Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB-portar inuti MacBook?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

jag har ett USB-modem som jag förut, på en bärbar PC, tog av plasthöljet på och monterade och anslöt inuti datorn för att slippa ha den lös. Likaså brukar usb-portarna på framsidan av stationära PC's vara anslutna med sladd till moderkortet.

Jag undrar om MacBooken har några små usb-portar inuti? I systeminformation ligger iSight-kameran, Bluetooth och lite annat som USB-enheter, borde inte detta betyda att det finns? Någon som vet?

Tacksam för all info

Mvh
Fredrik

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-07 23:15

Det finns inga USB portar inuti datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-07 23:37

fast en intressant tankegång, varför gör det inte det

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-07 23:49

För att det inte behövs några, och inte finns det så mycket plats till övers inuti själva datorn heller.

Man måste komma ihåg att Apples datorer är specialdesignade för ändamålet, det finns inga "extra" uttag och portar som "kanske" behövs. Någon gång. I framtiden. Om man nu kan använda dessa. Och får.

Ursprungligen av boris91:

Man måste komma ihåg att Apples datorer är specialdesignade för ändamålet, det finns inga "extra" uttag och portar som "kanske" behövs. Någon gång. I framtiden. Om man nu kan använda dessa. Och får.

Säg inte det, första mac minin hade en firewireport internt på moderkortet som inte användes till något.

Ursprungligen av irrelogical:

Säg inte det, första mac minin hade en firewireport internt på moderkortet som inte användes till något.

Denna? http://www.lbodnar.dsl.pipex.com/macmini/macmini_ipod.html
Det är ju inte en färdig port man kan koppla något i. Bara ledningar på kretskortet.

Ursprungligen av boris91:

Man måste komma ihåg att Apples datorer är specialdesignade för ändamålet, det finns inga "extra" uttag och portar som "kanske" behövs. Någon gång. I framtiden. Om man nu kan använda dessa. Och får.

Den första PowerMac G4 med AGP-grafik hade faktiskt en intern fullt fungerande FireWire-kontakt. Är bara prylen tillräckligt liten går den nog att få in någonstans. Bland annat finns det de som monterat in Bluetooth i sin iBook. Man borde kunna göra på liknande sätt på en MacBook.

Ursprungligen av boris91:

Om man nu kan använda dessa. Och får.

Naturligtvis bestämmer Apple inte över vad jag får och inte får göra med min dator.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-08 19:56

Nej, men Apple bestämmer vad som påverkar garantin och vad som inte gör det.

Ursprungligen av boris91:

Nej, men Apple bestämmer vad som påverkar garantin och vad som inte gör det.

Ja, och det är en helt annan sak.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-09 01:31

Det finns en USB hub i datorn som mus, bluetooth och iSight är anslutna till. Är ganska säker på att du med lite kreativ lödning kan koppla in ditt usbmodem där. Alternativt kan du offra en usbport och löda fast modemet där. Problemet är väl mest som andra har sagt att MacBooken inte har speciellt mycket plats över till att stoppa i modemet. Dessutom måste du vara försiktig så du inte täpper tilll luftflödet nånstans och att den inte stör Airport etc eftersom datorn är så pass liten. En idé är kanske att skaffa en mindre hårddisk (tex en 1.8" hd eller en SSD om du är rik ) och lägga modemet i hdutrymmet som blir över, men det har ju ett par ordentliga nackdelar...

Btw, till folk som säger att det inte finns portar inuti datorn, vi snackar inte riktiga portar med kontakter och allt, i många fall är det bara lödpunkter på moderkortet eller JTAG kontakter. Inget för en vanlig Svensson precis men för den som vet vad han gör kan det leda till massvis med kul "uppgraderingar".

1
Bevaka tråden