Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man begränsa vad Spotlight indexerar?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-01-28 11:35

Nästan. Jag vill att Spotlight per definition skall låta bli att indexera andra enheter än den inbyggda hårddisken. Är detta möjligt? Det finns väl inget som är så irriterande som att stoppa i en firewiredisk med många filer och få datorn totalt nersölad av att spotlight skall lägga en timme på att indexera allt innehåll, särskilt som man kanske aldrig mer stoppar i den disken, eller någon timme senare raderar den ändå.

Hur ofta ansluter du nya enheter?
Vet ej om det går att skapa ett flöde i Automator för att automatiskt lägga till nya enheter under Systeminställningar-->Spotlight-->Integritet.

Annars så är det väl inte mer än tre musklick och ett dra och släpp för att just lägga till en enhet som nyss dykt upp på skrivbordet.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-01-28 12:27

Skulle också vilja bli av med den satans indexeringen i tid o otid. Vill ha en funktion där jag själv kan styra när indexeringen skall utföras, på natten exempelvis. Jag släpar med mig min MacBook rätt ofta och när jag pluggar in den i min Cinema display, som är länkad till 6 externa diskar, så börjar indexeringen på ALLA diskar samtidigt. Något segt kan jag tillägga.

Via Terminalen kan man stänga utav indexeringen genom att skriva:

sudo mdutil -i off /Volumes/your_hard_drive_name

samt köra igång den igen:

sudo mdutil -i on /Volumes/your_hard_drive_name

http://developer.apple.com/documentation/Darwin/Reference/ManPages/man1/mdutil.1.html

Men hur man gör ett script som automatiskt gör detta kan jag inte, man måste ju på nått sätt importera namnet på volym(erna) innan dessa kommandon körs...

Jag har bara googlat mig till informationen, är inte så duktig på terminalen

Kanske någon annan kan göra ett script om det är enkelt att få med de nya volymerna...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-01-28 22:58

Alla lösningar som finns hänger ju på att man _vet_ vad disken heter som man pluggar in, alternativt stänger av indexeringen helt och hållet.
Jag vill kunna få upp ett val, precis som Time Machine säger "Vill du använda X för backup?": "Vill du indexera den här enheten"?
Jag pluggar in nya diskar _varje_ dag (tekniker) och vill inte att spotlight skall suga musten ur min dator varenda gång. Det är ju lite konstigt att det verkligen inte är gjort så... Det är ju bara _så_ jobbigt när det numera finns 4GB USB-minnen och folk kommer och skall ha utskrifter på min dator och den börjar bete sig som en Mac Plus bara för att Spotlight tror att jag vill indexera det där jäkla minnet.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-01-28 23:00

PC-användare brukar ju också vara "jätteglada" över att få en massa extra filer på ett usb-minne som varit istoppat i en mac. Jag fattar faktiskt inte varför apple framhärdar det där. Det är ju inte så att det främjar "switchandet"...

Söker samma sak som du. Kopplade nyss in en target-mode dator som jag skulle klona. Den vill man ju inte direkt ha indexerad.

Lustigt att google inte ger någon lösning på problemet, borde inte vara så komplicerat att knåpa ihop. Ska kika lite på det i helgen.

Kom du fram till nåt?

Slängde ihop ett litet cocoaprogram som aktiveras när nya enheter mountas, och anropar mdutil för att avaktivera spotlight. Ska bara få tid att städa upp koden lite så lägger jag upp det här sedan.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-02-14 21:19

Kan TinkerTool fixa det ??
Där finns det ngt "Skapa ej _DS_Store"
Har det med detta att göra

Någon som vet?

Har inget med det att göra, .DS_Store är filer för att lagra mappinställningar, färgmarkering, ikonplacering och liknande..

1
Bevaka tråden