Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Eizo S2201WSE eller S2401WSE?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-16 12:25

Hej!

Jag tänkte köpa en ny skärm att använda som extern till min Macbook. Har spanat på S2201WSEK. Men nu i helgen har Eizo rea på dessa två modeller och då kostar 24-tummaren (3950:- exkl moms) mindre än dustins pris på 22-tummaren. Så nu har jag mycket svårt att bestämma mig.

Min macbook är ett år gammal - vet någon om även den stödjer en maxupplösning på 1920x1200 (vilket är upplösningen på S2401WSE) som det står speccat för dagens macbooks?

Så vad säger ni? Skall jag köpa 22- eller 24-tummaren.

Jag har ofta många fönster öppna och använder min dator till att skriva, surfa, programmera, titta på film etc. Använder den sällan till bildbehandling och aldrig spel.

mvh
f

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-16 17:00

Nu blev det så att jag beställde en S2401WSEK. Så nu är det bara att sitta och vänta...

f

Ursprungligen av flipop:

Min macbook är ett år gammal - vet någon om även den stödjer en maxupplösning på 1920x1200 (vilket är upplösningen på S2401WSE) som det står speccat för dagens macbooks?

Jodå, MacBooken ska nog klara den upplösningen. Jag hade förut en Core Duo Macbook och testade med en polares 24" skärm. Tyvärr endast via vga men det fungerade fint på 1920x1200.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-20 08:26

Nu har jag fått min S2401W-E!

f

Ursprungligen av flipop:

Nu har jag fått min S2401W-E!

f

Vi ser gärna en liten mini-recension på den!

ja...?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-10 16:43

Jag har nu haft skärmen ett tag och en liten recension kommer. Dock har jag inte tid att skriva något på ett par dagar (c-uppsatshets). Om någon har några direkta frågor kan ni kontakta mig.

f

jag är mest nyfiken på hur jämn belysningen är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-07 18:40

Går och funderar på att skaffa denna skärmen eller möjligen 22". Är det någon som har testat den och kan berätta lite om den? Hur står den sig mot cinema display?

Ursprungligen av Fred!:

Går och funderar på att skaffa denna skärmen eller möjligen 22". Är det någon som har testat den och kan berätta lite om den? Hur står den sig mot cinema display?

Oavsett vilken av Eizo skärmarna du väljer kommer du garanterat bli NÖJD! Jag har erfarenhet av många skärmar och måste säga att Eizos skärmar står lirar i en klass för sig för oss som tillbringar mycket tid framför skärmen och vill ha både maximal skärpa, största möjliga gråskala och True Color. Appleskärmen är bra och extremt snygg, men utan tvekan är Eizon en bättre skärm, dessutom mycket mer prisvärd. Numera är Eizon dessutom attraktivt prissatt.;)

Ursprungligen av macuddevalla:

Oavsett vilken av Eizo skärmarna du väljer kommer du garanterat bli NÖJD! Jag har erfarenhet av många skärmar och måste säga att Eizos skärmar står lirar i en klass för sig för oss som tillbringar mycket tid framför skärmen och vill ha både maximal skärpa, största möjliga gråskala och True Color. Appleskärmen är bra och extremt snygg, men utan tvekan är Eizon en bättre skärm, dessutom mycket mer prisvärd. Numera är Eizon dessutom attraktivt prissatt.;)

Detta är ju en ovanligt billig Eizo (med TN-panel) så det återstår väl att se hur bra den är. Hoppas på mer info från flipop om 24-tummaren!

Jag undrar fr.a. om den är tyst vid låga ljusstyrkelägen. En del platta skärmar brummar (eller t.o.m. piper svagt). Det vill man ju inte.

Den ser väldigt tjock ut på baksidan också. Är det bara p.g.a. högtalarna eller sitter det t.o.m. nån fläkt i? Det vill man (jag) ju inte heller. Eizo kanske tar värmeavledning på allvar och undviker för tajta höljen...

