Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla Minin till Tv'n?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vellinge
  • 2008-02-02 11:35

Hej, jag har försökt att koppla ihop min mac mini med min tv. Jag har använt en VGA kabel men får ingen bild. Jag vet inte vart felet ligger men finns det en sladd som man kan koppla ihop mac minin och tv lätt?

Du har nog redan allt du behöver. Först en DVI->VGA-adapter till din Mini, och sedan går du vidare med en VGA-kabel till TVn. Borde fungera.

Se till att TVn är inställd på rätt kanal, alltså den som lyssnar på VGA-kontakten (heter säkert "PC" eller något sådant). Gå sedan till Systeminställningar -> BIldskärmar och sök efter nya skärmar med "Detect displays".

När jag kopplat in min burk till min full hd lcd (Toshiba 47Z3030D) via vga, kan jag inte välja någon 16:9-upplösning. Det närmsta jag kommer är 1280x768. Detta ger resultatet att inte hela skärmen är fylld, utan två svarta lodräta bordrar bildas utanför bilden. Någon som har tips?

Ursprungligen av fredrik.sthlm:

När jag kopplat in min burk till min full hd lcd (Toshiba 47Z3030D) via vga, kan jag inte välja någon 16:9-upplösning. Det närmsta jag kommer är 1280x768. Detta ger resultatet att inte hela skärmen är fylld, utan två svarta lodräta bordrar bildas utanför bilden. Någon som har tips?

Köp en DVI - > HDMI kabel istället

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=82193

DVI skickar en annan typ av signal än VGA . DVI = digital , VGA = analog

förutom att jag tycker att man faktiskt får bättre bild med DVI så skickar
DVI - > HDMI information till datorn vad för typ av TV den är kopplad till

hos en kompis så testade med VGA först och det fungerade men vi fick massor av upplösningar att välja på osv ..

men när vi istället körde med DVI - > HDMI så fick vi i datorn endast listat dom upplösningarna som TV:n klarade av plus att 16:9 formatet fungerade korrekt ...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-02-10 09:44

Men med hdmi så är det inte säkert att du kan få ljud överfört till tvn. Inte säkert att tv klarar att ta bild via hdmi-ingången och ljud från någon annan. Så verkar det vara för mig och min LCD. *suck*

Har det problemet, får bara ut bild trots att jag har DVI-HDMI. Vad behöver jag mer för kabel?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-09-02 22:07

de flesta TV har en mini-tele eller dubbel-rca (vit och röd rca) kopplad till HDMI ingången. Kör då med
mini-tele - mini-tele KABEL AUDIO 3.5MM HANE TILL 3.5MM HANE 2.0M
eller
dubbel-rca - mini-tele inWarehouse.se - Profigold analog audiokabel MiniTele-RCA 1.2m

1
Bevaka tråden