Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket film ryms på 16 GB?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-02-03 22:25

Hej!

Jag funderar på att köpa en Ipod Touch 16GB eller en Archos 605.

En nackdel med Touch är att den har så lite minne. Men frågan är om det är för lite eller om man klarar sig.

Ungefär hur många filmer får plats på 16GB i hyffsad kvalitet eller hur många 20-minutersavsnitt av en TV-serie får plats?

En film i DVD-kvalité (720x480) tar upp c:a 1,2 GB.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-14 11:43
Ursprungligen av Patrik D:

En film i DVD-kvalité (720x480) tar upp c:a 1,2 GB.

Fungerar dina filmer i 720x480 ok på ipoden då? Jag trodde max var 640x480 och jag har själv inte fått mina filmer med högre upplösning att spela på min iphone. Fast det kanske beror på att jag använde fel h.264-profil...

Jag har lagt in 2 filmer och ca 300 låtar i min iPhone, och den har ca 6gb kvar, så nog får du plats med tillräckligt i touchen

Kan man lagligt konvertera vanliga film-DVD-skivor (ca 5-7 GB) till mindre upplösning (1,2 GB), som Patrik nämner? Eller är det 1,2 GB-filmer man köper i Itunes?

Ursprungligen av Alphonze:

Kan man lagligt konvertera vanliga film-DVD-skivor (ca 5-7 GB) till mindre upplösning (1,2 GB), som Patrik nämner? Eller är det 1,2 GB-filmer man köper i Itunes?

Jag pratar om filmer som jag gör om själv från DVD, jag tror det är lagligt i Sverige om jag inte missminner mig.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-02-07 20:47
Ursprungligen av Alphonze:

Kan man lagligt konvertera vanliga film-DVD-skivor (ca 5-7 GB) till mindre upplösning (1,2 GB), som Patrik nämner? Eller är det 1,2 GB-filmer man köper i Itunes?

Lagligt eller ej låter jag vara osagt, men visst kan du göra filmerna mindre än 1,2 Gb. Använder själv Handbrake för att konvertera mina DVD-filmer till filer på ca 200-300 Mb med helt OK kvalitet. Har en touch med 8 Gb och man vill ju få plats med så mycket som möjligt. Beror klart på hur kräsen man är, men jag anser att om man är kräsen vad gäller bildkvalitet, ska man inte titta på film på en iPod...

Ursprungligen av Arimos:

Lagligt eller ej låter jag vara osagt, men visst kan du göra filmerna mindre än 1,2 Gb. Använder själv Handbrake för att konvertera mina DVD-filmer till filer på ca 200-300 Mb med helt OK kvalitet. Har en touch med 8 Gb och man vill ju få plats med så mycket som möjligt. Beror klart på hur kräsen man är, men jag anser att om man är kräsen vad gäller bildkvalitet, ska man inte titta på film på en iPod...

Jag konverterar mina filmer så att jag kan se dom på både TV och iPod, därför blir dom så stora. Jag tycker inte det finns nån mening med att konvertera filmer till BARA iPod.

Nja, nu var det inte meningen att anklaga nån... Jag ser inga moraliska fel alls att konvertera en egenköpt dvd att passa Ipod och titta på filmen där. Frågan är om Apple erhåller en sån kodare (H.264(?)) i Itunes för film-Ipodarna? Tror inte det...men det vore ju nåt...

Hehe.... faktiskt lite rolig fråga!

Om filmerna är 1 GB stora får du plats med 16 filmer. Nä, 14 eftersom du inte har tillgång till allt minne.

Är de 500 MB stora får du plats med 28.... Förlåt om jag verkar dryg men...

En film med skitdålig kvalitet kan vara 2 GB stor och en film rätt rippad till 640xXXX (270, 360 eller 480 är vanliga höjder) bör ligga mellan 600 MB och 1 GB beroende på filmens längd.

Jag är kräsen med kvaliteten, men tycker nog att filer över 1 GB för en film under två timmar är att slösa med bitrate. Men alla har vi får egen sweetspot mellan storlek och kvalitet.

1
Bevaka tråden