Angående betraktningsvinklar på 178° så skruver Eizo själva: "170°, 160° (at contrast ratio of 10:1), 178°, 178° (at contrast ratio of 5:1)" Länken är http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&TAB=2&PRODUCT=1658

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-09 12:21

Vad jag förstår så har priset nyligen halverats på denna skärmen. Om man får spekulera så tror jag att det kan bero på att tn paneler har gått ner i pris samtidigt som s2231w kommit med en s-pva panel för strax under fem tusen.

Hittade för övrigt en review på denna om någon är intresserad.

http://www.prad.de/en/monitore/review/2008/review-eizo-s2231w.html#Introduction

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-07 19:27

Kan tillägga att jag inte planerar att använda skärmen till grafiskt arbete men ändå är intresserad utav en bra bild.

Enligt spec. har den en betraktnings vinkel på 178° vilket ju är bättre en vad som typiskt brukar uppges för tn paneler vad jag har förstått.

Har även spanat in EIZO S2231WSE som har s-pva panel och är nyare.

http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&PRODUCT=1836

Jag har letat efter en 22" eller 24" skärm, och ett tag lutat åt Samsung tills jag såg dom på Mediamarkt idag - den svarta pianolacken är inte snygg :-(. Så jag har nu börjat snegla åt Eizo som för mig har varit ett "proffsmärke" (läs dyrt) men som verkar ha rätt anständiga priser på S2231WSE och S2201WSE. Dessutom verkar Eizos skärmar slå Samsungs motsvarigheter på fingrarna när det gäller kvalitet och prestanda...

Någon som har testat en S2231WSE i verkligheten? Hur är dom utseendemässigt?

Ser fram emot flipops recension när den värsta hetsen lagt sig

/CX

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-17 00:21

Jag har skaffat 2201, alltså den med tn panel. Köpte på dustin för 3400:-. Är nöjd med skärmen helt klart även om jag går i tankar att byta upp den till 2231, hmm. Tyvärr så kan jag inte jämföra den med någon annan skärm då detta är den enda skärmen jag har.

Funderade på hp w2207 men det som avgjorde i slutändan var att eizon är nyare, modellen släpptes för tre månader sedan samt att eizo kan det här med att göra skärmar och har fem års pixel garanti samt fabriks garanti.

Angående belysningen så syns tunna (ca 1 cm) ljusare fält i nedre vänster och höger sida men endast om man visar en helsvart sida, hade varit intressant att jämföra med en annan skärm jämte men men.

Design mässigt påminner den om ibm typ, och framifrån ser den ut som en svart cinema display ungefär med en tun ram runt bara. Den blåa power leden går att stänga av om man vill.

Ursprungligen av Fred!:

Jag har skaffat 2201, alltså den med tn panel. Köpte på dustin för 3400:-. Är nöjd med skärmen helt klart även om jag går i tankar att byta upp den till 2231, hmm. Tyvärr så kan jag inte jämföra den med någon annan skärm då detta är den enda skärmen jag har.

Funderade på hp w2207 men det som avgjorde i slutändan var att eizon är nyare, modellen släpptes för tre månader sedan samt att eizo kan det här med att göra skärmar och har fem års pixel garanti samt fabriks garanti.

Angående belysningen så syns tunna (ca 1 cm) ljusare fält i nedre vänster och höger sida men endast om man visar en helsvart sida, hade varit intressant att jämföra med en annan skärm jämte men men.

Design mässigt påminner den om ibm typ, och framifrån ser den ut som en svart cinema display ungefär med en tun ram runt bara. Den blåa power leden går att stänga av om man vill.

Kul att höra att du köpt en 2201! Hoppas du blir nöjd (oavsett 2231 eller inte)! Kan inte du berätta lite sen (senare) hur du tycker den är. Personligen är ljudstörningar viktigt för mig: Varje tillstymmelse till brum eller andra ljud (svagt pip) stör mig otroligt. Undrar hur 2201:en är i det avseendet...

