer men håller lite längre. Mac mini kan säkert funka ett tag men den kostymen växer ni ut illa kvickt. Och då blir det ännu dyrare.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2008-02-05 11:58

Tack för era synpunkter. Jag är nu villrådig på en högre nivå!
OK, jag accepterar argumentet att en större, kraftigare och dyrare burk i viss mån kan vaccinera mig mot framtida kostnader och behov. Hoppet mellan mini och Mac Pro är dock ganska stort, på alla sätt och vis. Det har sagts förr, men det saknas en mellanmodell utan skärm i Apples sortiment...

Om din fru jobbar inom skolan borde inte hon ha rabatt på Apple store då? Det kombinerat med att du säljer 24 tums skärmen så har du kommit några steg närmare en ny iMac!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-05 13:10

Ja, det är bra att ha lite framförhållning och sträcka sig till något som täcker ens egna behov och lite till. Se det som en investering. iMac är nog vägen att gå. Sen får du/ni avgöra om det blir den senaste eller föregående modell/version.

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2008-02-08 13:33

Jag tänker slå ett slag för mac-mini. Jag har den billigaste av serien med Intel Core Duo, och enligt mig funkar den utmärkt att köra både cs3 och musik samtidigt, iofs gör jag inga gigantiska bilder med hög upplösning men jag har inga problem alls. Visst märks det att det är en 1,8 Ghz och den laggar till lätt när du kör cs3 osv samtidigt som du gör annat och switchar ofta mellan olika program. Jag har inte haft märkbara problem men jag kör inte mycket filter och liknande funktioner. Så om din fru gör stora avancerade jobb är det alltid bättre att köpa en starkare dator och då tror inte jag heller att mac-mini kan göra det du vill. För mac-mini är mer en surf, skriv och andra enklare syssle dator

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-08 13:42
Ursprungligen av Spixx:

Jag tänker slå ett slag för mac-mini. Jag har den billigaste av serien med Intel Core Duo, och enligt mig funkar den utmärkt att köra både cs3 och musik samtidigt, iofs gör jag inga gigantiska bilder med hög upplösning men jag har inga problem alls. Visst märks det att det är en 1,8 Ghz och den laggar till lätt när du kör cs3 osv samtidigt som du gör annat och switchar ofta mellan olika program. Jag har inte haft märkbara problem men jag kör inte mycket filter och liknande funktioner. Så om din fru gör stora avancerade jobb är det alltid bättre att köpa en starkare dator och då tror inte jag heller att mac-mini kan göra det du vill. För mac-mini är mer en surf, skriv och andra enklare syssle dator

Bra att du slår ett slag för Minin. Den har inte fått den kredit den förtjänar. Dock är det ju så precis som du själv skriver, att det flyter inte på om man kör flera program samtidigt. Och det är ju Minins svaghet. Kanske inte en stor grej, men det stör arbetsrytmen om man ska vänta in laddningar. Speciellt om man t ex kör med Photoshop, Illustrator och Indesign parallellt. För det gör många när de t ex jobbar med broschyrer. Givetvis kan man ju köra ett program i taget, men oftast är det smidigare och nödvändigt att kunna växla mellan programmen.

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2008-02-08 15:19

Jo jag gör lite hobby html, och till och med då (med ca 7 program varav cs3 är ett av dem märks det ju) Men som media-center funkar den helt utmärkt

  • Medlem
  • Piteå
  • 2008-02-08 20:22

Tack för fortsatta svar. MIn fru har lyckats låna hem en mini (1,83GHz) över helgen från sitt arbete, det visade sig att de nyss hade köpt in en. Så nu ska vi prova och se om den fyller våra behov!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-08 20:28
Ursprungligen av Kårre:

Tack för fortsatta svar. MIn fru har lyckats låna hem en mini (1,83GHz) över helgen från sitt arbete, det visade sig att de nyss hade köpt in en. Så nu ska vi prova och se om den fyller våra behov!

Ah, det var ju det bästa för er del. Upp till bevis. Återkom gärna med hur du/ni upplevde den utifrån ert behov.

Jag kör på "värsting" minin och det börjar gå lite segt när jag nu arbetar med ett A3 dokument (300ppi) i photoshop där jag har justeringslager blandat med objektlager och samtidigt så kör jag illustrator, itunes och firefox.
När jag har arbetat med webbgrafik och haft samma uppsättning program uppe + dreamweaver så har det inte varit några problem.

1
Bevaka tråden