Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Airport Express?

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-04 01:19

Tänkte att de kanske var bättre att starta ny tråd. Nu var det ju ett tag sedan Airport Express uppdaterades.

Nu när time capsule har släppts så har ju apple 4 st airport basstationer. Airport express är gammal och behöver uppdateras. Airport Extreme är ungefär samma produkt som time capsule fast utan hd. Inte likt apple att ha två produkter som är så lika varandra.

Airport Extreme + Airport Express blir nya Airport Express som har i stort sett samma funktioner som Airport Exterme + Airtunes.

Har för mig att jag läst att appleTV 2.0 ska stöd för Airtunes, vilket tyder på att man kommer ha kvar Express. Och det börjar bli dags för en uppdatering.

Mitt önsketänkande om nya Airport Express är:

* Samma form och storlek som gamla Airport Express.
*n-nätverk.
* Stöd för Airdisk och Time Machine.
* Samma 3.5 mm kontakt som på iPods med stöd för TV-ut.
* Stöd för fjärrkontrollen.
* Pris 1200 SEK.

Vad tror ni?
Finns det några macrykten om en ny Express?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-02-04 08:02

Lite dyr va. Ja det finns rykten. Den finns inte att köpa någonstans.

rikssunkigt att time capsule saknar ljudport... får behålla min airport ex tills den dan då ja R.I.P´ar min ipod hi-fi

Glöm inte stöd för skrivare via USB-porten! Och skulle då göra så att det även gick att koppla in en skanner i porten så skulle jag köpa en direkt. Oavsett pris!

Annars så är det ju ganska så självklart att det kommer komma en ny Express. Den nuvarande är sjukt gammal, och att få .n till ett lågt pris skulle vara trevligt. Tror inte att en ny Express kommer att ha stöd för varken tv-ut eller fjrärrkontroll, dock. Tveksam till Airdisk, också, eftersom Apple gärna vill att man har både en Extreme och Express (för att få både Airtunes och Airdisk). Eller nu en Time Capsule och en Express.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-04 12:17

jag tror att extreme kommer finnas kvar som den är, eftersom alla vill inte ha hårddisk delen, tycker inte det är värt dessa pengar.

Expressen kommer nog se likadan ut bara att de sätter in ett n kort istället för g. Expressen ska vara liten och simple just för att ta med (en form av portable)

Med andra ord:
Timecap kommer finnas kvar som den är
Extreme kommer finnas kvar som den är (fast med timemachine funktionen mot usb diskar)
Express kommer bli en N istället för G, annars lika som förut, med enbart skrivar usb osv.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-04 15:20
Ursprungligen av ztaafen:

Glöm inte stöd för skrivare via USB-porten! Och skulle då göra så att det även gick att koppla in en skanner i porten så skulle jag köpa en direkt. Oavsett pris!

Annars så är det ju ganska så självklart att det kommer komma en ny Express. Den nuvarande är sjukt gammal, och att få .n till ett lågt pris skulle vara trevligt. Tror inte att en ny Express kommer att ha stöd för varken tv-ut eller fjrärrkontroll, dock. Tveksam till Airdisk, också, eftersom Apple gärna vill att man har både en Extreme och Express (för att få både Airtunes och Airdisk). Eller nu en Time Capsule och en Express.

Tänkte att jag motiverar mina punkter lite bättre för att svara på dit inlägg.

* Samma form och storlek som gamla Airport Express.
Apple älskar att trycka ihop saker och göra de så små de går. Varför inte trycka ihop Extreme och ta bort de 3 ethernet portarna. I så fall skulle Extreme få samma storlek som Express.

* n-nätverk.
Behöver jag nog inte motivera.

* Stöd för Airdisk och Time Machine.
Jo jag håller med dig här. Men med tanke på att timemachine har kommit så kanske man vill stödja det på fler sätt än TC och extern hd. Om de även skippar Extreme(eller trycker ihop den till en express) så kommer ju stöd för airdisk med.:) Givetvis så ska stöd för skrivare finnas kvar.

* Samma 3.5 mm kontakt som på iPods med stöd för TV-ut.
Mest för att man kan. Man har ju lyckas trycka in en så i ipod så varför inte i Express. AExpress skulle då va bra att ha för sovrumsteven exempelvis. Säg att man tittar på en film med ATV i vardagsrummet. Man börjar bli trött och känner att det skulle va skönt att se slutet i sängen och vips så slår man över filmen till Sovrummet med hjälp av airtunes.

Man skulle kunna ha en ATV i sovrummet också i och för sig. Dock så kanske man har en kass TV där och inte bryr sig om HD. Sen så skulle ju airport express inte ha någon meny mm. Ett billigare alternativ till ATV helt enkelt. Dock inte en ersättare till ATV, eftersom du inte kan styra särskilt mycket, förutom volym, spolning och pause/play. Du kan inte heller hyra film och bläddra i menyer genom airport express.

* Stöd för fjärrkontrollen.
Fjärrkontrollen kom väl efter Airport Express. Kanske en bra ide att lägga till stöd för remoten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-05 01:17

Som EJ skriver, jag ringde runt och kollade runt idag, den är helt slut överallt. Hoppas att den hyfsat föråldrade och dyra produkt får en ersättare så snabbt som möjligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-05 01:32
Ursprungligen av acke:

Som EJ skriver, jag ringde runt och kollade runt idag, den är helt slut överallt. Hoppas att den hyfsat föråldrade och dyra produkt får en ersättare så snabbt som möjligt.

