Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Leopard hittar inte extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Blir lite smått förvirrad nu.. Har köpt mig en större HDD till min MacBook (leopard), och den gamla satte jag i ett kabinett för att kunna använda som extern disk. Första gången jag kopplade in den till datorn så ploppade den upp som en extern disk på en gång, men nu när jag hade tänkt använda den igen så händer inget när ja kopplar in den.

Datorn "hittar" alltså inte den externa hårddisken, även fast den har gjort det förut. Det enda som "bevisar" att datorn känner av disken är att det kommer upp ett varningsmeddelande när jag drar ut den ur datorn om att man först måste "mata ut" disken, annars kan den ta skada. Men lite svårt att "mata ut" något som inte finns...:tveksam:

Någon som har nån ide va ja kan göra? Kan man formatera om disken på nått sätt? Kan nämna att jag försökte plugga in den till min PC med XP för att se om det blev nått bättre av det, men den hittar heller inte disken... ='/

Om det är till nån hjälp så är artikelnumret till kabinettet "91169" och köpt på www.kjell.com, ifall någon vill veta vad det är för nått...

Tack på förhand!

använd programet skivverktyg (diskutility) som finns i Program - > Vertygsprogram
jag garanterar att du där kommer kunna se din externa disk

jag börjar med att fråga dig ... som många missar och inte gör när de köper en extern HDD ... har du formaterat den för din Mac ? OS X Journal + formatering ???

Tack! Hittade den på en gång.

Men, hur gör jag nu för att formatera + "OS X Journal". Är inte så hajj på sånt här.. =/ Ska ja "reparera skiva"? Väntar på svar innan ja gör nått dumt nu..

Ursprungligen av arnfridsson:

Tack! Hittade den på en gång.

Men, hur gör jag nu för att formatera + "OS X Journal". Är inte så hajj på sånt här.. =/ Ska ja "reparera skiva"? Väntar på svar innan ja gör nått dumt nu..

för din skull ger jag dig en snabb kurs här och nu ...

here we go ...

När du köper en hårddisk i varuhandeln så är den oftast formaterad i FAT32 ... detta är farligt för dig ...

FAT32 är Windows/ Dos formatring och är old old old ...
FAT32 kan inte hantera enskilda filer större än 4 GB ...
FAT32 kan riskera att göra dina Mac filer korrupta (det är lugnt så länge det handlar om mp3 eller liknande men när det kommer till Applicationer så kan inte FAT32 innehålla viss information som kan med stor sannorlikhet göra att ditt matrial går förlorat ..

du skall ALLTID formatera din hårddisk för OS X Filformat som är "Mac OS Extended (Journalförd)

För att formatera din Externa HD markerar du den i skivvertyg och väljer fliken "Radera"
sedan skall som Default Format redan vara "Mac OS Extended (Journalförd)
du kan här också sätta ett namn på din disk tex "Backup" eller "Extra HD" eller något i den stillen ...

när du formaterar HD:n så är den klar för att säkert kunna användas med din dator utan framtida problem ...

tänk på såklar att din externa hårddisk kommer ju bli formaterad så allt försvinenr ju på den ...

Har du jätte viktig information på den så välj fliken Skivkontroll" och "Kontrollera skiva" för att se om något fel finns på den ...
här sitter du dock i ett dilemma för det finns en risk om du försöker reparera den att informationen på den externa disken blir förstörd ...

det säkraste här är då att ansluta den till en PC och föra över information till PC datorn ...

sedan Formatera din externa HDD som jag beskrev ovan i Mac OS X filformat extended ...

sedan via nätverk överföra information på PC:n till din Mac ...

om du inte har något viktigt på den så föreslår jag att du omgående formaterar den korrekt ..

Får tacka för den genomgången. Alltid lär man sig nått nytt, om någon är snäll att lära ut.. Tack tack!

nemas problemas ... hur gick det ... ?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-08 09:13

Bra genomgång Tussen69, men om jag förstår rätt så hade han tagit ur den gamla (macformaterade, HFS+) hårddisken ur datorn och satt den i det externa kabinettet.
Isåfall borde Macen ha sett den direkt, men något i katalogstrukturen kan ju ha blivit fel.
Troligen är det något som tex DiscWarrior hade kunnat reparera.

Att du inte ser hårddisken i Windows är inte så konstigt då Win inte kan läsa Macformaterade hårddiskar. Det går dock ändå att se disken i Win under Min dator -> Hantera -> Diskverktyg, någonting sådant..

Ursprungligen av Creops:

Bra genomgång Tussen69, men om jag förstår rätt så hade han tagit ur den gamla (macformaterade, HFS+) hårddisken ur datorn och satt den i det externa kabinettet.
Isåfall borde Macen ha sett den direkt, men något i katalogstrukturen kan ju ha blivit fel.
Troligen är det något som tex DiscWarrior hade kunnat reparera.

Att du inte ser hårddisken i Windows är inte så konstigt då Win inte kan läsa Macformaterade hårddiskar. Det går dock ändå att se disken i Win under Min dator -> Hantera -> Diskverktyg, någonting sådant..

ne jag tror faktist att den var FAT32 från början och inte HFS+ som man skall formatera till så fort man köper en HDD ... ett vanligt nybörjar fel som jag själv gjort ...

Jag har också varit med om att jag försökt reparera under liknande omständigheter och förlorat informationen totalt ...

och det här med formatering brukar man som Mac användare inte tänka på för alla saker på mac brukar ju bara "just works" så att säga ..

1
Bevaka tråden