Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny intern DVD-brännare

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte passa på att uppgradera DVD-brännaren också.
Har ATA internt på nuvarande. Kan jag köpa vilken annan ATA-brännare som helst eller måste den på något sätt vara kompatibel med Macens interna brännarprogram?

PowerPC G5 1.8 GHz
Tiger 10.4.11

Ursprungligen av sirugo:

Tänkte passa på att uppgradera DVD-brännaren också.
Har ATA internt på nuvarande. Kan jag köpa vilken annan ATA-brännare som helst eller måste den på något sätt vara kompatibel med Macens interna brännarprogram?

PowerPC G5 1.8 GHz
Tiger 10.4.11

Den här frågan har diskuterats i flera andra trådar tidigare.

Du ska kunna köpa vilken som helst.
Personligen rekommenderar jag Pioneer.

Sök, så hittar du nog ett par trådar, där du kan läsa fler tips.

Ursprungligen av sirugo:

PowerPC G5 1.8 GHz
Tiger 10.4.11

PowerPC G5 är namnet på processorn, inte datormodellen.

Jag förmodar att du menar PowerMac G5.

För om du menar en iMac G5 (som också har en PowerPC-processor), så kan du inte köpa vilken brännare som helst, eftersom den har en s.k. "slot-in"-brännare.

Jo, jag menade naturligtvis PowerMac...

Men...nu var jag ju och köpte en.
Det står att jag har SATA-kontakt i About this Mac men när jag skulle ta ut den gamla ser jag att det är en "bred" kontakt. Den som kom med den nya brännaren var ju mycket smalare. Så det går ju inte ihop. Finns det olika SATA-kontakter också?
Vad gör jag?

Ursprungligen av sirugo:

Det står att jag har SATA-kontakt i About this Mac men när jag skulle ta ut den gamla ser jag att det är en "bred" kontakt.

En PowerMac G5 har inte SATA-ansluten DVD-enhet. Det är helt vanlig gammaldags ATA (eller IDE, ATAPI, PATA - kärt barn har många namn).

Du har nog läst på fel ställe i Systeminformationen. Hårddisken är SATA.

Edit:
Men du pratade ju själv om ATA i första inlägget. Och du fick svar som syftade på ATA (eftersom det var det du frågade om). Ändå gick du och köpte SATA - det har jag svårt att förstå...

Senast redigerat 2008-02-08 13:35

Jag får ju byta den, Inga problem.

Men jag tycker inte det är helt självklart för om man tittar i About this mac står det i 'Device tree': 'k2-sata-root'
Därunder står visserligen några ATA Bussar men 'k2-sata-root' säger mig ändå att det hade kunnat vara SATA på DVDn, eftersom det ju är SATA på diskarna.
Ingenstans står det t.ex IDE som var det jag hade att välja på.

Jag kollade för snabbt och var dåligt påläst.
Det löser sig.

OK, men synd att du inte skrev SATA redan i första inlägget. Då hade vi kunnat stoppa dig i tid.

Jag förstår. Tack ändå.

1
Bevaka tråden