Hoppas jag med. Skulle helst se att apple satsade lite mer airtunes också. Skulle va grymt om ipod touch/iphone fick stöd för airtunes.

varför säger nåt mig att apple håller på att plocka bort airtunes från marknaden?
Nån annan som delar den känslan?

Jag tror att Express kommer försvinna och ersättas av någon ny Airport produkt med möjlighet för trådlös bild och ljud överföring ... i realtid ( inte AppleTV)

Airport TV kanske ?

  • Medlem
  • 2008-02-08 15:09

Det hade varit ett intressant sätt att döda Apple TV

Ursprungligen av MP:

Det hade varit ett intressant sätt att döda Apple TV

nä jag tror faktist inte det ..

AppleTV take 2 introducerade ju att man inte längre behöver datorn.. standalone så att säga ...

det finns en stor publik som faktiskt vill ha datorn igång tex för den som skall hålla föredrag med KeyNote presentationer eller dom som vill surfa på TV:n osv osv ..

Jag tror inte att AppleTV skulle minska i försäljning om Airport TV dök upp ..

Dom som idag vill köra datorn på TV:n kör ju med kabel eller i framtiden Philips Wireless HDMI ....

802.11n är fult kapabel att klara att streama WHDMI så varför inte en Airport TV

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-08 16:43

Jag vill ha en Airport TV!

men ingen av er tror att apple tar bort airtunes från marknaden. inga produkter de gör nu verkar stödja och de få program som hade har begränsats. Skumt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-09 00:16
Ursprungligen av Patric08:

men ingen av er tror att apple tar bort airtunes från marknaden. inga produkter de gör nu verkar stödja och de få program som hade har begränsats. Skumt

Jag var inne på samma linje. Jag tyckte att det var märkligt att vare sig Extreme eller TimeCapsule stödde Airtunes och att det aldrig kom några uppdateringar till Expressen. Men nu visar det sig att nya AppleTV-mjukvaran kommer att fungera med Airtunes, dvs den kommer dyka upp som fjärrhögtalare i iTunes. Det skall också gå att styra iTunes med fjärren. http://www.ilounge.com/index.php/articles/comments/ask-ilounge-1-31-08/

Jag misstänker, men hoppas att jag har fel för det är ju en betydande prisskillnad, att Airport express försvinner och att man blir hänvisad till AppleTV istället. Apple gillar ju inte för breda produktlinjer.

Johan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-09 21:50

Sålänge den får stöd för 802.11n och sänkt pris så är jag nöjd. En sådan uppgradering vore inte helt orimlig medtanke på att Expressen är den enda produkten i Apples nätverkssortiment som inte stödjer 802.11n.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-09 21:56

Ge mig mer grejer bara så shoppar jag

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Ge mig mer grejer bara så shoppar jag

/Tangen

hahahahaha riktigt kul!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-10 19:22

seriöst. varför har bara Airport Express airtunes? jag fattar verkligen inte vad anledningen kan vara. jag ser ingen anledning alls till att köpa tex Airport Extreme även om jag skulle behöva den. airtunes är sjukt bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-14 21:15

Snart ?

Går man in på applestore och så anges leveranstiden till en vecka.:p
Kanske dags för en uppdatering. Och visst är det irriterande att bara
Airport Express har audio ut.:mad:

Inget nytt idag iaf.
Någon som hört nått om detta? Känns som det borde komma en uppdatering snart väl ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-26 22:14

Kan ge mig fan på att de tar bort den. Tillsammans med skärmar och Mac mini. Ok, nu tar jag i men ibland så fattar Apple så konstiga beslut.

Men skulle det inte gå att fixa något program så att air-disk blir möjlig till expressen?
Den har ju redan en fysik usb-port så varför inte?
Någon som vet?

//Svante

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-13 21:32
Ursprungligen av Kidmaster:

Men skulle det inte gå att fixa något program så att air-disk blir möjlig till expressen?
Den har ju redan en fysik usb-port så varför inte?
Någon som vet?

//Svante

Känns det kul att flytta data på ett 54Mbps-nätverk?

även om den är slutsåld överallt och apple store säger 1 veckas leverans så fick jag min leverad igår bara 20 timmar efter beställning...

trevlig tingest.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-03-13 22:26

Är ju inget större problem, det tar lite längre tid men jag gör det varje dag och det är definitivt inte outhärdligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-16 10:34

April?

Enligt datorbutik i göteborg så kommer den att uppdateras till n-standarden, deras gissning var april. Hur dom skulle kunna veta det har jag verkligen ingen aning, Men hoppas gör jag .

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-16 13:04
Ursprungligen av Leftrustle:

Fan på tiden. Den stationen som finns (?) att köpa nu är ett skämt. Jag är glad så länge de inte får för sig att ta bort den.

Ursprungligen av acke:

Fan på tiden. Den stationen som finns (?) att köpa nu är ett skämt. Jag är glad så länge de inte får för sig att ta bort den.

Samma här. Min är snart ganska prick 12 månader; haft två tidigare som kraschat vid 12-18 månader. Kanske dags för nuvarande att krascha, så jag kan börja bygga ett n-nätverk. En Airport Express n i köket med högtalare, en AppleTV med Airtunes i vardagsrummet och Time Capsule i garderoben.

Börjar likna något, sen kan jag dö lycklig av hjärntumör vid 50-årsåldern.

Bevaka tråden