Dustin har bara postorder, väl? Du såg den inte i verkligheten innan du köpte den? Jag undrar hur den gråa ser ut... Troligen som en skärm från nån TV-deckare på slutet av 60-talet... Jag förstår att du valde den svarta! Själv jag gillar faktiskt silver och grått

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-17 15:52
Ursprungligen av Komponist-Kalle:

Kul att höra att du köpt en 2201! Hoppas du blir nöjd (oavsett 2231 eller inte)! Kan inte du berätta lite sen (senare) hur du tycker den är. Personligen är ljudstörningar viktigt för mig: Varje tillstymmelse till brum eller andra ljud (svagt pip) stör mig otroligt. Undrar hur 2201:en är i det avseendet...

Skärmen är knäpptyst vad jag har märkt i alla fall. Har provat att lägga örat mot chassit men kan inte upptäcka några ljud överhuvudtaget. Men då är det är inte helt tyst i rummet men jag tror inte att någon kan höra några ljud från denna skärm.

Ursprungligen av Komponist-Kalle:

Dustin har bara postorder, väl? Du såg den inte i verkligheten innan du köpte den? Jag undrar hur den gråa ser ut... Troligen som en skärm från nån TV-deckare på slutet av 60-talet... Jag förstår att du valde den svarta! Själv jag gillar faktiskt silver och grått

Nej jag såg den aldrig i verkligheten, men eftersom 2231 fick väldigt bra recension på prad och 2201 är samma skärm men med annan panel chansade jag på att den åtminstone skulle prestera lika bra som de bästa tn skärmarna just nu. Hittade lite komentarer om den på sweclockers när jag googlade men thats it.

Skärmen visar upp vissa problem med betraktnings vinklar, speciellt om man sitter väldigt nära skärmen. Jag har också justerat vinkeln så jag har 90° rakt mot ytan, dvs jag har den inte lutad bakåt. Foten gör att man kan få till det där bra.

[QUOTE="Fred!;1462222"]Skärmen är knäpptyst vad jag har märkt i alla fall. Har provat att lägga örat mot chassit men kan inte upptäcka några ljud överhuvudtaget. Men då är det är inte helt tyst i rummet men jag tror inte att någon kan höra några ljud från denna skärm.

Låter kanon :D. Å det gäller även om man drar ner ljusstyrkan rejält?

jag undrar hur foten är på dessa skärmar.
höj- och sänkbar är ju trevligt, men inte om stabiliteten blir lidande...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-17 15:55
Ursprungligen av gabriela:

jag undrar hur foten är på dessa skärmar.
höj- och sänkbar är ju trevligt, men inte om stabiliteten blir lidande...?

Jag har inga problem med stabiliteten om du menar att den sjunker ihop av sig själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-17 20:25

Med den här skärmen behöver man ha solglasögon på sig om man inte drar ner ljusstyrkan rejält, så jag kör med väldigt lite ljusstyrka. Jag lysnnade igen på ett annat ställe rakt ovanför skärmen med örat mot chassit och då hörde jag ett svagt brummande, men jag har svårt att tro att någon kan höra detta om man sitter frammför skärmen.

Ursprungligen av Fred!:

Med den här skärmen behöver man ha solglasögon på sig om man inte drar ner ljusstyrkan rejält, så jag kör med väldigt lite ljusstyrka. Jag lysnnade igen på ett annat ställe rakt ovanför skärmen med örat mot chassit och då hörde jag ett svagt brummande, men jag har svårt att tro att någon kan höra detta om man sitter frammför skärmen.

Tack för att du kollar! Det är nog nägaggregatet som brummar en liten, liten smula men om man, som du säger, måste lägga örat mot chassit för att höra så e det ju inga problem Låter bra! Min vita iBook är verkligen totalt knäpptyst, men om jag lägger örat mot den så brummar det lite... Om Eizoskärmen är så tyst som du säger så är det fantastiskt!

