Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook "hoppar till Finder"

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-05 18:27

Min far råkar ut för de mest konstiga problem med sin iBook. Nu upplever han att datorn plötsligt börjat "hoppa till Finder" när han sitter och jobbar. Alltså byta aktiv applikation, bara sådär. Ungefär som om han klickat på skrivbordet av misstag, men det har han inte gjort, säger han. Jag har bett honom kolla att "Ignorera oavsiktlig inmatning från styrplattan" är förkryssad, och det är den.

Någon som har en idé om vad hans dator har för sig?

Satte den här frågan i OS X-forumet, eftersom jag inte direkt tror att problemet är iBook-relaterat.

Ursprungligen av echolyn:

Min far råkar ut för de mest konstiga problem med sin iBook. Nu upplever han att datorn plötsligt börjat "hoppa till Finder" när han sitter och jobbar. Alltså byta aktiv applikation, bara sådär. Ungefär som om han klickat på skrivbordet av misstag, men det har han inte gjort, säger han. Jag har bett honom kolla att "Ignorera oavsiktlig inmatning från styrplattan" är förkryssad, och det är den.

Någon som har en idé om vad hans dator har för sig?

Satte den här frågan i OS X-forumet, eftersom jag inte direkt tror att problemet är iBook-relaterat.

Har råkat ut för det där själv men kommer inte ihåg om det började med Tiger eller om det startade med Leopard. I mitt fall förorsakade jag det själv genom att bete mig som tidigare när jag klickade i scrollbaren på t.ex. Safari. Det verkar som att numer måste pilspetsen ovillkorligen ligga antingen inom den blå listen eller inom samma område som den täcker. I annat fall, om man tex. råkar klicka strax till höger om listen, (men fortfarande synbarligen inom Safaris fönster) växlas den aktiva applikationen. Det kan ju vara Finder i din Fars fall. Det funkade inte sådär tidigare (Panter exempelvis) så någon ändring är gjord. Testa själv om du kommer fram till samma resultat.

  • Medlem
  • 2008-02-07 20:51

Har han en Microsoftmus? Scrollhjulets "knapp" brukar vara riggat att växla program per default.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-08 10:37

Tack båda, men han kör utan mus och klickar inte på scrollbaren när det händer. Det sker av sig självt.

  • Medlem
  • 2008-02-08 10:52

Händer det utan att han har händerna på datorn?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-08 12:00
Ursprungligen av Baron:

Händer det utan att han har händerna på datorn?

Så här säger han:

"Jag gjorde testet att ta bort händerna från datorn. Och den hoppade efter några sekunder. Ofta hoppar den ur just när man håller på att skriva något — eller (här hoppade den!) medan man går igenom Mail-listan."

  • Medlem
  • 2008-02-08 12:11

Då får han väl börja dokumentera vid vilka tillfällen det händer så att det finns något att felsöka på.
Vad gör han med datorn när det händer?
Vilka program har han igång?
Vilka processser går i bakgrunden?
Har han installerat något lite udda program?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-08 12:21

Han säger till att börja med att problemen startade i och med den senaste Tiger-uppdateringen (inkl en del program). Ska be honom berätta vilka applikationer som är igång, men processer kan han inte kolla, han är inte den typen av användare.

Jag skulle kunna köra en Leopard-uppdatering, men min egen erfarenhet av Leopard är att det fortfarande är ganska buggigt, och han fixar nog inte riktigt det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-08 14:33
Ursprungligen av Baron:

Vad gör han med datorn när det händer?
Vilka program har han igång?
Vilka processser går i bakgrunden?
Har han installerat något lite udda program?

Så här mailar han till mig:

"Det tycks inte vara beroende av vad jag gör eller vad jag har igång. Tidigare hade jag flera program gömda, bl a Word och Firefox. Sedan den hängde sig medan jag tog fram e-posten i dag gjorde jag en omstart, och nu har jag bara Mail öppet. Jag prövade då att öppna ditt mail (det här) och vänta, och si, den hoppade plötsligt över utan att jag rörde den. Under skrivningen av detta mail har den hittills hoppat ur två gånger."

Hans senaste programuppdatering hängde sig mitt i iTunes, han fick tvinga omstart:

"Den programuppgradering jag gjorde för någon vecka sedan gällde en erbjuden lista på fem program (här hoppade den ur igen) som jag nu inte minns i detalj, men där fanns bl a iTunes, och där hängde sig datorn och stod och snurrade i någon timme innan jag gjorde omstar(urhopp)t. Jag har också installerat Real Player (som har fungerat), men jag vet inte om att jag har något konstigt i övrigt."

Ska man utgå från att det är ett halvfärdigt Tunes som spökar på något sätt, eller annat strul i samband med avbruten programuppdatering? Det låter ju lite troligt. Kan man i så fall "arkivera och installera" från Tiger till Tiger, alltså utan att uppgradera till Leopard? Jag vill ogärna göra en Tiger-installation från scratch, det tar ju så mycket tid.

1
Bevaka tråden