En den skärmar brummar tydligen rejält (läste nån review av Dells 27-tummare bl.a.) och jag har hört om folk som haft problem med pipande skärmar, å det låter jobbigt.

Har köpt en S2201WSE nu och den verkar grymt bra.

MEN den brummar. Eller snarare piper en smula om man drar ner ljusstyrkan under 80%. Och vid 80% är den alldeles för ljus för mig. Så jag har verkligen ett problem.

Undrar hur ni andra som har denna modell upplever saken.

Annars är den bra. Blöder lite från bakgrundsbelysningen (skulle inte störa mig vid lägre ljusstyrka) och rätt kassa betraktningsvinklar. Men OK, det är ju en TN-panel.

Men brummet gillar jag inte...

Kör ojordat nu, kan göra skillnad, ska försöka fixa så jag kan testa jordat i helgen. Ska prova med analog signalkabel också, men det hjälper väl knappast.

Nu har jag provat allt. Olika urtag, olika kablar. Det gör ingen skillnad. Inget kul.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-11 00:23

brummar den så lämna tillbaks.. det ska den inte göra.

  • Medlem
  • 2008-06-11 01:40

Hur gick det med det här? Var brummandet fabriksfel?
Gillar ni era Eizon fortfarande?

Själv undrar jag:

Är den snygg?!?
Förstår att den bara finns i grått....! (blä...) finns inte i vitt?

Berätta!

Tack

Ursprungligen av aniah:

Hur gick det med det här? Var brummandet fabriksfel?
Gillar ni era Eizon fortfarande?

Själv undrar jag:

Är den snygg?!?
Förstår att den bara finns i grått....! (blä...) finns inte i vitt?

Berätta!

Tack

Hej! Det löste sig. Det var fel på skärmen. Eizo var riktigt tillmötesgående. Dom skickade en utbytesskärm via UPS som jag testade, sen skickade jag tillbaks den trasiga i utbytesskärmens emballage. Jag vet inte om det alltid går till så, men jag blev nöjd i alla fall.

Angående utseendet så är ju det förstås en smaksak. Den har en ganska tunn grå matt ram i plast. Den finns ju också i svart.

Jag är nöjd faktiskt trots bakgrundsblödning, dåliga betraktningsvinklar (speciellt vertikalt) och inte det hippaste utseendet. Den har bra skärpa och ljusstyrka, OK kontrast, bra fysiska knappar och den är tyst.

  • Medlem
  • 2008-06-13 23:43

ok tack! Kan inte bestämma mig... En annan grej jag är intresserad av är ögon-vänliga skärmar vilket jag tror Eizon är, nån som vet fler alternativ när det gäller det? Försökte söka lite på den där TCO-3 märkningen som Eizo har, vet inte om det är det man ska gå på?

  • Medlem
  • 2008-06-21 00:53

En fråga till er som köpt Eizoskärmen (S2201). Jag gör litet trycksaker på fritiden och har börjat se över det där med en större skärm. Tror ni att S2201WSE klarar av litet jobb i Photoshop och Illustrator. Vet att S2231 är en bättre panel, men tycker att 2000 kr mer för en skärm är litet mycket (ca 5000:- för S2231 och ca 3000:- för S2201), speciellt om det nu inte skulle vara en gigantisk skillnad mellan skärmarna. Sitter ju inte varje dag och gör original. Vore intressant med input.

Jag har också en MacBook som trådskaparen och har även funderat på om det är värt pengarna att köra på 24" modellen istället. Den har trots allt den högre upplösningen 1920x1200 vilket gör att jag får upp två A4 i bredd och på höjden. Skärmen vi har idag är dessvärre bara en 17" widescreen (iMac Globe G4) men vill utnyttja prestandan i min MacBook istället. Vettiga råd från någon som varit i samma sits som mig mottages tacksamt.

Senast redigerat 2008-06-21 01:24
1
Bevaka tråden